2x 4-takt 2018!

Started by Lonsan, 2017-08-24, 23:13:36

Previous topic - Next topic

Lonsan

Allt för rik på högnålen. Nu går motorn. Så in h. 5000 rpm med en 3b 28x14.
Kanske inte verkar så mycket för er 2t drivers.
Mätte en DA120 ikväll också. Nästan 6000 rpm men med 29x10 2-bladig.
Känns som att det blir både mer fart o drag med min FM140 då. Men nåt ska man väl få för de extra kubiken och hela 2 kg högre vikt! (DA 120 är ju otroligt lätt)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#106
Miljötank för att få med mer soppa också
Sporrställ trasigt
Landställ delaminerat i övre böj
Framtungt konstaterar jag
Läckage mellan kanister o flexslang
Ja, det vanliga.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Förstyvat hemmabakade stället och även gjort det 2-delat.
CARF original höll bara 12 landningar.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ähh...inte färdigbyggd än.
Var tvungen att uppdatera sporrställ med ledad infästning av styrpinne, blev nu också bytbar.
Ja kolfjädern är nygjuten också, kortare, tjockare och med större radier.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#110
Eh...miljötank...har inte lyckats hitta schemat för hur den ska kopplas för att bli miljö men jag är mest ute efter den extra volymen och att kunna se den genom canopy för att kolla att det är fulltankat.
Koppling:
Tankar huvudtanken, när den är full rinner det över till lilltankens clunk. Lilltanken är luftad högt bak och har en högt gående slang framåt som till sist dyker ner o kommer ut i nederkant firewall.
Blir det bra?

Tycker det är svårt med slang o rörtänkande. Elektroner rinner inte omkring av sig själv o läcker ut hur som helst...
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

I miljötanken är det tänkt att avluftningen skall sitta mitt i tanken i höjdled.
Så att det aldrig kan ligga soppa vis skvallerröret oavsett om man flyger rättvänt eller inverterat.


Lonsan

Då blev min tank bara en extratank...men en ganska krånglig omväg för spill så snart de första 250 ml är uppdruckna.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#113
Älmhultstävlingen var lite bökig att landa i mot eftermiddagen.
Knäppte till i sättningen men såg inget förrän kärran togs isär.
Krafter har varit i omlopp minsann! Förstärkning/lagning på gång!

Det lilla hålet i mitten har jag borrat rakt genom botten av kroppen för att kunna dra ihop
det hela med en skruv i samband med att jag dränker in det hela i epoxi.

Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Ajdå lite träflis i NonWood maskinen?

Lonsan

Ja riktigt fuskbygge, klart att det straffar sig att smyga in trä i en nonwood...
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Efter flera dagars funderande bestämde jag mig till sist att bygga om hela landställsinfästningen
så att det går att montera och skruva fast landstället från utsidan. Synnerligen bökigt
att som nu antingen tråckla in maskinen genom husvagnens förnster ELLER
demontera proppeller, motorkåpa och avgassystem för att komma åt skruvarna inne i kroppen.

Snitten är lagda.
Imorgon ska det in nya fräscha plywooddelar och glas- och kol-fiber förstärkningar.
Max 300 tecken, 272 återstår