Winnermodel MX2 94

Started by OlleL, 2017-04-14, 22:37:04

Previous topic - Next topic

OlleL

Nu har jag fått lite byggt på 94:an igen!

Jag har lagt ett lager glasfiberväv på motorboxen på båda sidorna och i kanistertunneln där tanken är fäst, detta är overkill då både motorboxen och tankinfästningen är mycket bra byggt men känns ändå bättre vid hård freestyle flygning.

Jag bytte ut skruvarna som håller vinkeljärnen i motorboxen från M3 till M4.



Jag satte dit extra plankning på två ställen i kroppen för att enkelt kunna montera tanklock, strömbrytare samt lampa för killswitch.



Träet runt tanken laminerades för att skydda mot bensin.



Även Savöx 2292 servo kom på plats som gasservo.



Hälsningar Olle



Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

OlleL

#16
Nu har jag fått hem lite grejer till 94:an



Jag har också börjat installera elektronik, dra kablar och installera bränsle systemet.

Killswitchen på plats!



Tanken på plats, denna tank har mycket hög kvalitet med ett kraftigt lock. Även slangarna är på plats och najade.



Dualsky becarna och Futaba mottagaren är på plats och kablarna är dragna. Dessa kommer att drivas utav Dualsky batterierna i den nya batteriserien avsedd för strömförsörjning av servo och mottagare, dessa har inbyggd batterimätare för att smidigt kunna se hur mycket som finns kvar, de är också mycket små och lätta. http://mlhobby.com/batterier-tillbehor/stromforsorjning-rx-1-2s/

//Olle



Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

Mikael_Ingemarson

Hej Olle
Jag ser att det bara blev ett 31kg servo på gasen.  :-\
Räcker nog det också.

OlleL

Hej!
Joo det borde räcka :P, bättre att ha ett snabbt servo på just gasen då man inte har någon nytta av 50kg ;)
//Olle
Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

OlleL

Hej!
Har varit lite dålig uppdatering här i byggtråden ett tag men tänkte nu fortsätta. Jag har dock hunnit bygga en del vid sidan av.

Servon och linkage är nu installerade till alla roder.

Jag använde insex servoskruv vilket gjorde installationen väldigt smidig.


Även motorn, Eme 70 på plats



Tändsystem och givare monterat.

Kabel och slangdragning är också klar.



Tanklock!

//Olle
Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

OlleL

Som nog många redan vet är min nya Winnermodel Mx2 94 redan färdigställ då jag tävlade med den på finalen i Helsingborg. Jag har dock ännu inte slutfört den sista delen i denna byggtråd, installationen av ljuddämpare och header. I min andra 94:a har jag använd MTW:s TDH 110 canister vilken har fungerat mycket bra men har i denna maskin valt att testa pipa.

Då det är ganska ont om plats i canistertunneln för två pipor valde jag att enbart använda en MTW RE3 pipa och 2-1 header.
I min andra 94:lödde jag själv en hel 2-1 header, det tog dock ganska lång tid att få allt perfekt. När jag skulle bygga denna maskin fick jag reda på att MTW har tagit fram en ny teflonslang, en 2-1 teflonslang som gör detta mycket enklare med mindre lödning samtidigt som man inte behöver vara lika rädd för spänningar i headern som annars skulle orsakat sprickor.



MTW:s RE3 fungerar klockrent med EME 70, den har självklart ännu mer effekt än med canister, och samma låga ljudbild.


Efter att jag måttat in och sågat av headrarna i rätt längd med rätt dropp fixerade jag de i teflonbiten och lödde flänsarna.


Jag är mycket nöjd med denna setup, extremt bra effekt. Den nya teflonslangen gjorde bygget av 2-1 headern mycket enklare.
//Olle


Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

rcflygare

Hej Olle. Fin maskin. Jag undrar. Vad är de som isolerat rören med. Vad är de bra till.

Lycka till/Jörgen
 

Lonsan

Undrar detsamma, vadan denna mumifiering av krökarna?

Samtidigt undrar jag hur det egentligen lirar med 2-1 och pipa...det hela handlar ju om reflektioner av tryckvågor och själva 2-1 krusidullen
skulle ju kunna ge en "falsk" reflektion...är den tänkt till pipa eller experimenterar du?

Mer undringar...ser att du krånglat in tändkablarna i spiralslang...i manualen till min knattermotor stod det utryckligen;
Citat: "Do not wrap the ignition cables with spiral tubing. This makes the cables heavier and as a result more
prone for vibration, especially where the spiral tubing ends at the spark plug connector."
Själv har jag lindat mina tändkablar med teflonband på vissa ställen där de kan komma att ligga mot något och kanske skava.
Teflonband är tunnt och väger därför nästan ingenting.
Max 300 tecken, 272 återstår

OlleL

#23
Krökarna är lindade med gängtejp, som tål värme, detta då det blev väldigt nära mellan bränsleslag och header med 2-1 där det är smalt mellan de två headrarna. Fick problem med detta på min förra maskin, gängtejpen har fungerat fint. Har dessutom planerat att sätta in röksystem i maskinen och av denna anledning är det bra att linda headrarna för att få högre temperatur och bättre effekt av rökoljan och mindre spill som "rinner" igenom och kladdar ner maskinen.

Denna "teflonslang" är framtagen av MTW och rekommenderas för 2-1 med denna pipa. 2-1 har fungerat väldigt bra för mig med både canister och pipa.

Jag "krånglade" in tändkablarna i slangen eftersom att kablarna på många ställen är böjda och ligger mot kanter och även fastsatta med buntband. Alltså använder jag spiralslang då det är många ställen där tändkablarna kan skava. För att inte få en "brytpunkt" där slangen slutar har jag lämnat en bit innan tändhattarna. Teflonband är helt klart en bra ide.

//Olle
Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

Lonsan

#24
Din tändkabelinstallation ser bra ut, absolut. Kanske lite väl kort bit och taskig slutkrök mellan tändhatt och sista buntband. Men vad vet jag om sånt, jag är bara på min 3:e bensinmotor hittills...

Gängtejp = teflonband förmodar jag? Tvivlar på att det gör nån större skillnad om det är den tunna grej jag tänker på. Trodde för övrigt det var hyfsat viktigt att ge krökarna en så god kylning som möjligt...ja ja det är bara modellplan vi sysslar, inget som ska eller måste hålla för 1000-tals driftstimmar.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Tänkte på detta med rökoljekladd och fullständig förångning. Installerade sådant en gång och lindade och lödade då ett mässingrör ett helt varv runt headern innan det dök in på insidan. Förvärmde alltså oljan innan den kom i kontakt med de heta avgaserna. Men vad vet jag om sånt. Har bara haft rök installerat en gång, det funkade inge vidare men å andra sidan hade jag en Sullivan Skywriter som vid dissekering visade sig vara det sämste tänkbara dynga värt högst en 10-a gömt i en plastlåda med superblingat alu-lock i rödeloxerad aluminium. (Den totalt funktionsokritiska delen säkert värd en 50-lapp dock)
Max 300 tecken, 272 återstår

OlleL

Förvärma oljan är helt klart en bra ide, detta är något jag också funderat på. Jag såg någon tråd om detta och det verkar ge bättre resultat om oljan förvärms.

//Olle
Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.