Renovering av 10 år gammal modell

Started by Guzzten, 2018-09-29, 21:51:57

Previous topic - Next topic

Guzzten

Håller på med ett projekt inför kommande sommar.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

paho

Quote from: Guzzten on 2018-09-29,  21:51:57
Håller på med ett projekt inför kommande sommar.
Intressant, Yak?

MVH
Patric Holmström

/Patric

Guzzten

Quote
Håller på med ett projekt inför kommande sommar.
Intressant, Yak?

Nä du! Så lågt sjunker jag inte så att jag flyger rundnos!
Det här är, troligen, en av Pilot-RCs tidiga Sbash 106". Var tidigare blå/vit/röd. Den har varit "lätt" krashad och lagad. Jag köpte den i södertälje på min sista IMACtävling där, med tanke på att göra en Advanced maskin av den. Sedan stod den i ett förråd hos mig i 2-3 år, till jag sålde den till en kompis i Kivik. Dock kom den aldrig här ifrån, för han hade (har) platsbrist. I somras så lurade Perra och Bella ut mig till Hässleholm, där jag fick testa deras 120cc MXS, så då köpte jag tillbaka Sbashen.

Det som kommer moddas på den är skevrodren, bara yttre halvorna kommer användas. Piptunnel byggs, motorn kommer bli Tims gamla 3W 106 med pipor och en Mejzlik 26x12. Hela modellen kommer kläs om med Koverall och lackas med billack i ett hemligt schema. Alla servon kommer bli:
Hitec HS-7955TG på sidoroder 1st
Hitec HS-7954SH på skev 1 per roder
Futaba S3305 på höjd 1 per roder
Bluebird BMS-660 på gas
Hitec HS-300 på choke
Mottagare blir en Futaba R6014FS
Ingen powerbox eller annat jox.
Batterier blir 3000mHa Li-Io 6,6V via en Emcotec magnetswitch
Emcotec remote ignition switsh blir det en med.
Tanken blir en 0,5 liters PETflaska med helsintrad klunk och tygonslang.

Jag räknar med att få den ca 2 kilo lättare än den jag flög med sist.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

Oj det låter kul. En IMAC träkärra med riktig klädsel o lackerad.
Jag hoppas du tänkt igenom övriga komponentval, S3305 på höjd känns väldigt klent på en 100 cc  :o
Gällande Rx batteri hoppas jag du använder 2-batteri system, det är om jag inte minns fel något vi skrivit på inom IMAC Sverige att vi använder för att hålla uppe säkerheten.
Ta det lugnt med lacken, lätt att tappa bort hela viktbesparingen om man släpper lös en oinformerad billackerare på jobbet!

Max 300 tecken, 272 återstår

Guzzten

Hela modellen är genomtänkt med den erfarenhet jag har från min förra, och den samlade information jag läst mig till och hört på tävlingar. Modellen kommer bara ha ett batteripack till mottagaren. Anledning? Inte viktmessigt, utan för att det är väldigt sällan, typ aldrig, som batteriet "slutar att fungera". Oavsett storlek på modell. Dessutom skulle båda batterierna gå genom samma strömkontakt, vilket gör kontakten till svagaste punkten. Då ska man ha 2 såna, till 2 mottagare. Slutar med att man flyger 2 kompletta plan, med EN sändare.....

Dom servon som används är på ca 10 kg/cm, vilket räcker mer än väl för den typ av aerobatic vi flyger. Till saken hör att jag redan provflygit setupen, i en annan Sbash, med mycket gott resultat. Korta hävarmar, alltså både servoarmar och roderok, hör att man inte behöver ha 100kg servon för att få ut 25mm roderutslag. Detta gör dessutom att strömmen begränsas betydligt, och batteriet behöver inte lämna 20A.

Billackaren är modellflygare, så han vet att vikt är ett fult ord :)
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

Lätt känsla av deja vu...allt detta om Rx batterier, SPOF:ar etc har ju redan diskuterats flitigt på detta forum.
Den enkla förklaringen till påbudet om dubbla Rx ackar är väl helt enkelt att åtminstone historiskt så är bristande/fallerande strömförsörjning till mottagare och servo den enskillt vanligaste orsaken till "oväntade" haverier.
Att man bara har en sändare haltar i jämförelse, det är en enhet som man tar väl hand om och som har en jämn strömförbrukning.
Har du mätt hur många ampere servona drar tillsammans med bensinmotorn igång?
Strömförsörjer du servona via Y-kablar eller går all servoström via mottagaren?
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Hej
Jag skulle definitivt köra 7,5dl tank på en 106cc med pipor.

Lonsan

Jag har en 7,5 dl tank över med filtklunk. Hade den till 4-takt 120cc, började med 5 dl till den men tyckte det var dålig marginal. Maskinen får nu 100 cc 2-takt och går då upp till 1 liter tank.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Quote from: Guzzten on 2018-09-30,  21:05:39 ...Korta hävarmar, alltså både servoarmar och roderok, hör att man inte behöver ha 100kg servon för att...
Eh, citatet ovan, tankevurpa eller felskrivning? Armarna på servona ska vara korta men roderoken ska vara långa om servona ska få en lägre belastning. På köpet blir det också bättre upplösning.
Dock blir det långsammare utslag. S3305 är ett i sig ovanligt långsamt servo...tänk på att farten alltid anges utan belastning så...svagt, långsamt och analogt känns som onödigt mycket prestandaförlust.
Hitec D625-MW är betydligt snabbare, digitalt, och dessutom billigare. Samma styrka men pga modern elektronik garanterat högre precision och centrering.
D645, samma servo med annan låda, 13kg 0,2s.
Om det kan vara värt några 100-lappar extra för att komma upp i normalprestanda
föreslår jag Hitec D954SW. Är i princip ett 7954SH med modernare elektronik som förutom bättre precision också ger närmast ljudlös gång, lägre strömförbrukning och softstart som standard. Klarar 4,8 - 8,4 V!

Det jag vill säga, S3305 är ett stenåldersservo till överpris och är inte rättvist att sätta som arbetshäst i en 100cc IMAC-kärra. De känns mer lagom till trotle och choke.

I all välmening

/Pontus
Max 300 tecken, 272 återstår