Avgasrör av

Started by OlleG, 2019-09-30, 22:12:08

Previous topic - Next topic

OlleG

Hej
Jag ställde denna fråga på Svenska RC-förbundets forum, men tänker att här är erfarenheten av mitt problem samlad.

Jag har en Pilot RC Yak 54 med en DLE-55 och avgassystem från KS med canister och deras ComfortMount. Det är ett ComfortMount fäste som jag har mitt på canistern, där det är anvisat med en slipad yta, samt helt stumma krökar (headers?) sammanfogade med ett teflonrör mellan dämpare och rör. Dvs avgassystemet sitter fast i gummiupphängningen i mitten på dämparen och i motorns avgasmynning.
Nu har den för andra gången gått av mellan plattan som bultas i motorn och starten av röret. Det som KS kallar "Exhaust stub".
Jag har max 20 starter sedan den gick av förra gången.


Vad är felet med installationen?

Misstänker lite att med helt stumt rör så måste dämparen sitta stumt i planet och med ComfortMount måste man ha en flexböj. I kombinationen som jag har
överförs motorns vibration till dämparen via denna "Exhaust stub". Dämparen kan väl nästan hamna i självsvängning vid viss varv.

Men hur gör ni?
Per på Autopartner svarade att den har en tendens att gå av.....

/OlleG

Mikael_Ingemarson

Hej Olle
Sitter motorn fast ordentligt?
Sitter den på långa standoffs?
Kan det vara så att du har spänningar i kröken
när du fäster dämparen med ditt comfortmount.
Jag har själv aldrig använt comfortmount,
men MTWs träfästen som sitter på en punkt på dämparen.
Visst har kröken gått sönder någon gång men inte så ofta. 

OlleG

Hej
Det är de standoff som följer med DLE 55. Jag ska ta isär igen och säkra att motorn verkligen sitter men jag är rätt säker på det. Det är inte heller så att jag måste ta i för att få på Teflonröret utan dämpare och krök passar precis mot varann.

Funderar på detta med stelt rör och komfort mount om det är en olycklig kombo? Ser på KS sida att de kit de säljer så har de en bit flexrör i kröken.
https://www.krumscheid-metallwaren.de/sets/schalldaempfersysteme-mit-frontein-und-auslass/komplettset-schalldaempfer-mit-frontauslass-651.html

Någon med Comfort Mount erfarenhet?
/OlleG

Gullberg

Hej Olle,
Jag har och har haft både DA-100L och DA-120 med KS dämpare, Comfort mount och de böjbara flex headers. Dessa har hundratals flygningar utan problem. Jag har också haft DA-50 med KS dämpare och din typ av fast krök även den utan problem. Säkerställ att du har avstånd mellan ljuddämpare och krök vid teflonslangen. Inga "vanliga" slangklämmor utan de klämmor som KS eller MTW säljer som kan röra sig. Lägg gärna ut en bild på din installation. Att montera motorn på långa standoffs kan skapa bekymmer med vibrationer som bidrar till utmattningar i krökens infästning som du beskriver. Att ersätta långa standoffs (om du nu har det....) med en uppbyggd "låda" i trä eller kolfiber gör att du får en stummare infästning av motorn.
På nedanstående byggtrådar kan du se några av mina installationer
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1113.0
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1567.0
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=2723.0
// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

OlleG

Hej
Tack för svar.
Har du möjligen en bild på DA-50 installationen?
Den installation som gick sönder är urriven och jag har tyvärr ingen bild. Men de stand off jag har är 68 mm, de följer med motorn.  Ska kolla extra noga om något sitter löst.

Vet du om det är möjligt att "böja runt" nedanstående flex header som krävs för en DLE-55. Man måste ju ha runt avgasröret från sidoutblåset 90 grader till rakt bakom motorn. På bild har jag bara sett den användas vid liggande cylinder som på boxrar.

https://www.krumscheid-metallwaren.de/zubehoer/ks-comfortmount-abf-kruemmer/ks-comfortmount-abf-kruemmer-884.html

/OlleG


Gullberg

Hej,
Bifogar en bild på min DA-50 installation som var min första "bensinare". Den hade också långa stand offs och med det jag lärt mig efter, så hade jag inte haft så långa utan gjort en låda istället som ex vis Extreme Flight har på sina modeller. Det ger en stabilare infästning av motorn.
Syftet med flex headers är inte att ge en flexande installation för då brister de. De är avsedda att vara lätta att bocka till utan att behöva hårdlöda.
Jag kan inte svara på din fråga om länken och om det är möjligt att böja dessa så mycket, men i ditt fall hade jag hållit kvar med en "färdigbockad krök" eller den med en bit flex mitt på som du länkade till tidigare.
Lycka till!

