Broms med elmotor

Started by flygrc, 2014-06-08, 19:15:45

Previous topic - Next topic

flygrc

Jag kommer i håg från fyrtaktstiden vilken härlig broms det blev i vertikalerna neråt. När jag kör med el är det obefintligt, sämre än tvåtakt. Jag har provat med broms men det verkar endast vara avsett för  plan med fällbar propeller och sånt är inget för mig ;)

Jag inser att ska en elmotor bromsa blir det en massa energi som ska ta vägen någonstans men det kan inte vara värre än när motorn får kräm för vertikalerna på andra hållet? Tömmer batterierna snabbare??

Ja , finns det överhuvudtaget?

Är det något som någon pysslat med eller haft funderingar om?

Mvh//Ola
 

Lonsan

Det finns ett antal reglage med sk \"F3A\" -broms. YGE är ett fabrikat som har det.
Det är alltså en steglös bromsverkan som man lämpligen lägger på nedre 1/3 eller 1/4 av throtle spaken.
Med trimmen kan sen justera till lagom broms vid spaken i nedre läge.
Att den kallas F3A-broms är väl för att det är mer eller mindre ett måste med en sån funktion för en hal F3A kärra.
Under de 6 år jag tävlat IMAC med elplan har jag dock aldrig nyttjat denna funktion.
Jag har däremot alltid kört med en aning tomgång på elmotorn, upplever att det bromsar något mer än en helt avstängd (obromsad) motor.
Max 300 tecken, 272 återstår

flygrc

quote:
Originally posted by Lonsan

Det finns ett antal reglage med sk \"F3A\" -broms. YGE är ett fabrikat som har det.
Det är alltså en steglös bromsverkan som man lämpligen lägger på nedre 1/3 eller 1/4 av throtle spaken.
Med trimmen kan sen justera till lagom broms vid spaken i nedre läge.
Att den kallas F3A-broms är väl för att det är mer eller mindre ett måste med en sån funktion för en hal F3A kärra.
Under de 6 år jag tävlat IMAC med elplan har jag dock aldrig nyttjat denna funktion.
Jag har däremot alltid kört med en aning tomgång på elmotorn, upplever att det bromsar något mer än en helt avstängd (obromsad) motor.




Jag visste jag skulle få ett bra svar av dig Pontus.[:)]
Tackar//Ola
 

joenella

En F3A bremse er et \"must\" når man flyver med el i \"små\" som store modeller.
YGE har F3A bremse eller som det er i virkeligheden en proportional bremse, man justere bremse effekten til så meget at propellen lige kan køre rundt, ved \"tomgang\" en propel der står stille er en dårlig bremse.
Jeg har opevet en el-motor bremse så kraftig lodret ned at modellen lavede fiskehale, altså halen flyttede sig fra side til side, i det tilfælde måtte man gøre bremsen lidt svagere.

MGM-Pro har også proportional bremse, det har flere andre også.

Bremse er godt, meget godt - hvis ellers man kan finde ud af og bruge den rigtigt :)

P.S. 20S er godt rigtig godt :) med BREMS også
 

Lonsan

Är MGM äkta 4Q reglage som alltså kan skicka tillbaks energi till batteriet?
Det finns två alternativ att bromsa en borstlös motor, antingen så kommuterar man den med 180° fasförskjutning (i princip så styr man ut motorn för att gå baklänges alltså) vilket ger en väldigt bra återmatning av energi till batteriet och minsta möjliga uppvärmning av motorn.
Det andra sättet är betydligt enklare, då kopplar man bara ihop alla faserna på motorn ner till minus (med PWM). Det ger faktiskt en viss återmatning också via substratdioderna men då det blir några volt spänningsfall så kommer en del energi att gå förlorad i reglaget. För att undvika för stor uppvärmning i reglaget kan man då dra ner broms-PWM frekvensen, vilket leder till att i stället den största delen av bromsenergien försvinner i motorn i form av hysteresförluster och resistiva förluster.
Max 300 tecken, 272 återstår