DA120 eller GP123

Started by Eklund, 2016-10-05, 15:50:59

Previous topic - Next topic

Eklund

Nu har min DA120 fått sin sista chans och det är dax för en ny till H9-Extran.
Tänkte först köpa en ZDZ140, men dom kommer tyvär inte förens till våren och jag vill inte vänta tills nästa säsong drar igång.

Har letet runt lite och har egentligen två som det verkar vettiga alternativ just nu.
1. En ny DA120 = 1368 Euro hos Toni Clark. http://www.toni-clark.com/english/frames_e/da120frm.htm
2. En GP123 = 869 Euro hos gb-jets.  http://www.gb-jets.com/boutique/moteurs-et-turbines/moteurs-gp/moteur-2t-gp-engines-123-v3.php

Finns det någon här som har erfarenhet av en GP123? Skilljer ju 500 Euro och för det får jag ju nästan nya servon runt om i modellen (ja fattas lite, men ändå).
Har surfat runt lite på GP123 och några har haft lite svårstartade motorer, men det har varit tändsystemsproblem i  de flesta fall. Någon har klagat på hög tomgång. Prestandan verkar det inte vara något fel på.
Kan ju inte säga att jag personligen har så speciellt bra erfarenhet av DA120, men funkar ju bra för det flesta.

--Per


Paul

Du kan ju även köpa ZDZ 112, då har du reservcylindrar till eller från din ZDZ 224 :)
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Eklund

Den är lite för klen + att det blir mycket mer att göra om.

Har även kikat på 3w110 rödtopp, men den tillför inget mer än da120 än vikt + mer ombyggnad den med som jag ser det.  Möjligen att dom har jämnare kvalité men jag tycker att dom strular dom med som allt annat kan göra.

Da120 är ju bara att bulta fast. Min nuvarande har strulat
Gp123 är 5.000 billigare. Tillförlitlig?
Zdz lite för klen men går bra.  Skapligt pris.
3w ca 500g tyngre och lägre effekt ??? Dyrare?
Zdz140 kommer först till våren och vågar inte vänta på den

Många parametrar som vanligt  8)

paho

Tycker du ska vänta tills våren, då får du det du vill ha. Ha tålamod min vän...

MVH
Patric Holmström

/Patric

Eklund

#4
Ja, långsiktigt är det väl smartaste lösningen.

Kom på ett par alternativ till
Zdz90 med pipa. Borde gå om jag flyttar fram sidroderservot.
Zdz112 med pipor. Då räcker nog kraften

Gullberg

Hej Per,
Vad är problemet med din DA-120?
Om du inte kan lösa det, varför inte skicka den till Gerhard på Toni Clark för service?
Min DA-120 har alltid gått som en klocka. En av de absolut vanligaste motorerna bland 1000 tals piloter på Joe Nall när jag var där både 2009 och 2012.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Eklund

Den har varit hos Toni Clark. Hjälpte inte ett skit.

Har inte gått riktigt bra på tomgång någon gång sedan jag köpte den och nu är den svårstartad och kan dö vid tomgång på kanske knappa 2000rpm när den blir ljummen/varm.
Har helt enkelt fått nog oavsett vad som är fel. Måste ha en träningsmaskin/reservmaskin jag kan flyga med i Jönköping nästa år.
Jag vet att de flesta DA120 går mycket bra, om än lite hårt med en del vibrationer på låga varv. Tyvärr hjälper inte det min motor.
Det började trilskas på allvar i Kalmar förra året då jag fick avstå det okända programmet. Har inte gått bra sedan dess egentligen. Har bytt förgasare, tändsystem och stift utan framgång.

--Per

Gullberg

Quote from: Eklund on 2016-10-05,  20:58:16
Den har varit hos Toni Clark. Hjälpte inte ett skit.

Har inte gått riktigt bra på tomgång någon gång sedan jag köpte den och nu är den svårstartad och kan dö vid tomgång på kanske knappa 2000rpm när den blir ljummen/varm.
Har helt enkelt fått nog oavsett vad som är fel. Måste ha en träningsmaskin/reservmaskin jag kan flyga med i Jönköping nästa år.
Jag vet att de flesta DA120 går mycket bra, om än lite hårt med en del vibrationer på låga varv. Tyvärr hjälper inte det min motor.
Det började trilskas på allvar i Kalmar förra året då jag fick avstå det okända programmet. Har inte gått bra sedan dess egentligen. Har bytt förgasare, tändsystem och stift utan framgång.

--Per
Oj! Ja det var ju mycket du bytt utan framgång, trist!
Tycker det låter märkligt, Gerhard & Co brukar inte släppa ifrån sig grejerna om de inte fungerar som de ska......
Nåväl då är det väl bara till att investera sig ur dina bekymmer.  ;)

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Lonsan

Sitter motorn fast ordentligt i maskinen...överdrivet lättade motorer behöver något att ta tag i liksom för att funka.
Prova att skruva fast den stenhårt i något kollosalt tungt o stabilt (ånglok, urberget etc).
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Skulle man kunna göra. Har även börjat på ett insprutningssystem till den, men tiden räcker inte riktigt till :)
Kommer nog spara motorn för att se om jag kan göra färdigt insprutningen, mest för skoj skull. Blir dock en ny motor till nästa säsong.


Edge540

Det finns färdiga fina insprutningssystem
att köpa. Vi såg ett system demoflygas och
även användas på tävlingen i Italien.
Jörgen Svensson kollade närmare på det, och
tog med sig en reklamlapp hem. Tala med honom
om det verkar intressant.....
:)

Eklund

#11
Grejen med inspruta var just att bygga själv. Annars är det nog inte ekonomiskt försvarbart.

Får nog omvärdera en 3W110 cs lite. Den kan nog tillföra en hel del trots allt.
Denna kombo verkar vara svårslagen idag vad det gäller kraft, trottelsvar och lite vibrationer!
https://www.youtube.com/watch?v=ynSS1R7EBzo

Par A


ZDZ 90 med pipa har jag sett en gång. Mikael I hade monterat en sådan i en Pilot RC S-bach 107"...... den var ballistisk.. :D :D :D
Han vann dessutom tävlingen i Intermediate tror jag.

En ZDZ 140 i samma flygplan vore en intressant combo, även om jag är fullt nöjd med DA 100, Muller 27X12 2bl.
ZDZ 112 verkar många var nöjd med och lämnar tillräckligt med kraft utan pipor.

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Eklund

Jo då, den S-bachen har jag testat  :) Min första tävling  :o :o :o

ZDZ112 är dock för klen anser jag. Är det vindstilla funkar det nog, men inte om det blåser.
Jag vill investera lite mer långsiktigt och vill att det skall funka att köra advanced med uppsättningen!
Några tusenlappar extra gör inget utslaget på livslängden!

--Per

Aeroparts

Häng i en MVVS 116 NP med pipor så behöver du inte fundera mer på kraft, ok den är tyngre men det orkar den med.
/ Lennart