Författare Ämne: Krill Ultimate 300 KS  (läst 2701 gånger)

Utloggad Gullberg

  • Advanced
  • ****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Krill Ultimate 300 KS
« Svar #30 skrivet: 2019-07-16, 21:21:36 »
Det går framåt...…
Efter ett besök på Ripa idag och inspiration från Jörgen Svenssons IMAC information och demo flygning blev det ytterligare ett ryck i hobbyrummet och sedan sist har följande fixats:
- Pilot o instrumentpanel på plats
- Urtag i spinnern för propbladen
- Landställs covers silikonlimmade
- Låsning av stabilisatorhalvorna med skruvar genom kolfiberröret
- Jeti programmering med roderutslag, expo, flight modes, mm
Lite bilder.
// Gullberg
Trelleborgs Modellflygklubb

Utloggad Mikael_Ingemarson

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 998
    • Visa profil
SV: Krill Ultimate 300 KS
« Svar #31 skrivet: 2019-07-17, 10:43:14 »
Ser snyggt ut.
Skulle gärna se den modellen i luften. :)

Utloggad Gullberg

  • Advanced
  • ****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Krill Ultimate 300 KS
« Svar #32 skrivet: 2019-07-17, 20:49:23 »
Ser snyggt ut.
Skulle gärna se den modellen i luften. :)
Hej Mikael,
Jag skall försöka få till en video när det blir premiär, men du är såklart också välkommen till Skåneland.   ;)

Utloggad Gullberg

  • Advanced
  • ****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Krill Ultimate 300 KS
« Svar #33 skrivet: 2019-07-17, 21:01:51 »
Idag var det motortest i trädgården och GP 123'an brummade som den skulle och verkar ha bra drag.  :P
Lite mer programmering, fail safe, mix throttel/rökpump med varvtalskurva mm.

Jag gjorde också en provlastning av flygplanskroppen i min XC70 och det var som jag fruktade, suck!  :(
Modellen är hög både över vinginfästningen till övervingen och fenan är hööög!
Det krävs att man demonterar huvudstället, sporrstället och sidroder för att den skall gå in i Volvon.  ???

Behovet som jag försökt förtränga länge kommer närmre....., ett litet lagom släp med huv.
Finns det möjligen någon f.d. IMAC flygare därute som har ett som inte används?

// Gullberg
Trelleborgs Modellflygklubb
« Senast ändrad: 2019-07-17, 21:18:44 av Gullberg »

Utloggad Mikael_Ingemarson

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 998
    • Visa profil
SV: Krill Ultimate 300 KS
« Svar #34 skrivet: 2019-07-18, 15:33:51 »
Angående släp, har du kollat med Bergström i Kungsbacka?
JAg skall ju till Skåneland i samband med Ripa tävlingen. Vi kanske ses då.  :)

Utloggad Gullberg

  • Advanced
  • ****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Krill Ultimate 300 KS
« Svar #35 skrivet: 2019-07-18, 22:41:40 »
Angående släp, har du kollat med Bergström i Kungsbacka?
JAg skall ju till Skåneland i samband med Ripa tävlingen. Vi kanske ses då.  :)
Nix, har inte kollat med Jonas. Har han lämpligt släp som han vill bli av med?
Jag kommer ev. till Ripa en av dagarna.

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 215
    • Visa profil
SV: Krill Ultimate 300 KS
« Svar #36 skrivet: 2019-07-18, 22:48:39 »
Kom till Helsingborg vettja!
The Jonas är redan på plats inklusive min gamal Su-29 Krill :-)
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Gullberg

  • Advanced
  • ****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Krill Ultimate 300 KS
« Svar #37 skrivet: 2019-07-22, 22:27:39 »
Lite mer "pimpning" av modellen  ;)
Custom dekaler från www.tpvictory.se 
Slutvikt: 15,4 kg (med KS dämpare, rökpump och röktank)

// Gullberg
Trelleborgs Modellflygklubb

Utloggad Mikael_Ingemarson

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 998
    • Visa profil
SV: Krill Ultimate 300 KS
« Svar #38 skrivet: 2019-07-23, 08:19:24 »
Ser ju riktigt bra ut, står 15 kg på Krills hemsida.  :o

Utloggad Gullberg

  • Advanced
  • ****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Krill Ultimate 300 KS
« Svar #39 skrivet: 2019-07-23, 11:22:52 »
Ser ju riktigt bra ut, står 15 kg på Krills hemsida.  :o
Tack Mikael, ja tillverkarens viktuppgifter brukar ju vara svåra att uppnå  :D så jag blev också positivt överraskad med tanke på de viktadderande lösningar jag valt:
- Hitec HSB-9381TH med "metal case" även på höjden (79g/st) adderar ca 30g totalt där bak som får kompenseras fram för TP
- Rökpump (125g) o röktank
- Pilot o instrumentpanel
- Slutligen som straff för att jag ville ha ackarna lättåtkomliga och därmed inte längst fram, 180g balansvikt i motorkåpan.
- När den kommer i luften får vi se om TP behöver mer korrigering, men nu ligger den enl. rek. För övrigt den enda
  instruktion/rekommendation som finns för denna modellen.  :D Krill förutsätter onekligen att man vet vad man sysslar med.... :o

// Gullberg