3D Hobbyshop Edge 540 Demonstrator 106"

Started by Edge540, 2016-12-11, 15:39:00

Previous topic - Next topic

Edge540

Alla kablar är förankrade och batteriernas fäste är helt klart!!!  :)

Edge540

Detta är helt klart!!!
Återstår att montera en instrumentpanel, och att fästa upp kablarna i vingarna  :)

Edge540

Modellen är klar för provflygning.
Men nu blir det mat och sömn!!  :)

Edge540

Demonstratorn är provflugen!!  :) :)
Film kommer!!

Speedbird

Här kommer en liten film på första flygningen  8)


/Perra
 

Edge540

Efter den mycket lyckade provflygningen återstår nu att trimma in modellen ordentligt, med de roderutslagen och den expon som passar mig.
Och att mäta upp hur mycket ström som går åt, så jag kan beställa batterier. Första flygningen gjordes med två uppsättningar batterier från min Yak 54. :)

Edge540

Nu har piloten fått ett visir!! 8)

Lonsan

Ska du köra freestyle eller sekvens med den?
Jag kör SLS 2x 6s12000 i min 102" YAK 55.
Räcker bra men skulle inte vilka gå ner till 10000mAh för sekvensflyg.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Vad har du hamnat på för totalvikt på denna kärra egentligen?
Vet att nåt kilo hit eller dit inte spelar så stor roll för flygbarheten
men energiförbrukningen står i obehaglig och svagt exponentiell proportion
till vikten. Jag brukar räkna att enerigin = (m2/m1)^1.5 vilket
exempelvis ger att en relativ viktökning på 10% ger en 15% ökad energiförbrukning.
Omvänt, om 10% vikt kan sparas så minskar energibehovet nästan 15%, vilket leder till att man kan räkna efter om en ev lägre batterikapacitet kan duga, vilket i sig sparar några hekto till...nåväl...min lilla regel är antal LiPo i serie gånger antalet Ah ska vara samma eller större än kärrans totalvikt i hekton räknat. Denna formel ger att flygfärdig Demonstrator får väga max 12 kg.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Oj!

12s20000 mAh, det var rejält :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ursäkta men nu har du triggat Kalkyl ;-)
En annan, något mer empirisk tumregel jag använder är att
LiPo vikten idealt ska ligga på ca 25% av totalvikten.
Använder alltid denna regel initialt för att avgöra om ett visst plan ens är lämpligt
för elektrifiering. Om totalvikten på planet inklusive en viktandel á 25% LiPo hamnar
betydligt över rekommenderad flygvikt så brukar jag alltså avfärda planets lämplighet.
Nuförtiden är det ovanligt att detta händer men en del äldre konstruktioner är väl tunga för att klara sig.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Fortsättning...jo. med ditt val av LiPo får jag det till att du tänker släpa med dig 5562 gram LiPo
vilket skulle räcka till ett plan som väger...22 kg.
Det kan alltså vara så att du genom en överdrivet stor batterivikt i viss mån "eldar för kråkorna"
Nu vet jag ju dock inte vad ditt plan väger, varken med eller utan batterier men
själva storleken på 104" gör att jag nog anser att ett snäpp ner, t ex totalt 12s16000 nog skulle hamna närmare "sweet spot". Om jag gissar hyfsat rätt så spar du ca 5% på totalvikten och därmed ca 7.5 % på genomsnittligt effektbehov. I vissa lägen, då effektuttaget är stort, kan besparingen i uttagen effekt vara betydligt större då man mer sällan kommer upp i effekter där verkningsgraden börjar dippa. 
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#102
Emcotecen är väl vettig tycker jag.
Dubbla 2s2200 är ju inte jätte-tunga men
jag kör själv i allmänhet med BEC och bara ett batteri som backup och "booster" så att BEC
inte ensamt behöver ta de värsta strömmarna.
Funderar på att framgent sluta helt med Rx batteri och i stället bara backa med superkondensatorer.
Har börjat använda det i mina helikoptrar. Spar vikt, underhållsfritt (klara 100000-tals cykler), filtrerar bort störningar på köpet och booster BEC på ett mycket effektivt sätt.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

För övrigt vill jag smyga in att din ESC är en visserligen mycket robust och beprövad pjäs (tror grundkonstruktionen närmar sig 10 års ålder) men det är en ganska tung koloss. Själv kör jag med ett YGE160HV som jag av misstag beställde utan kylfäns.
Den väger in på strax över 100 gram. Trots detta magra utförande så håller den sig svalare än både motor och batteri.
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

Demonstratorn nu utprovad under sekvensträning, 2 sekvenser Advanced i rätt stark vind så landar vi med ca 35% kvar av 20000mAh
Advanced drar betydligt mera effekt än t ex Intermediate
Kärran flyger mycket fint och kommer att bli behaglig till sekvensflygning  :)

Ingående komponenter i detta bygge är väl utprovade och fungerar väldigt bra för oss till sekvensflygning i Advanced  8)

Ingen del av drivlinan blir varmare än 40 grader vilket känns behagligt lågt  :)

/Perra