Tipps och trix med Jeti

Started by Eklund, 2014-06-04, 09:33:00

Previous topic - Next topic

Eklund

Tänkte lägga upp tips och trix jag kommer på som jag använder eller stöter på med Jeti. Detta för att dokumentera lite och även ge inspiration till andra. Mycket kommer säkert gå att överföra till andra märken med.

Eklund

Första fixen är den optiska varvtalsräknaren. Den funkar inte bra vid låga varv. Har testat två olika monteringar av givaren men ingen är bra.

Efter lite funderande så blir det denna lösning:
Jag kommer använda en hallswitch som jag kopplar en lysdiod till.
Till detta har jag gjort en hållare så att jag kan montera den under den vanliga givaren till tändningen. Det sitter extra hål där på min DA120, så det var smidigt.

Sedan sätter jag lysdioden framför optogivaren och sätter en krympslang runt det.
Har testat med borrmaskin och min dremel och det blir stabil avläsning från 200-300 rpm till 20.000 rpm!

Hållaren till givaren.


Som bonus fick jag även reda på varför min hypervassa 50cc CRRC la av i Sunne på min premiärtävling. Det var hallgivaren till tändningen. Jag tänkte att den kan jag ju ta från den motorn så kommer något till användning i alla fall. Men det sket sig. Den enda användbara delen var tyvärr sönder [:D]

Eklund

#2
Nu är fixen av varvräknaren klar så när som på att epoxyn skall härda och ett krympslangar skall på som skydd.

Det kommer bli motsvarande fix till zdz-tändsystemet, men där finns det en puls ut från styrboxen så då räcker det med att hänga på en transistor som driver lysdioden. Man slipper alltså problemet med att montera givare.




Lonsan

Va?? Varför inte använda hallgivarsignalen direkt när du ändå håller på?
Dvs ta bort optodioden (eller vad det nu sitter för sensortyp i optoenheten)
Kan iofs förstå om du vill ha en galvanisk avskiljning när du hämtar signalen från en tändningsmodul och inte från en fristående hallgivare.
Men i det faller kunde du ju använda en optokopplare i stället.
Har inte Jeti nån hallsensor att erbjuda alltså?
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Tänkte använda hallgivaren direkt först men detta var lika enkelt + att sensorn är i orginalutförande.

Jag har ju i praktiken nu gjort en optokopplare. Enda skillnaden är att jag har en bit krympslang och en lysdiod som jag hade hemma i stället för att beställa en ny krets.

Sedan var ju grejen det att jag har redan två sensorer med optokopplare. Där av denna lösning som fungera klockrent så här långt och jag ser ingen anledning till att det inte skall göra så framåt heller.

Jeti har i dagsläget ingen varvräknare med hallsensor direkt men det finns en annan varvräknare avsedd för elmotorer som man skall kunna koppla på ett tändsystem som ger pulser ut. Man behöver bara lägga till ett pullupmotstånd. Men med hallgivare klart finns alltså inte.

Eklund

I morgon tänkte jag försöka trimma planet om vädret tillåter. Då kommer en funktion som gör att man kan ställa hur mycket ett roder skall påverka ett annat i en mix väl till pass.
Man kan ställa hur många % som mixen skall påverka via en pot. Har inte testat detta förut utan jag har alltid landat och justerat men i morgon blir det premiär för denna funktion.

Man gör så här:
Man väljer den mix man vill ändra och trycker på Edit



Sedan väljer man Switch



Här väljer man sedan valfri pott genom att vrida på den och sedan väljer man \"Prop.\"



Sedan sätter man \"Master Value\" som ger max justering i %. Med potten kan man sedan justera mixningen mellan +/- det värdet. I detta fallet kan man alltså justera +/- 11% på mixen. Det aktuella värdet som potten ger står inom parantes.



När man är nöjd kan man sedan sätta detta värdet fast och ta bort regleringen.

--Per


Eklund

På min Carf extra har jag ju en fyrcylindrig motor. Jag skall tempgivare på alla cylindrar på den. Standard när man ansluter en tempsensor till Jeti\'n så heter den MT-300 i alla menyer. Ansluter man fler så har dom samma namn. Det är lite förvirrande och man kan inte byta namn på sensorerna i sändaren (vad jag har sett).

Där emot går det går alldeles ypperligt att öppna upp konfigurationsfilen för en modell i notepad på en PC t.ex. och modifiera texter till sensorer för mer lättbegripliga benämningar.
Då kan det se ut så här när tempgivarna har fått nya namn:



Lonsan

Smidigt. Dax för mig att undra över en funktion som fanns i gamla MPX MC4000.
Det kallades \"analoga switchar\".
Funktion som följer:

Den analoga switchen kunde sättas att hämta sitt värde från valfri spak, vred, skjutpot eller utvärde från mixer.
Detta värde kunde sedan i sin tur utgöra mixer \"value\" i en annan mixer. (Utvärde från en mixer får inte gå in i samma mixer, då blir det rundgång)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Exempel på typisk användning är i kombination med throtle.
Man kan t ex då ha olika mixningsgrad sida till höjd beroende på gaspådrag.
Eftersom samtliga funktioner i MC4000 egentligen gick genom ett mixersteg (dvs ville man inte mixa så var det ändå en mixer typ skev in 100% skev ut)
så kunde man faktiskt välja att ha även storleken på utslagen styrda av motorpådraget)
Finns denna möjlighet i Jeti?
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Om jag tänker rätt nu så är det ju exakt samma sak som när jag justerar in storleken på mixningen via en pott i exemplet ovan. Koppla mixningsprocenten till gasspaken i stället så måste man vara hemma med den funktionen.

Lonsan

Ja, kan det göras så är det precis vad jag avsåg.
Ska det bli bra krävs att man kan göra det via en kurvmixer med fritt ställbara punkter också.
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

#11
Det går att ställa via en mixerkurva på nio punkter om man vill.

Har labbat lite med detta i Phoenix i kväll. Rollraten är beroende på hur mycket gas man har. Jag fick till en kurva så att det var nästan samma rollrate oberoende av hur mycket man gasar! Detta måste jag nog testa på en modell också. Verkar riktigt lovande. [:)]

Eklund

Ett par småsaker till:

Jag har gjort en \"metronom\". Väldigt bra hjälp för att justera in rollrate. Har labbat lite och 270 grader per sekund känns rätt bra. Med \"metronomen\" är det lätt att justera in alla sina plan till samma rollrate.

Jag har hittills haft svårt för loop med roll på toppen. Har upptäckt att jag är väldigt okonsekvent på hur mycket jag gasar i rollmomentet och det ger olika resultat varje gång. Har lagt in ett pip när trotteln är i mittläge så att jag hör var det är. Det går ju inte känna. Med det så skall nog kroppen lära sig vart mitten är :-)


patrik

Ã,,r det nÃ¥gon som kan förklara hur man kopplar ihop tvÃ¥ Duplex R14 EX med en Powerbox Royal RRS. Skall bÃ¥da ta emot signal konstant? Jag har för mig när jag körde med Futaba, att den bytte mottagare när den tappade den ena. Men nu verkar bÃ¥da ta emot signal hela tiden? FÃ¥r ingen ordning pÃ¥ failsafe heller.
 

Eklund

Har tyvär ingen kunskap om Powerbox.
--Per