Extra kraftigt elbygge 2019

Started by Lonsan, 2018-11-13, 15:15:23

Previous topic - Next topic

Lonsan

#15
Linan är flätad Twaron (aramidfiber) med en brottstyrka på 135 kg. Har använt denna lina till alla lin-länkage sedan 2010 (Su-26 40% var den första applikationen)
Geometrin är (som vanligt) framräknad med hjälp av trigonometrins lagar och är däför givetvis helt perfekt över hela området.
Bakåtsvepet kanske ser litet ut på bilden och det är inte mer än 7,5 mm eller 7,77°.
Det enorma avståndet mellan servocenter och rodergångjärn (1450 mm) gör att vinklarna inte blir så extrema, trots korsade linor.

Linan går inte av, något annat brister först. Teoretiskt kan servona generera en linkraft på 16 kg från neutralläge och ca 23 kg vid fullt utslag (45° på servot, 41° på rodret)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

NU har jag också gjort något!

Ventiler och både på magen och i firewall, dessutom ett extra lätt-hål i motorboxen.
Kapat bort en stor del av tank-plattan för att få fri väg att stoppa ner drivackar.
Fick på köpet en ny najs inner-view på skellettet när jag tog upp hålet i firewall.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Funderat lite på motofästet---gick ut och frilade motorn som har gömt sig inne i en spinner i 9 år...
Provade ut lite var ESC kan placeras och kände lite på propellerstorleken i relation till motorn...oj!
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Detta gör mig glad ;D Äntligen rätt kärra Pontus! Denna är bäst ;)
//Micke


Lonsan

E det så ??!
Jag köpte den bara för att ha en värdig förvaringsplats för min gamla Predator 50 elmotor liksom... ::)
När jag ändå "har dig på tråden", skulle du kunna ta en koll på vingröret ni har i er?
Jag kan inte smälta att en så här superlättad kärra är försedd men ett vingrör á 620 gram Ø46/42, starkt nog att stå emot 90 gånger kärrans vikt (dvs nästan 2 ton)
Är det så kraftigt (tjockväggigt) i er maskin också? :o
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#20
Ja osså va det helgens uppdateringar...

Stabhalvor klara och utslag kalibrerade mellan halvorna (syns ju inte på bilden...)
Lödat och crimpat kablar Rx-vinge, sååå tråkigt men nödvändigt för fullgod skevroderdunktion har jag hört (när kommer det trådlösa servon med inbyggt evighetsbatteri??)
Använt PowerBox snygga Uni-kontakter, mixar lite mellan iRC-Elctronics (Emcotec) super-plus-premium kabel (0,5/0,5/0,14 sqmm) Item no. R8987
och PowerBox Premium MAXI servo leads (0,5/0,5/0,3 sqmm) och PowerBox Premium servo leads (0,35/0,35/0,35 sqmm).
Gemensamt är att de har tunn, hård, hal och värmetålig isolering. Går inte sönder för någon vass kant man kanske missat.
Mindre eller inget behov att lägga dem i strumpor och rör. Spar vikt, redan lätta pga tunn isolering.

Ja just ja, servo i stabben är Hitec HSB-9381TH 35kg 0.14s metal case Brushless med Gabriel XTorque arm, stötstång fäst med M3 titanskruv mot servoarm och med M3 alu med ogängad del
genom roderarmar och kula. (Secraft) Använda muttrar i båda positioner är alu kragmutter med Nylock.


Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Motorfäste börjar bli klart.
Kärran kommer att bli mot de framtunga hållet så för en gångs skull är det lönt att göra
grejor i nosen lätta :-)
Använt 2,5 mm kolfiberplatta. Kolbitarna väger 76 gram, trekantiga alubiten på motorn (återanvänd från tidigare fäste i Su26) också 76 gram.
Spektaklet flytta fram motorn 115 mm från begfintlig FW.

Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Quote from: Lonsan on 2019-01-19,  21:57:40
Motorfäste börjar bli klart.
Kärran kommer att bli mot de framtunga hållet så för en gångs skull är det lönt att göra
grejor i nosen lätta :-)
Använt 2,5 mm kolfiberplatta. Kolbitarna väger 76 gram, trekantiga alubiten på motorn (återanvänd från tidigare fäste i Su26) också 76 gram.
Spektaklet flytta fram motorn 115 mm från begfintlig FW.
Hur får du fast motorfästet i torpedväggen?

MVH
Patric Holmström

/Patric

Lonsan

Quote from: paho on 2019-01-20,  10:01:47
Quote from: Lonsan on 2019-01-19,  21:57:40
Motorfäste börjar bli klart.
Kärran kommer att bli mot de framtunga hållet så för en gångs skull är det lönt att göra
grejor i nosen lätta :-)
Använt 2,5 mm kolfiberplatta. Kolbitarna väger 76 gram, trekantiga alubiten på motorn (återanvänd från tidigare fäste i Su26) också 76 gram.
Spektaklet flytta fram motorn 115 mm från begfintlig FW.
Hur får du fast motorfästet i torpedväggen?

MVH
Patric Holmström

Översta triangeln tänkte jag fästa i boxens takplatta me hjälp av skruvar bara.
De andra två funderar jag på att använda buntband, 4 st per platta. Ett buntband av den typ jag använder klarar minst 18 kg .... 18x4x2 = 144 kg ... eller så blir det ett knippe M3-or.
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Vårat Vingrör= 146 cm långt, 46mm i diameter, 1,5mm tjocklek och väger 495g
//Micke


Lonsan

Se där!  Jakten kan inledas att få tag i ett sådant!!
Borde ju gå att få från EF!
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Autopartner hade ett rör över :-)
128 gram sparade, tjohoo! Dvs 0,9% mindre strömförbrukning eller 0,9% längre flygtid :-)
(5-6 sekunder...)
Många bäckar små...

Nu har jag ett rör över...eller snarare 5 för jag är ju aldrig någonsin nöjd med originalrören verkar det som...
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#27
Skevservon färdiginstallerade och kalibrerade. Vingarna klara helt enkelt  :) :)
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Quote from: Lonsan on 2019-01-26,  21:27:49
Skevservon färdiginstallerade och kalibrerade. Vingarna klara helt enkelt  :) :)
Omålade roderhorn här också?

MVH
Patric Holmström

/Patric

Lonsan

Quote from: paho on 2019-01-27,  00:35:11
Quote from: Lonsan on 2019-01-26,  21:27:49
Skevservon färdiginstallerade och kalibrerade. Vingarna klara helt enkelt  :) :)
Omålade roderhorn här också?

MVH
Patric Holmström
Vikten Helge, måste tänka på vikten!
Max 300 tecken, 272 återstår