Byta Servo

Started by Konradsson, 2021-01-26, 17:12:26

Previous topic - Next topic

Konradsson

Hej.

Jag har problem med att mina servon börjar skaka i centrumläget. Jag antar att det är potentiometern som slits av vibrationerna från motorn.
Och det enskilda läge som servot befinner sig mest i, är neutral läget.
-
Den aktuella kärran är en CARF SU31 med en ZDZ 180, det sitter Futaba BLS157 i kärran. Efter ca 300 flygningar på drygt 10 min vardera så har jag nu 3 servon som skakar rejält när dom befinner sig i sitt neutralläge.
Jag har haft samma problem med Hitec 9955 TG i min CARF Extra 260 också efter ca 300 starter.
Enda undantaget i min flygplansflotta är en Edge med JR 8911 servon. dessa servon bara fungerar.

Så till min fråga.
Vilka servon ska jag välja när jag byter ut BLS157 i SU31an? Jag är ute efter ett servo med likvärdig styrka och mycket bra precision, som bara fungerar....
Redigera inlägg

Gullberg

Hej,
Att svara på denna fråga kan vara som att ge sig in i ett getingbo....  ;D
Jag har använt/använder både JR DS 8911 och 8921 och är supernöjd med dessa. Tillverkarna kommer ständigt med nya modeller som blir bättre och bättre. Generellt brukar det vara så att du får vad du betalar för. På min senaste stora modell Krill Ultimate 300KS har jag Hitec HSB-9381TH (35kg 0.14s metal case Brushless) dessa upplever jag som väldigt bra i upplösning och kvalité, men de har ännu inga 300 starter. Hitec HSB-9380TH Brushless håller vad jag vet också väldigt hög kvalité men jag är övertygad om att det finns många likvärdiga brushless från andra leverantörer.
Anledningen jag skriver är egentligen om du är säker på att dina befintliga servon verkligen är uppslitna? Slutar dom att skaka i centrumläget om du belastar rodret? Vad jag har fått lära mig är att de skakar på grund av att de hela tiden jobbar efter att hitta centrumläget och kommer i självsvängning. Hitec hade jätteproblem nån gång 2011-2012 med bland annat sina 7950 servon och även andra. Det skrevs spaltkilometer på många forum om dessa fenomen. Många olika teorier om längden på servokablarna, kabelarea mm. Jag hade själv dessa servon och hade samma problem och i samband med att jag besökte Joe Nall i USA tipsade Extreme Flight's testpiloter mig om ett sätt att avhjälpa dessa problem. Man har ju alltid när man byggde trämodeller strävat efter att få täta roderspalter och att roderna skall gå lätt. På våra kompositmodeller går roderna oftast väldigt lätt och har relativt stor area/vikt vilket bidrar till självsvängningen kring centrumläget. Tipset jag fick var att applicera lite velcro (kardborrband, mjuka sidan) i roderspalten där du har balansroder så att du på så sätt skapar lite friktion kring centrumläget. Detta avhjälpte alla mina problem och många andras. Undersök detta innan du kasserar dina befintliga servon.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Mikael_Ingemarson

Hej
Jag har likadana Futaba BLS157 servon i min H9 SU26.
De har gått någonstans mellan 400-500 starter, mestadels Intermediate och Advanced.
Jag upplever inga större problem med dem, de är lite stirriga precis när man slagit på mottagaren.
Kan rekommendera tipset från Gullberg med Velcro i roderspalten på särskilt sidrodret, brukar vara det som bråkar mest.
Jag köpte reservväxellådor samtidigt som jag köpte servona men har fortfarande inte bytt någon.
Visst får man ofta vad man betalar för men det där är inga billiga servon, kommer ihåg att jag betalade 11000:- kr för 8 st när det begav sig hösten 2012.

Mikael_Ingemarson

I min senaste kärra har jag Futaba BLS172.
De har mjukstart och är mycket mjukare runt mittläget.

Konradsson

Hej,

@Gullberg.
Tack för tippset med velcro, det ska jag testa. SU 31an har däremot inte några balansroder på skeven, där får jag hitta på något annat.

Problemet med fladdrande roder är som störst när jag slår i gång motorn, om jag då avbryter motorstartandet och drar roderspaken till ändläge och sakta tillbaka så slutar det fladdra. Men problemet återuppstår så fort jag stöter till kärran, eller åter börjar strata motorn.
Jag börjar med att testa Velcro, men kommer att köpa några servon i reserv inför sommaren.

Futaba BLS 157 & Futaba BLS 172 verkar har ersatts av BLS 177, samma spec vad gäller styrka och hastighet och samma pris runt 2000 sek st.
Ett alternativ kan vara MKS HBL 3850 någon som testat detta?

Gullberg

Quote from: Konradsson on 2021-01-28,  10:43:55
Hej,

@Gullberg.
Tack för tippset med velcro, det ska jag testa. SU 31an har däremot inte några balansroder på skeven, där får jag hitta på något annat.

Problemet med fladdrande roder är som störst när jag slår i gång motorn, om jag då avbryter motorstartandet och drar roderspaken till ändläge och sakta tillbaka så slutar det fladdra. Men problemet återuppstår så fort jag stöter till kärran, eller åter börjar strata motorn.
Jag börjar med att testa Velcro, men kommer att köpa några servon i reserv inför sommaren.

Futaba BLS 157 & Futaba BLS 172 verkar har ersatts av BLS 177, samma spec vad gäller styrka och hastighet och samma pris runt 2000 sek st.
Ett alternativ kan vara MKS HBL 3850 någon som testat detta?
På din beskrivning låter det som självsvängningsproblemet. Om du lägger en finger eller hand på rodret så slutar förmodligen svängningen eller hur?
När det gäller CARF SU 31'an så har du ju en kortsida på skevrodret vid vingroten, om möjligt prova med lite velcro där mellan vingen och skevrodret för att skapa friktion kring centrumläget. Värt att testa och har avhjälpt liknande problem hos många.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Konradsson

Hej.

Jag har nu testat med Velcro, Det fungerar hur bra som helst !!

Tack För tippset !!

/Joakim

Gullberg

Quote from: Konradsson on 2021-03-05,  13:26:38
Hej.

Jag har nu testat med Velcro, Det fungerar hur bra som helst !!

Tack För tippset !!

/Joakim

Kul att höra att det löste sig och som sagt du är inte ensam om att ha haft samma problem.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24