Fyrcylindrigt med pipa?

Started by yak55sp, 2014-10-13, 21:08:10

Previous topic - Next topic

yak55sp

Har funderat på en sak en längre tid.
Om man skall köra fyrcylindrigt och samtidigt använda pipor är det ju naturligt att man kör 2-1 system på cylindrarna på samma sida. Men hur funkar det?
Man får ju dubbelt så många öppningar från avgasporten då kolvarna tänder en i taget.
Alltså två öppningar per varv.
Hur funkar det med längden på pipan då?
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

imacse_peter

Du funderar för mycket - prova  :)
// Peter Schmidt

yak55sp

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Lonsan

Det kan funka...
Piplängden blir samma då den ju bestäms av ljudhastigheten i avgaserna och tiden som avgasporten är öppen. Principen är ju att tryckvågen genererad när avgaserna släpps ut ska studsa (reflekteras) i pipan och knuffa tillbaks det överskott av luft-bränsle blandning som gått ut en bit i avgasröret precis innan kolven far upp och stänger avgasporten igen. Då kompression- och förbränningsfasen rimligen tar längre tid än tiden då avgasporten står öppen borde pipan kunna betjäna den andra cylindern som ligger i motfas under denna tid. Problemet blir dock att pipan får mycket kortare tid att släppa ut avgaserna till omgivningen vilket betyder att en betydligt grövre pipa med mindre motstånd krävs. Vilket ju känns rimligt, dubbelt jobb, dubbelt flöde. Risken jag ser är att om en, låt säga 100cc pipa bara får en "50 cc" puff åt gången så blir antagligen reflektionen inte lika effektfull pga större utblås och kammare etc.
Det säkra kortet borde givetvis vara att koppla ihop de två motstående cylindrarna till en 100cc pipa var. (Jag antar alltså en fyra på 200cc totalt)

Så, nu har jag tänkt för jag kommer aldrig någonsin att prova detta ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Nu har jag läst på lite också.
Sannolikheten att det blir bra, dvs någon effektökning överhuvudtaget känns väldigt tveksam.
Ska jag gissa något om piplängden så ska de möjligen göras något kortare om en 100cc pipa per sida används då det lär bli lägre temperatur vilket ger lägre ljudhastighet.
Om du däremot vågar dig på att sätta en 50cc pipa på varje sida ska den göra längre pga troligen högre temperatur. Känns som det bör vara stålpipor så de inte smälter i såfall.
Max 300 tecken, 272 återstår