Extra kraftigt elbygge 2019

Started by Lonsan, 2018-11-13, 15:15:23

Previous topic - Next topic

Lonsan

...kommer att dokumenteras i denna tråd
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Med spänning  ;D ;D ser vi fram emot detta.

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Första 2% av bygget. Innehar de imperalistiska dimensionerna 34x18
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Händer det något i stugan?

MVH
Patric Holmström

/Patric

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#6
Ja precis när planet kom gick forumet ned sig men nu... 8)
En EF Extra 125" V3

Den är stooor...många har ju redan föregångaren men första gången ett sådant monster breder ut sig i mitt garage.
Min 40% Su-26 känns nästan liten...

Nåväl, detta är alltså V3 vilket innebär att det mesta av träet i kroppen har kraftigt bantade dimensioner men är laminerade med kolfiberväv.
Lite känsla av att det går nästan jämnt upp i vikt men vinner garanterat i styrka.
Har vägt alla delar, ni som har möjlighet kan ju väga och jämföra valda delar.

Kärran kommer att tankas med 14s19000mAh (kombinerar 9000 och 10000 mAh celler)

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Så första grejen är planering av TP och vägning av allt.
Ser ut att landa på mellan 21,5 - 22 kg.
Det blir inga konstigheter med att få till TP.

2 saker som sticker ut lite när det gäller vikten:

1. De fina hjulen som ingår (6") är tyvärr väldigt tunga också, ca 222 gram stycket. Här måste jag spara lite och det finns många alternativ på vikter mellan 55 till 180 gram styck.

2. Vingröret...är väldigt kraftig och därmed tungt. 620 gram kolfiber 46/42 x 1450. Enligt min beräkningsmodell står det pall för över 90 G!
Jag har som vana att räkna på de kolrör (och alu) som jag har i drift och oftast hamnar man på att dimensionering ligger runt 30-40 G.
Jag söker därför för tillfället med ljus och lykta efter ett 46 rör med innerdiameter 43 eller 44 (1,5 eller 1,0 i väggtjocklek)
Verkar mycket svårt att finna, i alla fall i en så lång längd.
Fick hugg på en som hade form för 46/45 men bara 0,5 i vägg ger bara ca 22 G innan det brister, vilket jag tycker är för liten marginal!
Med 1 mm vägg spar man i alla fall 310 gram vilket inte är att förakta!

För skojs skull slängde jag in den rekommenderade DA150L med typisk utrustning i mina beräkningar och kom då till 18,9 kg med halv tank.
Grisar man på med oversized Rx och tändack plus lite röksystem så närmar sig en 2-t setup snabbt 20 kg så skillnaden är inte så värst stor till sist.
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

// Peter Schmidt

Lonsan

Det blev ledigt efter att Statoil blev Circle K  ::)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ont i halsen o allmänt låg i 5 dagar + julövningar = byggtid < förväntat.
Bild = 88 kg till sidorodret. Kan räcka.
Har också monterat julkåpor. Ja, jul. Varför heter det jul? Rimmar på kul o de vart ju helt fel.
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Ja, det är EXTRA kul att se en hängiven rundnos anhängare bygga en så fin modell. Ska bli superkul att få se den i sommar. Snyggt färgschema,

MVH
Patric Holmström

/Patric

Lonsan

#12
Roderjobb.
Klantade till det genom att gissa på fel ställe för var linorna till roderstyrningen skulle gå igenom...härmed är de bakre hålen att benämnas ¤luftutsläpp¤.
Tillverkat sedvanligt kolhorn till sidservot.
Roderarmarna varo 2 st på var sida, limmades ihop till grovlek 3 mm för att passa mina favve låsbara gaffellänkar.
Behövdes ej lackas då det kommer i en snygg, opalgrönskimmrande nyans :-) (eller kan det vara päronglass?)
Givetvis kör jag med korsade linor. Så slipper man reversera sidoroderkanalen...äuhm.

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Sista klart på sidoroderarrangemanget. Kusligt snabbt och starkt :o
Men aningen degigare känsla än en helkomposit trots allt...
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Quote from: Lonsan on 2019-01-02,  20:17:37
Sista klart på sidoroderarrangemanget. Kusligt snabbt och starkt :o
Men aningen degigare känsla än en helkomposit trots allt...
Vilket material är det i linan? Känner inte igen färgen på linan och då inte vad den är gjord av.
Har du mätt vinkeln på servo-oket för sidorodret? Ser ut som att det är liten vinkel, hur blir det med geometrin?

MVH
Patric Holmström

/Patric