Krill Velox revolution II

Started by Aeroparts, 2007-11-18, 18:58:27

Previous topic - Next topic

Aeroparts

OK vi ger oss[:)],det blev ett impulsköp.
Av olika anledningar så verkade det vara en strykande åtgång på YAKarna i sverige[;)] och större Edge 540 dröjer väl. Extra var ju inte aktuellt så det fick bli en Velox med ett förflutet i Sverige samt Norge. Tyvärr så vet vi inte så mycket om modellen än men vi får se till att lägga ut det vi kommer fram till, och det kanske finns andra ute i cyberspace som vet mera och kan komplettera.
Hälsningar Lennart & Carl


Image Insert:

56.4 KB

Image Insert:

47.79 KB

imacse_peter

Aha...
Det är bra modell som vad jag sett flyger väldigt fint. Det gäller nog att hålla igen på gasen bara. Vad jag ser så sitter det väl en 100cc i den? och modellen är väldigt strömlinjeformad så den har inte mycket till broms i sig...

Krill\'s hemsida, men den har ni så klart redan hittat... http://www.krill-model.com/eu/en/

Lycka till med den!

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aeroparts

Hej lite uppdate. Det har gått trögt med vår Velox, mest p.g.a många småfel [:(]som jag inte hade tid att kolla innan köpet men det är lätt att vara efterklok. Efter en något körig vinter med att konstruera inomhusflygplan som Calle kunde tävla med i USA ETOC vilket blev en 14e plats[:)] så har jag kunnat sätta igång med Veloxen.Vad var det som inte var bra i min värld. Jo all installation, motor, dämpare, kablar etc. förutom servon har jag gjort om på något vis.
Flygplankroppen perforerad av stora hål i nosen.
Dämpare som låg an på botten.
Knäckt landställ.
en hel rulle dubbelhäftande tejp (klibbigt)[xx(].
etc.
Eftersom trä,plåt,plast är mina favorit material så var det bara att sätta igång[:p].

Lite bilder före.
Image Insert:

56.46 KB

Image Insert:

69.16 KB

Image Insert:

91.67 KB

Image Insert:

82.06 KB
Och efter.
En hel del hål fixade samt nytt vibrations fäste bak på dämparna.
Nytt fäste för tank samt Weetronic mottagaren som satt stumt monterad.
Förstärkt motorspant som hade delaminerat sig, och där Krill hade limmat fast det med släpp plasten imellan \"jättebra\".


Image Insert:

58.66 KB

Image Insert:

80.82 KB

Image Insert:

87.36 KB

Image Insert:

84.54 KB
Men Ok det var ett impulsköp och nu är det i alla fall på gång men tiden rinner iväg.
//Lennart

Aeroparts

Nya friska tag. Reservdelar på väg.[;)]
Nylackerad nos. All utrustning genomgången, uppiffad rengjord från silikon etc[xx(]. Mottagare + Killswitch+ lipobatterier OK.
Motor inte körd än, det får bli efter installationen.


Image Insert:

62.72 KB

Image Insert:

76.14 KB

Aeroparts

Just nu står Veloxen still pga att posten har lyckats att slarva bort[}:)]
ett helt paket från KRILL med delar som HAB skickade.
Så är det någon som ser gula flygplandelar till Velox,som ligger någonstans hör av er.[:(]

Aeroparts

Som går att se på annat ställe så har Veloxen testflugits nu under inte direkt perfekta förhållanden men det verkade fungera.
ZDZ 100 NG går mycket tyst (när den går) jag har inte riktigt kommit överens med den än. Tips har varit att ta bort luftfiltret mm vilket säkert hjälper till men det kändes inte riktigt OK för mig.Helt klart är att motorn surar ner sig direkt under normalt rekomenderat startförfarande(choke till slå tills tändn, choke från starta) Men efter lite provande så är startproceduren nu följande. Kall motor
1. Tändning från, fullgas, choke till slå 5 slag, inga fjös grejor nu utan riktiga drag.
2. Tändning från, choke från, fullgas samma 5 slag.
3.Tändning till, hög tomgång, slå igång. Verkar fungera hyfsat.
Varm motor gick igång efter några slag utan några procedurer.
Den trebladiga Biela 24/10 propellern verkar gå tungt,men draget räcker till än så länge. Totalvikten blev 11kg med 1 ltr soppa.
Som sagt det är en hel del kvar att skruva till men so far so good.
//Lennart


