YAK55m 33% Krill Models electric=>4-takt=>2-t :-(

Started by Lonsan, 2016-03-27, 21:41:29

Previous topic - Next topic

Lonsan

Återfall...eller ett fall framåt hoppas jag.

Bärgade denna häromdan.
I valet mellan en Moki 5-cyl 180cc och en elmotor jag har liggande ändå så blev det den sistnämnda. :-X

Modellen är 98% ny...hur man nu räknar ut den siffran...de 2%:en består i att roderhornen är inlimmade---men inte riktigt rätt :'( :'(
(det är inte den förre utan troligen den förste ägaren som gjort detta...)

MIN FRÅGA, hur hade ni gjort för att tackla detta makabra misstag??
Se bilder...
På höjdrodern är roderhornen ca 10 mm för långt bak, på skevarna ca 20 mm  :(

Såga av jäms med och sätta in nya på nåt sätt?
Försöka lossa dem med värme+våld?
Tillåta denna absurda assymetri och fixa det mer kurvor i radion?

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

I avvaktan på tips och uppmuntran angående roderhornen så drar vi setupen här:

Skev och höjdservon; 6 x Hitec HSB 9485SH 26kgcm 0.15 s
Sida: 1 x Hitec HSB-9380TH 34kgcm 0.14s
Motor: Plettenberg Predator 25/8 Evo (tidigare tjänstgjort i Krill SU-29 33%)
ESC: YGE 160 HV
Batteri: 2 x SLS 6s12000mAh 20C, vikt 1580 x 2 = 3160 gr.

Det lite extra spännande med denna setup är att LiPona är ovanligt lätta för sin kapacitet.
Förvisso bara 20 C men också drygt 300 gr lättare än 35 C celler.
Formeln "celler x ah/10" = 14.4, vilket är ett riktvärde på minsta kapacitet i förhållande till vikt i kg.
Räknar med att komma en bit under 12 kg för denna kärra.
SU-29 var uträknad till 12945 gr med Predator 30 som jag sedan bytte till Predator 25 Evo.

Diffar;
LiPo -350 gr
ESC -65 gr
Motor -150 gr
Vectorstyrning -120 gr
Sum: -685 gr.

Sen lär YAK55:an i sig vara ca 500 gr lättare än SU-29:an men det får kollas upp.
Tänkbart resultat bir då ca 11 760 gr lätt  8)
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Kul Pontus, att se dig på forumet igen med nytt bygge, och förhoppningsvis långa komplicerade lösningar, och många svårbegripliga el uträkningar, precis som det var förr i tiden..... :)
Vilken tur att du köpte den, har saknat dig här.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

tack Paul!

vad tror du om dessa som lösning på mitt roderhornsproblem?:


Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Kan nog fungera Pontus, du är ju duktig på att limma/förankra på ett proffsigt sätt.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

Hej Pontus !

Kul att se att du bygger och även att du skriver här på forumet.
Gabriel oken ger väl mindre limyta än glasfiber varianten. Och i krill vingarna är det ju distansmaterial, eller balsa som fäste för oken.

Jag hade nog provat först med en digital justering, om oken är limmade med bra epoxy.
Väljer du att fräsa in nya ok, är det nog enklast bredvid de som du då får kapa, förskjuta läget 2mm i sidled... vilket borde vara rimligt enkelt.

/Rikard



Par A

Quote from: Paul on 2016-03-28,  00:36:48
Kan nog fungera Pontus, du är ju duktig på att limma/förankra på ett proffsigt sätt.

Kan nog fungera.... känns inte riktigt som Pontus.. 8) 8)

Kul att du är tillbaka på forumet Pontus, blir trevligt att följa.
Är den gigantiska hkp:n färdig nu så Imac maskin kan bli klar?