// Gullberg
Trelleborgs Modellflygklubb
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Mikael_Ingemarson

Hej Johnny
Behöver du tejpa dina flexrör så att de inte läcker?

Gullberg

Quote from: Mikael_Ingemarson on 2019-10-02,  19:38:33
Hej Johnny
Behöver du tejpa dina flexrör så att de inte läcker?
Hej Mikael,
Nej jag har aldrig tejpat själva flexdelen på röret, den har aldrig läckt för mig. På senare tid har jag börjat i förebyggande syfte lägga teflontejp över, framför o bakom själva teflonröret för att förhindra ev. läckage där.
Hälsningar..........Jonny
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

OlleG

Hej
Jag ser på bilden av DA-50 installationen att ljuddämpare inte är gummiupphängd. Dvs stelt rör och stel dämpare.

Jag är nyfiken om det finns någon som har stelt rör med gummiupphängd dämpare?

I princip måste det vara fel med gummiupphängd dämpare och stelt rör som jag tänker eftersom om dämparen är gummiupphängd så måste det finnas en punkt på röret (sannolikt den vekaste delen) som tar upp dämparens svängning. Kan inte leda till något annat än utmattningsbrott. Då möjligen om man har något mer flexibelt än teflonröret, som tex armerad silikon som jag fick svar på i annat forum, som kan ta upp svängningen.
Men någon har fått det att fungera ändå?

Min motorinstallation efter koll; den är verkligen helt stum. Inget löst.

/OlleG

OlleG

BTW, var finns teflontejp att köpa?
/OlleG

Gullberg

Quote from: OlleG on 2019-10-05,  10:36:28
Hej
Jag ser på bilden av DA-50 installationen att ljuddämpare inte är gummiupphängd. Dvs stelt rör och stel dämpare.

Jag är nyfiken om det finns någon som har stelt rör med gummiupphängd dämpare?

I princip måste det vara fel med gummiupphängd dämpare och stelt rör som jag tänker eftersom om dämparen är gummiupphängd så måste det finnas en punkt på röret (sannolikt den vekaste delen) som tar upp dämparens svängning. Kan inte leda till något annat än utmattningsbrott. Då möjligen om man har något mer flexibelt än teflonröret, som tex armerad silikon som jag fick svar på i annat forum, som kan ta upp svängningen.
Men någon har fått det att fungera ändå?

Min motorinstallation efter koll; den är verkligen helt stum. Inget löst.

/OlleG
Ljuddämapren till DA-50'an är inte stumt infäst, den är upphängd i plywoodfästet + silikonslang och kan röra sig fram och tillbaka samt även lite i sidled. (Composite-ARF lösning)
Lösningen med flex header (böjbar till rätt form) eller knuckle header (som du hårdlödar till rätt form) + gummiupphängd (KS) eller MTW lösning av cannister där den kan röra sig och en skarv med teflonrör är väl beprövad och finns i tusentals modeller världen över och de håller!
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Quote from: OlleG on 2019-10-05,  10:37:23
BTW, var finns teflontejp att köpa?
/OlleG
Jag använder vanlig teflontejp som du hittar i VVS butiker för tätning av VVS rörkopplingar.
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Jag kan inte lova att det löser just ditt problem men jag hävdar fortfarande att 4 långa "stolpar" 68mm långa inte är bra att fästa in en motor med även om du tycker att du spänt skruvarna, bensinmotorer vibrerar. Detta är ett känt problem som debatterats många gånger i diverse forum världen över.
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

OlleG

Tack för svaren.
Ja jag får fundera hur jag ska göra. Bygga om och förlänga motorboxen är naturligtvis möjligt men känns lite jobbigt.
Det är dock snart vinter och då tid för modifieringar.
/OlleG