Författare Ämne: Extra kraftigt elbygge 2019  (läst 872 gånger)

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 165
    • Visa profil
SV: Extra kraftigt elbygge 2019
« Svar #15 skrivet: 2019-01-03, 17:57:18 »
Linan är flätad Twaron (aramidfiber) med en brottstyrka på 135 kg. Har använt denna lina till alla lin-länkage sedan 2010 (Su-26 40% var den första applikationen)
Geometrin är (som vanligt) framräknad med hjälp av trigonometrins lagar och är däför givetvis helt perfekt över hela området.
Bakåtsvepet kanske ser litet ut på bilden och det är inte mer än 7,5 mm eller 7,77°.
Det enorma avståndet mellan servocenter och rodergångjärn (1450 mm) gör att vinklarna inte blir så extrema, trots korsade linor.

Linan går inte av, något annat brister först. Teoretiskt kan servona generera en linkraft på 16 kg från neutralläge och ca 23 kg vid fullt utslag (45° på servot, 41° på rodret)
« Senast ändrad: 2019-01-03, 18:05:23 av Lonsan »
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 165
    • Visa profil
SV: Extra kraftigt elbygge 2019
« Svar #16 skrivet: 2019-01-06, 22:45:27 »
NU har jag också gjort något!

Ventiler och både på magen och i firewall, dessutom ett extra lätt-hål i motorboxen.
Kapat bort en stor del av tank-plattan för att få fri väg att stoppa ner drivackar.
Fick på köpet en ny najs inner-view på skellettet när jag tog upp hålet i firewall.
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 165
    • Visa profil
SV: Extra kraftigt elbygge 2019
« Svar #17 skrivet: 2019-01-09, 00:17:31 »
Funderat lite på motofästet---gick ut och frilade motorn som har gömt sig inne i en spinner i 9 år...
Provade ut lite var ESC kan placeras och kände lite på propellerstorleken i relation till motorn...oj!
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Skymic

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 1 500
    • Visa profil
SV: Extra kraftigt elbygge 2019
« Svar #18 skrivet: 2019-01-13, 16:38:41 »
Detta gör mig glad ;D Äntligen rätt kärra Pontus! Denna är bäst ;)
//Micke


Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 165
    • Visa profil
SV: Extra kraftigt elbygge 2019
« Svar #19 skrivet: 2019-01-13, 22:10:36 »
E det så ??!
Jag köpte den bara för att ha en värdig förvaringsplats för min gamla Predator 50 elmotor liksom... ::)
När jag ändå "har dig på tråden", skulle du kunna ta en koll på vingröret ni har i er?
Jag kan inte smälta att en så här superlättad kärra är försedd men ett vingrör á 620 gram Ø46/42, starkt nog att stå emot 90 gånger kärrans vikt (dvs nästan 2 ton)
Är det så kraftigt (tjockväggigt) i er maskin också? :o
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 165
    • Visa profil
SV: Extra kraftigt elbygge 2019
« Svar #20 skrivet: 2019-01-13, 22:33:00 »
Ja osså va det helgens uppdateringar...

Stabhalvor klara och utslag kalibrerade mellan halvorna (syns ju inte på bilden...)
Lödat och crimpat kablar Rx-vinge, sååå tråkigt men nödvändigt för fullgod skevroderdunktion har jag hört (när kommer det trådlösa servon med inbyggt evighetsbatteri??)
Använt PowerBox snygga Uni-kontakter, mixar lite mellan iRC-Elctronics (Emcotec) super-plus-premium kabel (0,5/0,5/0,14 sqmm) Item no. R8987
och PowerBox Premium MAXI servo leads (0,5/0,5/0,3 sqmm) och PowerBox Premium servo leads (0,35/0,35/0,35 sqmm).
Gemensamt är att de har tunn, hård, hal och värmetålig isolering. Går inte sönder för någon vass kant man kanske missat.
Mindre eller inget behov att lägga dem i strumpor och rör. Spar vikt, redan lätta pga tunn isolering.

Ja just ja, servo i stabben är Hitec HSB-9381TH 35kg 0.14s metal case Brushless med Gabriel XTorque arm, stötstång fäst med M3 titanskruv mot servoarm och med M3 alu med ogängad del
genom roderarmar och kula. (Secraft) Använda muttrar i båda positioner är alu kragmutter med Nylock.
 

« Senast ändrad: 2019-01-13, 22:38:03 av Lonsan »
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 165
    • Visa profil
SV: Extra kraftigt elbygge 2019
« Svar #21 skrivet: 2019-01-19, 21:57:40 »
Motorfäste börjar bli klart.
Kärran kommer att bli mot de framtunga hållet så för en gångs skull är det lönt att göra
grejor i nosen lätta :-)
Använt 2,5 mm kolfiberplatta. Kolbitarna väger 76 gram, trekantiga alubiten på motorn (återanvänd från tidigare fäste i Su26) också 76 gram.
Spektaklet flytta fram motorn 115 mm från begfintlig FW.

 
4-takt :-)
2-takt :-(