Löda avgassystem

Started by OlleG, 2022-11-17, 16:39:55

Previous topic - Next topic

OlleG

Hej
Frågade detta på RCfligth.se men får inget riktigt svar, men tänker att här är kompetensen i fråga samlad!

Silverlod, tex det från Jula, rinner ju som vatten när det Stub och Flange.JPG smälter. Det går ju liksom inte att bygga material i en skarv utan det förutsätter överlappande plåt och ganska tät passning. Givet detta funderar jag på följande Krumscheid (KS) delar.

1: KS har ju vad de kallar "Stub" som är övergång från avgasöppningen på motorn till rör. Har använt "Stub" och det enkelt att löda på rör på den. MEN de har också vad de kallar "Flange" (fläns på svenska gissar jag). Se bilden på "Flange" och "Stub". Hur fäster man rör på flange?? Svårt att fylla skarven på det sätt man gjort på "Stub" med silverlod.

2: KS har flexrör. Går de enkelt att löda ihop den med rör på samma sätt som en överlappande rörskarv, dvs silverlod, som de vanliga rörbitarna? Eller måste annan teknik användas?

3: Dessa flexrör är som jag förstår inte täta utan tätas med utanpåliggande tejp. Var hittar man sådan?

4: Hur mycket kan man böja dessa flexrör?

Tacksam för svar.
Stub och Flange.JPG
/OlleG

OlleG

Usch detta med bild....
Hoppas ni kan läsa texten ändå!

Mikael_Ingemarson

Hej Olle
den som heter stub är ju lättare att använda eftersom första lödningen mot flänsen redan är gjord.
Men det brukar kunna fungera att löda även mot flänsen efter man anpassat röret.
Som vanligt är rengöring av materialet viktigt.
Man ska ha silverlod som är till för rostfritt.
Jag använder mest det som MTW säljer med gult fluss.
Men har även köpt hos lokala svetsbolaget som brukar ha rosa flussmedel.
Jag har aldrig använt lod från Jula så kan inte uttala mig om det.
//Mikael

OlleG

Tack för svaret,
hur är det med flexröret? Silverlod mellan flexrör och rör fungerar?
/OlleG

Mikael_Ingemarson

Jag brukar inte använda flexrör själv men de lödes med samma silverlod.
Och de behöver tejpas med värmebeständig tejp.