nybörjare med problem med emcotec dpsi

Started by HumAnyt, 2017-04-04, 22:31:16

Previous topic - Next topic

HumAnyt

Hallå.
Mitt första inlägg här.
Lite snabbt om mej, har flugit i ca 15år, men hittils bara på skoj i trädgården mer eller mindre (har ganska gott om plats....) har nog haft det mesta som man kan ha en radiostyrning på, vet inte hur många olika båtar bilar plan jag har haft under dom ca 20åren jag hållt på med rc, är nu 33. Dum som man var sålde man ju det mesta för att köpa nytt när man var ung och behövde pengar till nya modeller :)

Men nu till frågan.
Jag har köpt Paul Madej´s Gamla blå sukhio utav Alexander Moberg. Min första större model och kanske något som tänder en gnista att flyga lite mer seriöst.
Och nu är det så att killswitchen kråglar, eller jag som inte kan :)
Jag har exakt samma problem som killen i filmen har https://www.youtube.com/watch?v=t0hpcug99Zs är det någon som kan hjälpa mej? Jag har gjort precis som det står i manualen och det funkar inte, varken att programmera on/off eller batteriet. Den blinkar konstant hysterisk efter jag har gjort nåt. batterierna går den förbi rätt batteri, när jag ska programmera utgången så funkar den inte heller som den ska.
Jag kör med spektrum radio, en dx8 samt AR8010T mottagare.
Jätte tacksam för svar, kommer tyvärr inte ha många dagar kvar att fixa iordning planet och hinna prov flyga på då jag även är bonde och våren står och knackar på dörren och jag vet att tiden brukar inte finnas för några nöjen fören i Juni igen....

Mvh
Rasmus

Paul

Hej Rasmus, då får jag väl svara... Den kan programmeras har jag för mig, längesedan jag ställde in ngn nu, men både vad gäller batterityp och failsafe, här är manualen
http://www.rc-electronic.com/downloads/pdf/bedienungsanleitungen/Anleitung_DPSI_Micro_RCS_EN.pdf
Läs den.
Vidare som är MYCKET VIKTIGT, kanalen du kör killswitchen på måste ställas in i radion på absolut Max/min värden, annars kan den tveka om den verkligen skall vara på eller av....., med följd att den kan bryta när som helst. Har för mig att Spectrum har följande värden +140/-140, det betyder ju då att när den kanalen som killswitchen ligger på skall stå på +140 när du vill att den skall vara aktiverad, och -140 när du vill att den skall vara avaktiverade.
Multiplex har +110/-110 som min/max, och även om det ej är 140 på Spectrum måste det vara absolut min/max värden på kanalen.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Läste nu att du försökt programmera, du har väl inte missat att det finns en liten vit knapp på sidan som man kan ha i två lägen, funkar inget kan den ju även vara kaputt ?
Om någon annan vet..... Svara gärna här.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

HumAnyt

Quote from: Paul on 2017-04-04,  23:59:01
Läste nu att du försökt programmera, du har väl inte missat att det finns en liten vit knapp på sidan som man kan ha i två lägen, funkar inget kan den ju även vara kaputt ?
Om någon annan vet..... Svara gärna här.

Super tack! Det var nog det enda jag inte provat att ställa utslagen på max, 150 till och med var det i spektrum. Nu tror jag den funkar, startar jag planets elektronik nu med knappen i startläget får jag ett fast lysnade sken på killswitchen, slår jag sedan av knappen/motorn så börjar killswitchen blinka, dock går det inte att ställa tillbaka knappen i startläget och få ett fast sken, verkar som jag måste starta om elektorniken igen då, men det är väl inte hela världen... Vet inte om den går in i failsafe mode, eller ska det vara så?
Något annat jag ska tänka på ang ditt plan? :)

mvh
Rasmus

Paul

Vet inte vad du menar när du säger "knappen", om det är den vita knappen/lilla switchen på Emcotec enheten ? då har jag ingen aning?
Om du menar att "knappen" är din lägesbrytare på sändaren, så skall du kunna stänga/av på killswitchen på sändaren. Fast sken PÅ, Blinkande sakta AV, du skall kunna stänga av/på utan utan att starta om elekroniken....
Failsafen vej jag inte mycket om, det viktiga är om du får mottagare bortfall så skall killswitchen bryta och stänga av motorn.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paho

Känns bekant. Har för mig att jag hade problem med att switchen började blinka snabbt, fick råd att sätta ett motstånd emellan batteri och switch. Ska se när jag kommer hem. Har så här på min 50 cc- kärra

MVH
Patric Holmström

/Patric