XOAR Kolfiberpropeller

Started by OlleG, 2018-05-29, 12:26:06

Previous topic - Next topic

OlleG

Hej
Jag köpte tidigare en XOAR 23x8 kolfiber hos Autopartner. De har den inte nu och är mycket dyrare hos andra handlare än förra gången (2015).
Vilken kolfiberpropeller kör ni med/rekommenderar ni?
/OlleG

Lonsan

Ehh...vill du spara en peng så vågar jag påstå att du kommer mycket nära i egenskaper med trävarianten, dvs XOAR 23x8.

Om du vill veta vad andra kör med så måste du ju säga vilken motor, modell och typ av flygning du vill optimera för...
Max 300 tecken, 272 återstår

OlleG

Det är en Pilot RC, Yak 54 med en DLE 55. Har bara haft 23x8, men tycker det verkar bra. Tränar lite på intermediate, så det kan man säga är det jag flyger nu.

Så trä har inga egentliga nackdelar? Vad är skälet till kolfiber? Det satt på min kärra när jag köpte den så jag har inte funderat så mycket. Ett tappat hjul i luften gav dock ett lite snabbt stopp vid landningen med noskänning, dvs propellern bröts.

/OlleG

Lonsan

Kolfiber är styvare och starkare och behåller därför sin form bättre både vid belastning och över tid. Det går också att göra en kolfiberprop betydligt tunnare utan att den blir instabil. Dock är min spaning att de flesta proppar i dessa storlekar som är avsedda för bensin är ganska grova ändå, även i kolfiber. Därför blir inte fördelen med kolfiber speciellt stor ur prestandahänseende. Och som du ju erfarit, den större styrkan räcker inte till för en markkänning.
Gällande själva dimensionen så är min stående åsikt att för IMAC så bör man satsa på lite större stigning. Lite mer hastighet och större manövrar är snyggare. Dessutom strävar vi efter att hålla nere ljudnivån. Jag har haft en Yak54 med DA-50. Testade både 23x8 och 22x10. Båda av trä. Fastnade för 22x10 men detta var typ 8 år sedan o kärran var inte med så länge. Jag var inte mogen för bensin då så jag skrotade hela maskinen och gick tillbaks till eldrift igen.
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

Jag har en EF Extra 88" med just DLE55 som alltid haft en Biela 22x10 i nosen. Vet inte prisläget på den men bra drag, fart och ljudnivå (om man hanterar gasen rätt)...
// Peter Schmidt