Image Insert:

48.27 KB

Aeroparts

Uppdatering efter IMAC Karlskrona.
Vid vidare testflygningen i Karlskrona kvällen innan tävling beslutade vi att Veloxen inte uppfyllde kraven till att tävla med.
Den var för instabil bl.a. och krävde lite mer åtgärder.
Annars är det ett mycket bra flygplan med otroliga lågfartsegenskaper
helt okritiskt.
Efter första dagens tävlingar fick vi möjlighet att testa lite igen med flyttad tyngdpunkten och minskade roderutslag vilket innebar att nu är det ett helt OK flygplan. Tyvärr var det lite tajt i toppen för att byta till Veloxen nästa dag, men den kommer[}:)].
//Lennart

Aeroparts

Verkar som om det gått troll i Veloxen.[xx(]
Flyger just nu inte som vi önskar. Efter att ha flyttat tyngdpunkt så är den mycket bättre i längsstabiliteten och har ett tyngdpunktsläge som medger 3D. Tyvärr så är flygplanet inte stabilt i rollplanet utan har alla möjliga konstigheter för sig och orsaken till detta har vi inte löst än, men det kan vara Tp beroende eller servo etc. Carl har provflygit en annan Velox som inte hade dessa tendenser så konstruktionen är det inte fel på.
Efter att ha bytt till 2 bladig 26x10 prop så blev det ordentliga prestanda då varvet steg till 6440rpm men samtidigt kom ju också propeller ljudet som ett brev på posten( eller det ju är numer nästan inte sant heller) låter för mycket gör det i alla fall.

loop

Hur går det för er med Veloxen?


Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Keill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60  Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

loop

#9
Har ni lagtner Velox projektet?
Eller har ni hittat rätt på den nu?



Krill Velox II med ZDZ 80RV-J
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
UCD 60  Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

loop

Här kommer en liten bild på min velox.



Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Keill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60  Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

Aeroparts

Hej Loop. Snygg maskin, min favorit målning, Veloxen lever i allra högsta grad än, men det har kommit lite annat i vägen under hösten.
Vi skall prova vidare för det skall säkert gå att få den att flyga som Carl vill. Vi återkommer så fort vi har testat mera. Skriv gärna hur det går för dig med din. Detta kan ju bli en liten tråd för Veloxtips.
// Lennart

loop

#12
Var ute och flög med skönheten i helgen men har inte riktig lärt mig att få ner kärran där jag vill, jag är inte riktig van med så här pass stor kärra, har bara flygit 2 m kärror innan med lägre glidtal känns det som.
Har nu mixat in lite luftbroms som jag slår på vid sättning så nu kan jag nog få ner den på ett mindre fält snart.

Jag har även mixat lite Sida/höjd mix då den drar en del mot buken när man flyger knviägg.

Råkade ut för att kolfider staget som sitter inne i kroppen vid vinginfästningen lossnade så jag har nu provat limmat det med Silikon så får vi se om dett sitter bättre.


Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Keill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60  Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

loop

Nu har jag fixat lite till med min Velox.
Jag har nu bytt ut gummisnoddarna som håller ihopp vingarna mot en vantskruv samnt satt 3M:s plastfilm mellan vingarna och kroppen så att vingarna ej skall nöta på kroppen.
Jag har alldrig känt mig riktig trygg med att ha gummisnoddar i en så pass stor kärra.



Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Keill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60  Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

paroos

Varför har ni köpt så tunga Veloxar??

Kolla här, Lindinger har en World Models Velox som är mycket lättare!
[:D]

TECHNISCHE BESCHREIBUNG:
Spannweite: 2570 mm
Gewicht: ca.1300 g
empf.Motor: ab 100 ccm

100cc? Borde räcka med min gamla TT.46:a![:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se