Hitec Aurora 9X

Started by Kent, 2017-05-03, 09:40:25

Previous topic - Next topic

Kent

Höll på att tappa min Yak igår när jag tränade imac.
Hade flugit ca 7min(första flygningen) när jag fick allvarliga kontaktproblem med kärran som var på ca 250 meters avstånd. Samtidigt började ett larm att tjuta i sändaren.
Kontakten var så pass bra att jag ändå lyckades landa helskinnad (tur igen).
Sändaren tjöt hela tiden sen jag landat, även när jag stängt av mottagaren.
Slog av/på sändaren som fortsatta tjuta. Kollade lipot i sändaren, 2cell, låg på 8,1 volt.
Satte i det igen, slog på sändaren, började tjuta på direkten utan mottagaren var påslagen.
Satte på mottagaren, allt ser ut att fungera förutom ljudlarmet. Jag har ju en powerbox royal i planet. Displayen visade över 8 Volt för båda batterierna. Hade laddat alla batterier strax innan jag åkte ut på fältet.

Satt i solen och funderade en stund. Har ju en telemetrimodul som visar varvtal, temp, gps mm. Håller även koll på batterispänning till mottagaren.

När jag sen (efter ca 10 min) sätter på sändare/mottagare igen finns inget ljudande larm och allt ser ut att fungera normalt. Gjorde en range check - OK.

Startade motorn och taxade runt på fältet -OK.
Typisk när det äntligen blir bra flygväder.

Skall testa med ett annat flygplan idag.
Tar tacksamt emot tips angående detta.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Par A

Hej

Min personliga reflektion..... byt radio :-*

Jag skulle aldrig lita på ett system som uppför sig så.

Köp nytt och helst annat märke ;D
Futaba heter visst ett bra märke..

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Kent

Den var bra Per. Köpa sig ur problemen  :).
Tar emot att börja med en ny radio så här strax innan första tävlingen.
Nån som har en Aurora 9X till salu? Finns ju nya på Autopartner i och för sig.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Edge540

Det där är inte roligt Kent. Radioutrustning man inte kan lita på är väldigt jobbigt. Själv så är jag inte kunnig vad gäller Hitec. Men jag har några funderingar:
Är det en eller två mottagare i modellen.
Om jag förstått rätt tjuter sändaren som varning för räckviddsproblem med en (eller om det är två) mottagare
Jag tror på Pärs idé att byta radio. Kanske ett annat märke.
Om du vill fortsätta med Hitec, så kanske du bör byta mottagare oxå, ifall det är där problemet ligger.
Tål att tänka på. Någon med mer kunskap om Hitec kanske kan ge ett bättre svar? Har du pratat med Mattias Lindgren, han kör väl Hitec?

Kent

Hann inte med att flyga Extran idag. Blir imorgon. Den har samma optima mottagare som i Yaken. Får flyga lågt och sakta 8).
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Papmehl

Förmodligen inget fel på radion. Bind om allting och kolla monteringen av mottagare, dragning av kablar osv. Kolla också vad du har för spänning i sytemet. Inte bara i radion. Jag hade tidigare Hitec Aurora 9. Där fick jag radiostörning vid ett tillfälle. Det visade sig vara en av tändhattarna som störde. Men jag uppgraderade mig senare till Aurora 9X och detta har fungerat klockrent. Jag hade också telemetri modul för bl a temperatur osv. Ett bra forum att lära sig mer om hitec aurora är flying giants forum. Där har du många som kan Hitec utan och innan! Lycka till!

/Mattias
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Kent

Testflög en liten el Sukhoi i stormen igår. Gick bra. Har bytt batteriet i Aurora 9X sändaren. Jag använder 7,4 V lipos i den istället för orginalet. Störningarna kan ha berott på dålig kontakt för batteriet. Jag har ju tagit ur batteriet varje gång när jag laddat, så en viss förslitning har nog uppstått.
Märkte när jag satt i kontakten för det nya batteriet att motståndet var mycket högre.

Gjorde räckviddskontroll med sändaren till mottagaren (optima 9, lika som i Yaken) som sitter i min carf Extra 260. Dels 30 m testen med reducerad uteffekt och under normal förbindelse då jag gick bort ca 350 m från modellen. Inga problem. Hade tel. Kontakt med en kompis.

Hade sen tänkt testflyga Extran, men avstod, då det var 20 M/sek i byarna tvärs fältet. Planerar att göra det imorgon då vinden förväntas mojna. Än finns det hopp :-X

Idag bytte jag powerbox egna batterimoduler (var och en på 2800 mA) som matar själva powerboxen mot nyinförskaffadde Desire Powe LiPos på 3300 mA.

Batterimodulerna har suttit i flygplanet sen den köptes. Man kan skicka iväg dem till Powerbox som byter LiPos om man så vill.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767