Servofundering JR

Started by FelixContentus, 2016-08-17, 10:47:06

Previous topic - Next topic

FelixContentus

Hej!
Grön som jag är tänkte jag höra med expertisen om råd!
Jag har 8 st Jr Nx 35kg servon, jag flyger med Jeti så jag kan inte programmera dem utan hjälp eller så måste jag skaffa en Jr sändare med xbus (Colten är ju snygg).
Frågan är om det är vettigt att komplettera med ytterligare 6 likadana servon (vilket är klart billigast) eller skaffa 14 st nya Hitec hs-8385 eller liknande?
Hade jag inte brytt mig om priset hade jag chansat på att köra med Jr och om det inte funkat bra skaffat en uppsättning Hitec i stället.
Eller ve o fasa " blanda Jr med Hitec". men det är väl oetiskt?

Ps. Jag har läst att Nx serien har tendens att jittra när de är obelastade och min oro är beteendet när de ska serikopplas mot roderytorna. Borde inte vara någon fara men jag saknar som sagt erfarenhet.

Magnus

Mikael_Ingemarson

Hej Magnus
Du kan väl göra all din servoprogrammering i Jeti sändaren istället.
Jag flyger också Jeti med CB200 på mina modeller.

FelixContentus

Osäker på det!
Jr har något som kallas XBus där man kan ställa känslighet, deadband mm. Vad jag förstått så kan man justera där för att slippa jitter. Jag har ingen aning om om Jetis exbus är kompatibelt med JR, jag har inte hittat någon info som tyder på det.

Sitter också och klurar på om jag ska köra CB 200 eller bara R18. Ser inte fördelen med CB 200.

//Magnus

Eklund

Jeti exbus är mig veterligt inte kompatibel med JR.

Fördelen med cb200 är att du har redundans på batterianslutningar, Telemetri med Bl.a. Strömförbrukning och skyddade servoutgångar. Om ett servo blir kortsluten skall inte resten påverkas.

Har ingen erfarenhet av JR servon så jag vet inte om dom verkligen behöver programmeras om för att funka tillfredsställande.
--Per