Krill SU 29 33%

Started by OlleG, 2020-10-20, 12:45:44

Previous topic - Next topic

OlleG

Hej, som sagt ny med Krill-modell och en hel del frågor dyker upp hela tiden.
I min tidigare (och enda bensinmodell) så gick dämparen i egen tunnel men i Krill så finns ingen avskiljning. Blir det inte väldigt varmt inne i modellen när man stänger av motorn med väldigt heta dämpare?
Tänker framförallt på om man kan ha små detaljer 3D printade i PLA inne i modellen. Stöd för ack, fäste för gasservon etc.  PLA börjar väl mjukna vid 70+ grader eller något sådant.

En annan fråga, inte kopplat till Krill. Förre ägaren har lagt in en del servokabel i svart strumpa. Inte så att flera kablar är ihopbuntade utan det är en kabel i en strumpa. Sett det på annan modell jag köpt begagnad också. Funderar på vad vitsen med den svarta strumpan är egentligen?
/OlleG

Mikael_Ingemarson

Hej
Jag har en CARF Extra som är byggd som din Krill med dämpare öppet inne i kroppen.
Sitter även en del 3D printade fästen, fast inte jättenära dämparna.
Jag har inte haft något problem med detta eller att det känts extremt varm efter flygning.

Nät gäller en kabel i en strumpa så känns det väl snyggare och lite mer skyddat mot nötning av vibrationer när man fäster kabeln med buntband.


paho

Buntband är en styggelse, har flera gånger förstört kablar genom att fästa dem med buntband.

MVH Patric Holmström

/Patric

OlleG

Tack för svar.
Intressant om buntband. Har själv aldrig haft problem med dem. Är det vid fastsättning eller avnötning pga vibration som du haft problem?
/OlleG

Gullberg

Hej,
När det gäller dämpare så har jag/har haft Krill modeller både med tunnel och utan tunnel för dämparna. Jag tycker att tunnel är mest till besvär och gör dämparna mer svåråtkomliga och svårmonterat. När det gäller temperaturen inne i modellen är det däremot av största vikt att ha en bra luftgenomströmning inne i kroppen för att kyla dämparna och hålla nere temperaturen. Krill har ju som sagt inte så bra bygginstruktioner, men en tumregel brukar  vara att ha ett 1 till 3 förhållande på arean av inluften i förhållande arean för utluften. Med andra ord vikten av att ha ventilationshål i kroppen, vanligtvis undertill. Se exempel bild på en av mina Krill Yakar. Med ordentlig ventilation brukar temperaturen inne i kroppen inte vara några problem åtminstone inte på våra breddgrader.  ;)
Jag har själv inte erfarenhet av 3D printade detaljer i mina modeller men däremot kontroll på temperatur på mottagare etc. och de lägger av tidigare än dina 3D printade plastbitar.
När det gäller buntband tycker jag att de är väldigt praktiska, men kan vara en risk för kablarna vid skarpa kanter och de betydligt större vibrationerna som 2 takts bensinmotorerna genererar, då är det bra att skydda kablarna med kabelspiraler, kabelstrumpor eller exempelvis en slangbit som skydd just där du har buntbanden.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

OlleG

Hej
Fler frågor från den nye:
1: Vad har ni för kanister till 110 cc motorer? De som är till 55 cc styck eller 65 cc?
2: Någon som kör med utsläpp bak på dämparen? Fördel/nackdel?
3: Någon som vet något om flexslang rören? (Tex http://www.mtw-silencer.com/kruemmer/edelstahl-flexschlauch.html). Silverlöder man dem som rören som vanligt?

Väldigt tacksam för era svar.
/OlleG

Mikael_Ingemarson

#36
Hej
Idag hade man med fördel valt dämpare 50-62cc. T.ex. MTW TD80 eller TDH80.
Front eller bakutblås handlar väl mest om vad som passar installationsmässigt.
Vill man använda flexrören kan man löda dem på sina krökar.

Så här kan man använda flexrör, man lindar ofta värmetålig tejp utanpå för att det ska hålla tätt.

OlleG

Tack för svar.
Så flexrören är inte täta!?
Vad är det för tejp man använder då (kanske en länk till ett exempel)?
På bilden är flexrören ganska försiktigt böjda men hur skarpt går de att böja?
/OlleG