Nybörjarhjälp...

Started by Sam, 2016-09-09, 22:03:33

Previous topic - Next topic

Sam

Hej. Jag är ny här. Flög ganska mycket på 80talet, så jag går nog in under titeln "medelålders återfallsflygare" ;)
Jag spontanköpte en beg Graupner (enligt dekalerna på kroppen) YAK 54 (2,30m) med en dl50 i nosen, välbyggd, oskadad men bär patina av lång tjänstgöring. Jag har börjat och riva i maskinen, rengöra förgasare, se över kablar, och försöka sätta mig in vad som ev behöver uppgraderas.
Jag ser denna maskin som ett insteg och läromaskin.
Maskinen är ju som sagt beg och har ett antal år på nacken. Det sitter 1 hitec hs-5735mg till sidorodret, resten är dimond 9900 servon.
Jag har inte i dagsläget fått mina nya radio än (futaba 14sg) så jag har inte testat funktionen av servon.
Det sitter även 2st "Himodel voltage monitor" som matas av 2st 2Slipos, vidare genom 2st "järnringar" vidare till mottagaren.

Jag skulle behöva lite råd här,
-Om servona fungerar bra finns det någon anledning att byta ut dessa?
-Isf vilka servo rekomenderar ni?
- Ska jag riva ut "Himodel voltage monitor" och ersätta med en ny PowerBox ?
- Var köper ni klädsel till era modeller och vad använder "ni" för märke?
- Råd hur man placerar RX antenn för bästa mottagning.

Tack på förhand!
Mvh
Sam



Sam

24st som läst men inget svar. Tråkigt. Kanske är fel forum?

paho

Vi är på tävling, om du väntar någon dag så är vi tillbaka. Då får du säkert ett bra svar

MVH
Patric Holmström

/Patric

Gullberg

Hej Sam,

Lite svar på dina frågor utifrån mitt perspektiv:
-Om servona fungerar bra finns det någon anledning att byta ut dessa?
Dina servon är kullagrade digitalservon med metallväxellåda och ser ut vara dimensionerade så det räcker till. Koppla in och testa när du fått din radio. Om de är glappfria och fungera som de skall finns det ingen anledning att byta ut dem. Diamond är ett "budgetmärke" men som instegs och läromaskin duger de bra.
-Isf vilka servo rekommenderar ni?
Kör på med de du har. Helt beroende på vad man vill betala men Hitec brukar ge "mycket servo för pengarna" Andra vanliga fabrikat är JR och Futaba
- Ska jag riva ut "Himodel voltage monitor" och ersätta med en ny PowerBox ?
Det tycker jag inte om den fungera som den ska.
- Var köper ni klädsel till era modeller och vad använder "ni" för märke?
Vill man ha bra kvalitet på beklädnadsfilm är det vanligaste "Oracover" som finns hos många hobbyhandlare i Sverige. Bäst (och dyrast) är nog "MonoKote" från Top Flite som kan vara lite svårare att få tag på i Sverige.
- Råd hur man placerar RX antenn för bästa mottagning.
Viktigt att de två kablarna som sticker ut från mottagaren placeras i 90 graders vinkel (ex om möjligt en vertikalt och en horisontellt) Om du har kolfiberförstärkningar (kolfibermattor) i din modell är det viktigt att mottagare kablarna som sticker ut inte "skärmas" av kolfibern.
- Det sitter även 2st "Himodel voltage monitor" som matas av 2st 2Slipos, vidare genom 2st "järnringar" vidare till mottagaren.
Du kan ta bort "järnringarna" de behövs inte när du flyger med 2,4GHz system som du har på Futaba 14SG.
Lycka till!

// Gullberg

Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Eklund

Jag håller helt med Gullberg.

Förutom räckvidstest på radion så testa även att köra maskinen på backen lite innan du gör din första flygning för att se om allt fungerar som det skall när det blir lite vibrationer. Om det är gamla servon kan potentiometrarna vara dåliga t.ex och du kan få en del ryckningar i servona när det börjar vibrera.

--Per



Mikael_Ingemarson

Hej Sam
Kul att du hittat till vårt forum och IMAC.
Angående servona ser jag heller ingen anledning att byta ut dessa om de fungerar idag.
Himodel voltage monitor har jag ingen erfarenhet av alls, men i en 50cc kärra behövs ingen Powerbox egentligen.
Det går bra att köra direkt i en Futaba 8-14 kanals mottagare.
Det är dock bra att ha en elektronisk strömbrytare med dubbla batterier och matning till mottagaren t.ex. från Emcotec, Powerbox eller Jeti.
Angående klädsel och antennplacering håller jag med om de svar du fått tidigare här.

paho

Vill skicka med dig att säkerheten får du inte tulla på, gå igenom modellen ordentligt. Titta på limningar och infästningar.  Checka elektroniken ordentligt, både med motor igång och utan motor igång. Fungerar allt är det bra om du inte pressar modellen för mycket första flygningarna. Börja träna IMAC så hoppas jag att vi får se dig på tävlingarna nästa år.

MVH
Patric Holmström

/Patric

SamS

Hej. Tack för alla råd!
Maskinen har fått en genomgång nu, motorn/förgasare plockades isär renogjordes, allmän översyn av limfogar, nya batterier, en powerbox champion, 2 futaba 7008 mottagre, nytt trottelservo.
Provkörde motorn, den hoppade igång så fint, verkar hysfat välnålad öppnade 1/4varv på högen för att få lite bättre gasrespons.
Står nu och väntar i garaget på bra flygväder :)
Mvh
Sam

SamS

Bifogar några bilder, någon kanske känner igen gamla bettan?
Lite ruffig men charmig, patina efter år i "luften"

Mikael_Ingemarson

Hej Sam
Eftersom du har dubbla mottagare så har du ju fyra antenner att rikta optimalt.
Då kan du täcka både X,Y och Z axeln, och sedan dubblera t.ex. X axeln.
På bifogad bild ser du hur jag monterat.
Jag har en antenn i kroppens längdriktning, en på tvären och två vertikalt.

SamS

Hej Mikael. Tack för svar! Jag har gjort likadant som du, på min bild ser du två vita rör där 2 antenner ligger horisontalt, 2 antenner sitter i rör riktade lodrätt ner i underdelen av kroppen, dessa rör syns inte på min bild.
Mvh
Sam

Mikael_Ingemarson

Ok men har du någon antenn som går på tvären i  kroppen?

SamS

Quote from: Mikael_Ingemarson on 2016-10-04,  19:00:08
Ok men har du någon antenn som går på tvären i  kroppen?
Jag kanske skrev otydligt, jag har dubbla mottagare, så 2 antenner som inte syns på bilden är riktade lodrät, plus att 2 antenner löper vågrät i de 2 synliga vita rören.
Med vänlig hälsning, Sam

Eklund

Det var nog inte otydligt. Det Micke menar är om du tänker dig en kub med tre axlar så har du två antenner på x-axeln och två på z-axeln. Man kan ta en antenn som går neråt (z-axel) och lägga den på tvären (y-axeln) i stället. Har gjort så själv men det blir väl kanske ingen jätteskillnad mot vad du har nu.
--Per

Lonsan

Har man totalt 4 antenner så ska vinklarna mellan dem inte vara 90° för optimal täckning utan istället som linjerna som utgår från TP ut till hörnorna i en tetraeder...samtliga vinklar mellan spröten blir 109.5°


Max 300 tecken, 272 återstår