Assist gyro?

Started by Gullberg, 2019-01-06, 15:54:35

Previous topic - Next topic

Gullberg

Hej,
Assist gyro har ju funnits en tid framförallt på plug and play nybörjarmodeller och helikoptrar. Jag vet att det inte är tillåtet att använda assist gyro i IMAC men det börjar ju komma mer och mer också på kvalitets radioutrustningar som Jeti och Futaba med mera. Jag är på G och beställa Jeti mottagare utrustning till min Ultimate och det kommer att bli en Central Box 200 men funderar på om man skall testa med en assist gyro mottagare. Jag vet man skall "spaka själv" men det går ju att stänga av.....  :D
Finns det någon på Forumet som har synpunkter/input i ämnet?

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Lonsan

Åsikt1: onödigt
Åsikt2: säkerhetsrisk
Max 300 tecken, 272 återstår

Gullberg

Det var inte många som hade några synpunkter men Pontus svar var ju tämligen klart o tydligt.  ;D

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

mds

Skitbra jag har det i alla mina jeti assist. Går flyga med stora utslag och den blir inte så stirrig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mvh mathias

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

mds

Okej flyger du sådana.....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mvh mathias

Lonsan

Nä men de gjorde misstaget att stoppa in en grej för mycket mellan pilot och fysiska roder...
Lyckas oftast...men så fort ett system tvingas uppföra sig onaturligt ökar behovet av tillförlitliga sensorer och en noggrann matematisk modellering som också kan ta hand om vad som händer när de fysiska gränserna uppnås.
Vi vet alla att såväl multirotor som rcheli med flybarless system numera har helt syntetiskt skapade flygegenskaper.
Nu är dessa maskiner generellt sett mindre och har också en större tendens att trilla rakt ner om det går åt pipan.
En IMAC kärra däremot är ju dels en synnerligen flygdugligt arrangemang av atomer och väger lite mer. Om ett artificiellt flygkaraktärssystem falerar i en sådan upplever jag att sannolikheten att ett nedslag sker utanför visibilitetsradien som avsevärt större.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Men testa gärna :-)
Max 300 tecken, 272 återstår