Mixar och knappar

Started by FelixContentus, 2015-10-05, 17:04:42

Previous topic - Next topic

FelixContentus

Hej!

Jag har precis tagit steget från nybörjare till att försöka mig på lite mer avancerad flygning. Min spontana känsla är att man programmerar D/R efter F/M men av någon anledning så verkar det som om det inte är så som sändartillverkarna tänkt att man skall göra. De verkar tycka att man ska ha D/R på en knapp och F/M på en knapp. Jag ser inte poängen med det. Jag blev fundersam över detta efter att jag byggt om Linken på till RF 7½ simulatorn så den går att köra med Jeti DC16 trådlöst. Det var första gången jag sett att någon talat om exakt på vilken knapp de olika funktionerna skall vara.
Finns det någon vedertagen regel på hur och vilka knappar som används vid olika typer av mixning mm eller gör alla sina inställningar efter eget huvud?

//Magnus

 

Mikael_Ingemarson

Hej Magnus
Välkommen till IMAC forumet.
Jag tror att det vanligaste är att använda FlightMode på en switch i t.ex. tre lägen.
Då kan man ändra både på utslag och mängden expo man vill ha för alla rodren samtidigt.
Det finns nog ingen vedertagen regel vilka knappar man skall använda, det är efter tycke och smak från person till person.
Däremot är det viktigt att man själv har en standard som är lika på alla modellminnen man har.