Nybörjare storskalamaskin

Started by Markus, 2015-10-04, 15:56:50

Previous topic - Next topic

Markus

Hej. Ja är ny här på forumet. Ja har än så länge inte några planer på att tävla, men de kanske kommer. Det ja däremor har är en Great Planes Yak 54 på 25%. Eftersom ja enbart har sysslat med mindre nitroplan, har ja lite funderingar.
Kan någon förklara va en powerbox är förnågot? Det nämns titt som tätt. Är det något jag måste ha till min Jak? Likaså killsvitch. Ja tror ja vet va det är, men är det ett måste till ett bensinplan, eller kan man döda motorn på samma sätt som en metanolare (altså stänga förgasaren med servot)?
Sen en sista grej. Har någon en lathund till trimning av flygplan (trimmningsschema kanske de heter). T.e.x vad ska jag göra när planet drar emot stället i knivägg eller vad göra om planet inte håller linjen i loping m.m.
Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa enkla frågor.

Mvh Markus

Mikael_Ingemarson

Hej Markus

Välkommen till IMAC forumet.
En Powerbox är en strömförsörjningsenhet som kan behövas om man har många servon som drar mycket ström.
Det är inte säkert att din mottagare klarar av t.ex. 10-12 starka strömtörstiga servon, då sätter man en Powerbox i mellan för att hantera detta. Jag tycker inte att det behövs till en 25% maskin. Något som däremot kan vara bra är en elektronisk strömbrytare som kan hantera dubbla mottagarbatterier, då höjer du säkerheten.
Killswitch har man inte bara för att kunna stänga av motorn. den viktigaste nyttan är säkerheten som gör att tändningen stängs av om du får fel på din radiokommunikation.
Det finns en kille som heter Peter Goldsmith som skrivit en väldigt bra trimguide för konstflygplan.
Den finns bl.a. här
http://www.ssrcfc.ca/trimming.html

Skymic

Hej Marcus!

Välkommen!

Här på forumet finns mycket kunskap, så det är bara att fråga.
Finns även en IMAC App, där trimguiden finns.
Som Mikael skriver är killswitch viktig för säkerheten när flygplan och motorer blir större.


//Micke
//Micke


Markus

Tack för hjälpen. Mycket intressant och inspirerande läsningpå Peter Goldsmith sida. Den skall jag studera nogrannare.

Jag kommer inte använda powerbox i början men kanske senare. Kan en sådan här duga i sådana fall?
http://adapterexperten.se/dc-dc-omvandlare/vattentat-ip67/step-down-ip67/dc-dc-omvandlare-12v-24v-till-5v-10a/

Där emot skall jag titta efter en killswitch. Ni får gärna tipsa om prisvärda alternativ.

Trimguiden som skall finnas som app hittar jag tyvärr inte. Kan någon länka till den?

Åter igen, tack för hjälpen. Mvh Markus.

Mikael_Ingemarson

Quote from: Markus on 2015-10-11,  19:54:55
Trimguiden som skall finnas som app hittar jag tyvärr inte. Kan någon länka till den?

Hej
Sök på IMAC pro i Appstore t.ex.

paho

Eller Google play för Android med samma sökning.

//Patric

/Patric

Markus

Tack. nu lyckades jag hitta IMAC appen. Behändigt att ha trimshema på fältet.

Va tror ni om DC till dc omvandlaren som jag länkade till. Kan den fylla samma funktion som en Powerbox?

Idag har ja börjat titta på hur servon och länkage var installerade. Ja blir tvungen att göra om allt ihop. Osymetriskt och glapp i rodren m.m.
Det sitter Futaba S3305 servon över allt förutom till trottel. Verkar vara ganska starka servon. Men dom är lite väl glappiga tycker jag. Tror endå jag kör med dom servona till att börja med. Är det någon som har tips om bättre sevon som inte kostar skjortan? Bra
lågbudget servon helt enkelt.

Ha de gött/ Markus

Mikael_Ingemarson

En Powerbox, Emcotec DPSI eller t.ex. Jeti Central Box innehåller väldigt mycket mer än en DC-DC omvandlare.
Du har ofta dessa funktioner inbyggda.
Dubbla oberoende spänningsregulatorer för batteri redundans.
Signal förstärkning störskydd på servoutgångarna.
Överbelastningsskydd på servoutgångarna.
Servomatchning.
Elektronisk strömbrytare som inte kan få glappfel.
Och framförallt alla strömtörstiga servon matas inte genom mottagaren.

Servon finns det en uppsjö att välja mellan
Angående servon så har väl dessa använts av många IMACare och kostar inte skjortan. :-\
Hitec Hs-7954, HS-7955

Jag tror även att dessa är ok val
Pilot RC PY-20AL
Savöx SA-1256TG




Markus

Tack. Då ska ja inte ta någon "genväg" på powerboxen när jag behöver en.
Ska kolla upp dom servona och se om det är värt att beställa nya.