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Gullberg

Jag ansluter mig till skaran som önskar "Dr Kalkyl" välkommen tillbaka. Du tillför en dimension till detta Forum.  ;)
Jag hade ju hoppats att modellen skulle förses med Kolm 4-takts "örongodis", he, he  :(
När det gäller roderhornen så skall inte den första byggaren lastas utan i så fall tillverkaren. "Makabert" misstag eller inte men tanken från tillverkaren är att utnyttja möjligheterna i radioutrustningen för att kompensera detta (flitigt debatterat på diverse forum).

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Lonsan

Jaha, jo jag såg till och med en bild på Krills sida där de sitter på detta sätt. Meeen, har du inte 2 st sånna här Yakar? Hur har du gjort själv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Max 300 tecken, 272 återstår

Gullberg

Quote from: Lonsan on 2016-03-28,  11:09:02
Jaha, jo jag såg till och med en bild på Krills sida där de sitter på detta sätt. Meeen, har du inte 2 st sånna här Yakar? Hur har du gjort själv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo det stämmer, båda två kompenserar jag med radion och har fungerat för mig i alla fall.
Sålde du den fina Valach motorn? (sorry inte Kolm som jag skrev tidigare)

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Lonsan

Nej för tusan, den jobbar på i min 3.8 m Columbia 400. Grabben och jag tävlar vem som landar snyggast...


Tjong!
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#11
ojojoj aj, det fick bli en kalkyl på detta med de till synes mal-placerade roderhornen.
Resultat, något förvånande...

Skevroderna


Det som lurar en en hel del är att skevarna är topp-hängda.
Detta ger att centrumlinjen servo---gångjärn lutar rätt kraftigt så servo sitter off-center nedåt i vingen och dessutom på ganska kort avstånd.
Dessutom visar det sig när man räknar runt lite att parallella armar inte alls ger symmetriska utslag när man har korta avstånd.
Bifogade grafer visar en geometri som förvisso inte är fullt kompenserad, detta av två skäl;
1. Ju längre framåt servoarmen kan vara i neutralläge, dest mindre behöver armen gå bakåt och därmed kräva stor slits i vingen.
2. Den något större nedåtvinkeln (-31°) är avsiktlig, då topphängda roder minskar sin yta när de jobbar nedåt.
Jag använder +/- 50° utslag på servot som max, detta ger då 27° upp och (om det behövs) 31° nedåt.
Det var ett tag sedan jag riggade för IMAC, så, är det tillräckligt med dessa utslag på skevarna?
Servoarmlängd i beräkningen: 38 mm

EDIT: Jag vände visst upp och ner på det hela...så det blev mest utslag upp och mindre nedåt. För att få till det så får jag acceptera en viss korrigering
med kurva i radion (eller programmering av servona)...går också upp till 45 mm armar. Ny bild inlagd.

Höjdroder


Höjdroderna är centrumhängda. Servot mitt i stabben. Med "för lång bak"-monterad roderarm känns det
spontant som att man ska kompensera detta med att vinkla bak servoarmen lika mycket i neutralläge.
Återigen överaskar trigonometrin...det krävs en ganska måttlig bakåtvinkel för att uppnå symmetri.
Har räknat på två alternativ, 32 eller 38 mm arm vilket råkar ge just 32° alt 38° max utslag.
Vad ska man satsa på?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

För övrigt så tänker jag fira att jag inte behöver byta roderarmarna med att LACKERA DEM !  :o
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

// Peter Schmidt

Gullberg

#14
Oj! Avancerat.....  ???
Själv satte jag servooket i 90 grader och använde utslagsbegränsningen i radion tills jag hade rätt utslag.
Använde en lämplig vinkelmätningsapp i mobilen, la mobilen mot roderytan, nollade vinkeln och la in rätt antal grader upp respektive ner på rodret och använde "aileron differential" funktionen på skeven.
(Min geometrilärare hade säkert inte gillat det, men det verkar som det fungerar för mig i alla fall)  :-[

// Gullberg   
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24