Slaka linor vid pull-pull !

Started by Winder, 2017-03-20, 20:28:43

Previous topic - Next topic

Winder

Hej ! Får inte rätt på spänningen i linorna till sidrodrets pull-pull-system. Om jag spänner dem i neutralläge så är de ohälsosamt slaka vid fulla utslag. Använder Extreme Flights originalhorn på rodret och ett Secraft horn på servot. Har provat några olika hål på servohornet men det blir inte bättre. Verkar inte riktigt matcha varandra, hornen alltså. Vad gör jag för fel ?

/Bo

Edge540

Lite brukar det slacka, vilket servohorn har du valt? Jag har dessa i Yaken och Demonstratorn. Det funkar fint.

Winder

Jag har ett sådant som du har till vänster och har provat både med de yttersta hålen som du använder och ett par av de i rak linje från servoaxeln. Min 94" MXS måste var väldigt lik din YAK. Om jag kan känna ett "glapp" på 5 mm i neutralläge så är det 20 mm vid fulla utslag. Känns inte tillfredsställande. Använder de yttersta hålen på hornen på sidorodret.

/Bo

Edge540

Mm, och du har vänt servohornet "bakåt"?

Edge540

Yaken  :)

Edge540

Är du med på Facebook? Förutom IMAC-gruppen där så finns det även en Extreme Flight Sweden-grupp som är oerhört bra. Där kan man oxå få mycket tips och idéer...  :)

Speedbird

Om linorna går i X inne i kroppen så använder man hålen som inte är i linje med servoarmens centerskruv,
Då brukar slacket bli minimalt,
i min 91" Yak har jag av någon anledning rätt mycket slack vid fullt utslag på den sidan som inte drar,
har inte märkt något negativt i luften av detta då båda linorna är spända i neutralläge...
Jag tror detta beror på att jag har olika mått mellan hålen på servo armen och måttet på  roderhornet på sidorodret, har för mig att de måtten ska va så lika som möjligt... :)

/Perra
 

Winder

Det ser precis ut som i din Yak, edge540, så det blir nog så att jag provar och ser hur det känns enligt Perras metod. Det är ju klart att när där blir tryck på så håller det sig på ena hållet men känns inte riktigt bra ändå. Tackar för Era svar.

Edge540

Kul att du bygger och flyger aerobaticplan. Planerar du att tävla i år?  :)

Winder

Provade på IMAC basic under 2015 i Helsingborg och tyckte det var mycket trevligt, både som träning innan och under själva tävlingsdagarna. Det har tyvärr tillkommit vissa begränsningar på fälten jag flyger på så träningstillfällena har blivit för få. Men en läcker Extreme Flight MXS Heavy Metal kan man ju inte säga nej till !!

/Bo

Edge540

Jo, jag kommer ihåg att du var med i Helsingborg. Min minnesbild är att du flög bra!!  :)

Winder

Tack för de vänliga order, vi får se framöver hur det blir med tävlandet.

Har inte kunnat släppa ursprungsfrågan men nu är det löst ! Ritade upp rodersystemet i ett Cad-program och började vrida servoarmen och kunde ganska snabbt se hur linorna spänns och slakar. För att få spända linor hela rörelsen så måste man justera infästningarna offset på servoarmen och det som finns original på Secraftarmen räcker inte i mitt fall. I min simulering/modell har jag 3,5" servoarm och 48 mms roderhorn på sidorodret (om man mäter mellan hålen från sida till sida). Ca 1170 mm mellan servoarm/roder. Med en offset på 13 mm får jag perfekt spända linor hela rörelsen. Slutsats med mina mått: Slakar linorna mot rodrets ändläge, öka offseten och naturligtvis då, spänns de så är offseten för stor. Hade man nu varit en fena på trigonometri så hade man kunna sätta upp en liten (?) formel som räknade ut detta.

Nu skall det flygas !!

/Bo

Lonsan

Jag är en fena på trigonometri och har snickrat ihop ett excelblad
som räknar ut det hela.
Input är:

*C-C rodergångjärn till servoarm
*Bredd roderarm.
* Fram/bak-svep roderarm.
*Bredd servoarm.
*Parallella eller korsade linor
Output är:
Erforderligt fram/bak-svep servoarm
Linlängden
Även en graf som visar hur slack/överspänning varierar
över slaget.
Endast parallella linor och samma bredd och svep både på servo
och roder kan ge en perfekt geometri över hela slaget.
Men med hjälp av uträkningen kan man
laborera fram acceptabla lösningar för de flesta kombinationer
Jag brukar "växla ner" rodrets vinkel till 80-90% av servots.
Då får man ut något bättre kraft till rodret.
Generellt ska man försöka jobba med korsade linor om roderarmarnas hål sitter vinkelrätt ut från gångjärnslinjen.
För parallella linor bör roderarmarnas hål ligga något bakom gångjärnet.
Anledningen är att det är en fördel om den effektiva hävarmen för den dragande linan ökar vid ökat utslag. Detta ger lägre linkrafter och mer distinkt drivning av rodret
Max 300 tecken, 272 återstår

Winder

Det låter spännande Lonsan !
Kan man få en kopia på excel-filen om man ber snällt ?
Har löst problemet denna gång men det kommer fler tillfälle då den hade varit till stor nytta. Fick bygga egna förlängare till Secraft hornet och nu går det perfekt oberoende av roderutslag.

/Bo

Mikael_Ingemarson

Hej
Någon som vet var man hittar servoarmar med stor offset för sidroderlinorna?
Armen på Mattias bild tidigare är väl bara 5mm offset?