3W 170 B2 C med RC Excel ignition

Started by Kent, 2018-09-03, 11:15:12

Previous topic - Next topic

Kent

Är det någon som har erfarenheter av 3W motorer med RC Excel tändsystem?

Har just nu monterat ett Excel system till min 3W 170.
Verkar som motorn överlevde Yak kraschen utan skada.
Problemet är att vid start, kan jag få ohyggliga baktändningar med Excelsytemet.
Man kan lätt knäcka handleden >:(.

Började med en förtändning på rekommenderat 28-30 grader. Har gradvis flyttat fram den,
så nu motsvarar den ca 20 grader. Fortfarandet dessa monstruösa bakslag.

Om detta inte fungerar får jag väl reparera 3W's tändsystem. Den mångfärgade pickupsladden slets
ur tändenheten vid kraschen. Går att löda fast på kretskortet igen. Rikard Levenstam skickade en
bild hur sladden ska sitta (tack Rikard).

Detta Excelsystemen är ju speciellt framtagen för 3W motorer med två magneter (grön och röd), så det borde ju fungera.
som det är nu ger den gnista på den röda magneten.
Motorn går ju, men man vill ju inte riskera armar och ben vid start.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Gunnar

Hei.
En kompis hadde samme problem med en 110 CS. Han kjøpte CH ignition system fra USA.
Da ble det bra.

Mikael_Ingemarson


Kent

Krysskilen är OK. Det finns en markering på huben och axeln som sammanfaller när kolven är i TDC. Stämmer bra.
Mailade leverantören. Jag får ett nytt system om jag skickar tillbaka det jag har nu. Ingen orsak till problemet angavs. Får se hur jag gör.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Hittade ett fungerande 3W tändsystem i mina gömmor.
Motorn går nu bra.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767


Kent

Jag måste förlänga motorfästet på min Nyinskaffade Extra. Tidigare satt där en fyrcylindrig motor.
Förlängningen bör vara ca 80 mm. Har redan tillverkat en platta i aluminium som motorn är fäst vid. Hade tänkt göra förlängningen i rundstav i aluminium. Vilken diameter på stavarna bör det minst vara för att det ska bli tillräckligt hållbart? 10—12 mm borde kanske räcka till 3W 170`an. Stavarna bör helst avslutas med "fötter" i båda ändarna, så svarvning måste till.
Skall först provmontera med fyra kvastskaftbitar så att jag har exakt koll på längden.
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Gullberg

Quote from: Kent on 2018-09-11,  08:54:34
Jag måste förlänga motorfästet på min Nyinskaffade Extra. Tidigare satt där en fyrcylindrig motor.
Förlängningen bör vara ca 80 mm. Har redan tillverkat en platta i aluminium som motorn är fäst vid. Hade tänkt göra förlängningen i rundstav i aluminium. Vilken diameter på stavarna bör det minst vara för att det ska bli tillräckligt hållbart? 10—12 mm borde kanske räcka till 3W 170`an. Stavarna bör helst avslutas med "fötter" i båda ändarna, så svarvning måste till.
Skall först provmontera med fyra kvastskaftbitar så att jag har exakt koll på längden.
Hej Kent,
Vanligt ämne och flitigt diskuterat på diverse forum. Personligen anser jag inte att förlängning med 80 mm skall göras med rundstav eller förlängningshylsor i de fyra hörnen. Du bör skapa en "låda" istället. Detta kan göras på olika sätt men viktigt med vridstyvheten i din förlängningen av motorinfästningen. Bygg en låda i plywood och förstärk med glasfiber/kolfiber.
//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24