Bränne träning

Started by Mikael_Ingemarson, 2015-04-06, 20:39:43

Previous topic - Next topic

Mikael_Ingemarson

Tja då var vi igång lite mer ordentligt även på Bränne.

Eklund

Fantastisk dag igår! Riktigt skönt väder och första gången jag kunde testa att flyga med maskinen ordentligt  :) :) :)

Efter genomgång av motorn på zdz-fabriken så är den nu lättstartad och den går fantastiskt fint! Har inte rört nålarna sedan den kom tillbaka. Den går lite rikt och får så göra ett tag, men draget räcker som väntat till och blir över  ;D

Efter lite justeringar av expo och roderutslag så var det en fröjd att flyga den! Har dock mycket jobb att göra med intrimning och finjustering framför mig för att få den perfekt.

Lite smolk i bägaren dock. I 4:e starten på dagen så slocknade framcylindrarna igen   :(.
Landade och startade om maskinen och allt funkade som det skulle. Någon typ av el-problem med tändningen till främre cylindrarna kvarstår. Som jag ser det finns det några tänkbara felkällor.

1. Killswitch. Tror inte det är den, men har en ny hemma som jag skall byta till för säkerhets skull.
2. Något via varvräknaren. Jag tar ut signal för varvräknaren via tändboxen för främre cylindrarna.
3. Sladdarna från temp-sensorerna går parallellt med strömmatningen till tändboxen. Även servosladdar ligger i samma "kabelstam". Störningar den vägen???
4. Tändboxen själv.

Jag som trodde att problemen var historia nu, men så var det inte. Hinner tyvärr inte testa maskinen mer än en eller max två ggr. till innan första tävlingen. Jag tar med den till Helsingborg under alla omständigheter då enda möjligheten att se om problemet är löst är att flyga och det är ju ändå rätt generöst fält där om det uppstår problem.

Ja,ja världen trillar inte samman för detta, men har inte riktigt tid för sådant strul nu (när har man det???)

Mikael_Ingemarson

Idag var det fortsatt träning på Bränne.
Jag, Ulf och Per kämpade på med våra program.
Och precis så här kände sig Per efter en hård dags tampande med omgivningarna och modellen.

Eklund

Dax för lite träning igen. Försöker mig på lite intermediate idag, men det går verkligen sådär.
Stressig flygning och jäklar vad snett det blir efter de inverterade snapparna. Känna lite avlägset med ny klass nästa år just nu  :)


Par A

Lugn Per... mina negativa snappar var över halva
himmeln när jag började...;)
Ofta börjar man med för stora utslag..
Stigande 45 med negativ snapp och halv roll åt samma håll
kan fortfarande peka åt ett annat håll än tänkt..
Men som vi säger i Småland...
-Det är baura pau att..!!!..;)

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Eklund

Jo då, dom vart bättre i slutet. Det är bara att träna på. Synd bara att det är så svårt att få till träning. Regn, blåst och 12 mil till fältet  :(

Par A

Se där... träning hjälper ::)
Men ni har väl ett nytt stort fält på g i Jönköping?
//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Eklund

Nytt och fint fält ja, stort nej. Jag är inte bekväm med att landa på det fältet med den stora Extran. För lite marginaler om det händer något.
Vid sydlig vind i banan skall det gå bra, men sidvind och nordlig hanterar jag inte. Någon annan kan säkert, men jag är som sagt inte bekväm där.
Vid tävling skulle jag dock troligen flyga den.