CARF Extra 330SC 3,1m 41% - Renoveringsprojekt, Vinter 2020/2021

Started by Gullberg, 2021-02-02, 20:54:32

Previous topic - Next topic

Gullberg

Det är tyst här på forumet så får försöka bidra med lite läsning i väntan på våren.....
Det är ju ganska känt att YAK 55M "tätheten" var ganska stor i mitt hobbyrum och succesivt har det blivit lite förändringar....
- September 2019 sålde jag min Krill YAK 55M 33% med DA-100L
- Maj 2020 sålde jag min GB YAK 55M 1,8m
- Augusti 2020 packade jag bilen o släp och min Krill YAK 55M 37% lämnade för färd norrut....

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Med hem från resan norrut hade jag istället denna modell som har några år på nacken och förmodligen en hel del flygningar. Den känns säkert igen av några här på Forumet. Den behövde en hel del översyn och "kärlek" och fick bli vinterns renoveringsprojekt.

//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Modellen var som sagt välflugen och lite sliten här o där. En av Krumscheid gummiupphängningarna hade delaminerat och en av dämparna hade läckt. Den hade också en del tekniska lösningar som jag inte gillade. Summa summarium så rev jag ut det mesta av installationen i modellen och började göra om. Efter en grundlig rengöring utvändigt och invändigt + ett lager cleaner och bilvax på utsidan började den se skaplig ut och hade gjort sig förtjänt av ett komplett set REVOC skydd.  ;D

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Lite bilder på renovering / förbättring

- Ny kabeldragning i motorrum
- Tagit upp större hål för bättre luftflöde/kylning av dämpare
- Nytt ventilationsgaller i motorkåpa
- Installerat telemetri temperaturmätning på en cylinder och en dämpare
- Delaminerat sporrställ lagat med kolfiberstrumpa x2
- Renoverad sporrhjulsupphängning och fjädrar.

To be continue.....

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Jag är lite trött på de vanliga "Hjälmgubbarna" så med stort tack till cad maestro R. Levenstam fick jag tillgång till hans 3D print fil  (Tack Rikard!) och med "goda grannar"s hjälp har jag nu en "Little Rikard" 3D printad i 41% . Tyvärr är ju nu inte min artistiska målarförmåga på samma nivå som den motivlackerade i Rikards Extra.  >:( men istället har "Little Rikard" blivit begåvad med ett par "Jay-Ban" by Gullberg  8)

To be continue....

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Befintlig Emcotec Mini 5 Magic + Jeti R9 2,4GHz + Jeti Rsat 900MHz (backup) installerat och klart.
Kabinen målad mattsvart på insidan.
Nya filtlister mellan kropp o vinge. (förhindra skrammel och slitage)

To be continue....

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Mikael_Ingemarson

Spännande, jag har ju som du kanske vet också en sådan här kärra.
Är detta Bexanders tidigare maskin?
Har du kikat något på om roderupphängningen är glapp?

Par A


Bra jobbat Jonny...är själv nöjd med Yaken som är redo för start. Lite mindre jobb var det nog där... ;D ;D ;D

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Gullberg

Quote from: Mikael_Ingemarson on 2021-02-03,  08:22:55
Spännande, jag har ju som du kanske vet också en sådan här kärra.
Är detta Bexanders tidigare maskin?
Har du kikat något på om roderupphängningen är glapp?
Hej Mikael,
Hmm, jag känner till att du har en Model Power Extra 330LC men jag har inte sett att du har en CARF Extra 330SC också? Nytt projekt eller befintlig? Lägg gärna upp en bild och lite mer info, 4cyl?
Ja det skall vara Bexanders tidigare maskin, men har vandrat runt lite efter. Kommer närmast från Kalmar  ;)
Jag har sett över roderna och servosynkningarna på skev och sida, men jag har inte uppmärksammat något nämnvärt glapp i roderupphängningarna, får kanske kolla en gång till.... (känt problem?)

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Lite mer från renoveringen.....

- Vänster landställsdamask hade spruckit. Lagad och förstärk på insidan samt omlackerad.
- Båda hjulkåporna hade lite skador som är lagade och förstärkta på insidan samt omlackering av det röda.

"Little Rikard" inspekterar resultatet.  ;)

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Mikael_Ingemarson

Jag gjorde begagnat fynd som du.
Jag kunde inte låta bli att köpa Eklunds maskin med ZDZ224.
Har flugit den några vändor i sommar.

Paul

Många modeller passerar Kalmar....eller kommer ofta tillbaka till Kalmar :) ;D
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Gullberg

Så kom då "byggsatsen" till renoveringsprojektet, en custom instrumentpanelbyggsats från www.aerocockpit.com   8)

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Byggsatsen plus lite eget så är nu instrumentpanelen klar. Stommen uppbyggd av Herex med lätthål (så fick vi med lite Krill även i denna CARF ;D )

Till Admin:
Det går inte att ladda upp bilder, får nedanstående felmeddelande
"Uppladdningskatalogen är full. Försök med en mindre fil, eller kontakta en administratör"

Uppdatering, nu med bilder

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Mikael_Ingemarson