2x 4-takt 2018!

Started by Lonsan, 2017-08-24, 23:13:36

Previous topic - Next topic

Lonsan

Äntligen hjulen på.
Titanaxeln jag köpt var 0.2 mm för tjock, tog ett tag att slipa ner.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Fråga:

Hur mycket behöver man ventilera kroppen med tanke på värmen från kanistern?
Motorn är välkyld och bafflad och motorkåpan har massor av gälar.
I byggbeskrivningen varken nämns eller visas några hål längre bak i kroppen.
På vår YAK55 är det riktigt stora hål gjorda långt bak på undersidan. Var gjort när jag köpte den.
Så, vad krävs egentligen?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Hittat svar.

I manual till 3m varianten anges och visas 2 st hål á 2x6 tum.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#93
Trampat hål i golvet
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#94
Klart bilden blev opp o ner...är på slutfasen, programmering o dekaler  :D
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund


Lonsan

Quote from: Eklund on 2018-04-22,  09:00:15
Riktigt snyggt !  :)

Tackar :)

Premiärstartat motorn idag. Behöver ny högerarm alternativt ny kamaxel för vänsterroterande motor.
Gäller att hitta rätt startsekvens och startthrotle. Pust.
Motorn gick bra med stabil tomgång runt 1050 och lite osäker runt 990.
Morrade lite rått på fullgas, ska väl skruvas och gå till sig lite.

Mötte en Yak på fältet. Den var visst färdigställd på 2 veckor och flög idag.
Min Su-31 har pysslats med i 6 månader men fick inte flyga. Stället blev i mjukaste laget. Sätter på originalstället så länge...
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Sista byggbilden. Instrumentpanel från amerikanskt rymdskepp (Apollo). Passar ju bra i plan med rysk förebild, tillverkat i Hong Kong med tjeckisk motor, tyskt Rc-system och Taiwanesiska servo...
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Är den inte tillverkad i Thailand?

Lonsan

Quote from: Mikael_Ingemarson on 2018-04-28,  08:32:01
Är den inte tillverkad i Thailand?
Jo så är det nog, firman verkar ha sitt säte i Hong Kong bara :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Premiärlyft  ;D

Motorn går "rått" fortfarande, liksom smäller o spikar(?). Nålar in efterhand, inte riktigt najs än.
Gamla Valach 120 i Krillen går som en klocka o spinner som en katt i förhållande till nya Fiala 140:an.

Flygningen:
Blev bara 2 korta rundor. Ganska mycket höjdtrim, 4%. Tolkar jag som framtung.
Spinnern, som tyvärr blev illa passad mellan bakdel o kon, plockades bort.
Bättre, tror jag...andra rundan blev mest på halv-3/4 gas. Detta räckte gott och väl till obegränsade vertikaler.

Fel av mig:
Jag har gärna fel, då lär man sig.
1. Originalställ funkade utmärkt.
2. Hemmagjort sporrställ behöver starkare styrpinne
3. Spinner blev lite en flopp, den är så tung att jag hellre spar den vikten o sätter en lätt kolfiberspinner.
4. Det går mer soppa än väntat. Svantes Krill drack upp halva tanken (250 cc) på EN sekvens Sportsman.
Så det får bli 750cc tank. Erfarenheten från 4 års buss-flygning kom på skam. Fullgas i sekvensflygningen ger tydligen lite virvel i tanken.
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Grattis till premiären. :)

paho

Grattis Pontus, ser riktigt fin ut
/Patric

Lonsan

#103
Tack...men jag är inte helt glad.

Motorn går inte bra på högre varv. Både fabriken och en motorkunnig kollega gissar på problem med tändningen. Som jag uppfattar det så tänder den för tidigt emellanåt (alltså flera flera gånger per sekund) och då bankar o rister det liksom.
Kollade just stiften och de skriker fet blandning och massa olja. Inte oväntat, man börjar ofta rikt (grundinställningar) och soppan har föreskrivna 4% olja för inkörning.
Min fråga är, kan nersolkade stift orsaka att det liksom glödtänder innan gnistan kommer?
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

#104
En filmsnutt på premiären, "uncut"...

https://youtu.be/TyE6mnu8y-4
// Peter Schmidt