Manövrar på Svenska...

Started by flygrc, 2019-05-30, 17:01:29

Previous topic - Next topic

flygrc

Hej. Minnet sviker mig... och vissa har jag aldrig kunnat...
Har letat utan att hitta en lista på vad ni kallar de olika Arestimanövrarna på Svenska.
De jag försöker klura ut som jag inte får rätt på är figurerna 1, 8, 9 i Sportsman 2019.
1an tänker jag hajfena på men den jag hittade bildar ingen "loop"
8 hittar jag reverse teardrop men kallar ni så?
9 som någon kuban men utgången är ju annorlunda.
 

paho

Quote from: flygrc on 2019-05-30,  17:01:29
Hej. Minnet sviker mig... och vissa har jag aldrig kunnat...
Har letat utan att hitta en lista på vad ni kallar de olika Arestimanövrarna på Svenska.
De jag försöker klura ut som jag inte får rätt på är figurerna 1, 8, 9 i Sportsman 2019.
1an tänker jag hajfena på men den jag hittade bildar ingen "loop"
8 hittar jag reverse teardrop men kallar ni så?
9 som någon kuban men utgången är ju annorlunda.
1an hade jag kallat hajtand och sen läst mig igenom manövern med moment i 90 upp och halva rollen på 45an ner. 8an är som du säger en teardrop, bäst här tycker jag är om man läser sig igenom manövern så man inte börjar fundera på vad en reverserad är... 9an brukar jag kalla en liggande 8a. Det är inte en kuban...

MVH
Patric Holmström

/Patric

Lonsan

Är det ens relevant att översätta till svenska? Pizza = en stor varm macka, hamburgare = pannbiff i bröd...ehh...både looping och roll är ju också låneord som blir märkliga att översätta...det internationella flygspråket är ju engelska AFAIK.
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Riktigt, har lärt mig under alla år jag varit med så är det viktigare att man är samspelt med sin läsare mycket viktigare än vad arestin heter på svenska. Mitt råd är att förstå arestin och vad man ska göra mycket viktigare än att översätta till Svenska

MVH
Patric Holmström

/Patric

flygrc

Tackar, hmmm gillar ju stor varm macka...  tänkte mest vad ni brukar kalla dem för, tycker vi har för många låneord redan :)
 

Mikael_Ingemarson

Quote from: flygrc on 2019-05-30,  17:01:29
Hej. Minnet sviker mig... och vissa har jag aldrig kunnat...
Har letat utan att hitta en lista på vad ni kallar de olika Arestimanövrarna på Svenska.
De jag försöker klura ut som jag inte får rätt på är figurerna 1, 8, 9 i Sportsman 2019.
1an tänker jag hajfena på men den jag hittade bildar ingen "loop"
8 hittar jag reverse teardrop men kallar ni så?
9 som någon kuban men utgången är ju annorlunda.

Hej
1an skulle jag kalla för Hajtand
8an Teardrop
9an Liggande S

Detta bara för att få en helhetsbild av figuren, sedan måste man läsa linje för linje och precisera rollmoment.