2x 4-takt 2018!

Started by Lonsan, 2017-08-24, 23:13:36

Previous topic - Next topic

Lonsan

Börjar denna tråd med en tillbakablick.
Min första tävling var finalen 2007. Då med en eldriven 2m CMPro Extra på 6,8 kg.
Motorn var en Plettenberg XTRA 30-10 (F3A motor) och jag körd med 10s5000 celler.
Motorn är fortfarande i aktivt bruk men har bytt kullager och ägare en gång!
Jag var första och ensam elflygare. Att el funkar lyckades jag bevisa.
Nu 10 år senare dominerar fortfarande 2-takts bensin och 3m kärror har blivit dominerande.
Man kan undra lite, för 10år sedan var det ingen som trodde på elbilar eller elfärjor, nu är det ett faktum.
Modellflyg(-are) brukar ligga i framkant gällande att utnyttja ny teknik och nya material men inom IMAC tycker jag det står och stampar på samma fläck med 2-taktare och Walbro förgasare och en i mitt tycke ganska tråkig ljudupplevelse.

Nåväl, nu tar jag ett kliv snett bakåt (?) i alla fall och tänker satsa på 4-takts bensin.
Inte helt oprövat men har inte synts till på nordiska IMAC-scenen än. Med undantag för ett kort gästspel med en viss Yak med Moki stjärna.

Kanske 4-takt kan bli något? Det både luktar, låter och vibrerar, bara på ett lite trevligare sätt och till halva förbrukningen :-)
Bilden visar ett första steg i projektet. :-D
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson


Eklund

Heja Pontus. Hoppas detta blir riktigt bra! :)

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Hej Pontus
Blev kanske fel gubbe till förra inlägget ;)
Jag hoppas bara att detta kommer bli bra, ska bli kul med något annorlunda som ändå brummar :)

Lonsan

Så kom det en 140cc.
Denna tråd får bli till 140cc projektet.
120 cc projektet kommer att rapporteras i Krill Yak55-tråden, redan igång som ni kanske noterat.
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Vilka fina ljusstakar
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Vill ha en spinner som ser rätt ut.
Dvs att spinnern fortsätter in bit bakom proppen.
Har CAD:at upp en modell som ska gå att 3D-skriva ut i två delar.
Ser mullig ut i förhållande till motorn.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#8
Så kom då motorbocken till Fiala 140-an :P
Härlig finish och passning på allt.
Mycket plåtbitar också.
Kommer att bli ett jobbigt bygge, huv ska limmas, alurör ska bytas mot kol
och känner en lätt darrning som säger att jag nog blir
tvungen att lacka de bajsbruna roderhornen denna gång
(kan det vara åldern)
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Snyggt Pontus, ska bli kul att få följa bygget.

MVH
Patric Holmström

/Patric

yak55sp

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Lonsan

Precis som på el-tiden blir det viktjakt.
FM140:an väger drygt 1,5 kg mer än "typmotorn" för maskinen, DA120.
Jag tar hem ca 950 gram av detta genom att byta till kolrör, gjuta eget landställ, använda bara en kanister 2-1 (rekommenderat för motorn) och att snittvikten av soppan är hälften mot 2-takt.
Kommer att snåla med batteri också men införa ett snabbladdningssystem som fyller på lite el vid varje tankning.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Canopy är ganska stor trots att det bara är en en-sitsig 33 % maskin.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Vägt alla delar och skarvat ihop en första utgåva på TP.
Bilaga visar med originaldelar av både rör, ställ och även bruttovikt av canopyglas.
Finns alltså potential att spara drygt 400 gram men samtidigt är det alltid något som man glömt...

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#14
DualBatt kretsar.
Funkar som diod och elektronisk switch.
15 A och några 10-tal millivolt spänningsfall.
71:-/st på AliExpress.
Max 300 tecken, 272 återstår