Byte av motor på CARF Edge 540 2,6m

Started by Kent, 2024-09-19, 14:23:23

Previous topic - Next topic

Kent

Hej
Skulle behöva lite synpunkter vad gäller min Edge 540

Jag har försökt komma igenom Intermediate programmet med min Edge denna säsong. Även fast den DLE 120 som jag har använt, nu fungerar mycket bra efter renovering(bytt vänster cylinder, kolv, kolvring, nållager. Bytte även kolvringen på den högra kolven) så orkar den inte hålla fart uppåt på vertikalerna. Måste även lägga in 1kg bly i nosen för att CG ska hamna rätt.
Det blir väldigt jobbigt när man tappar fart.

Provade med en DA150 som jag lånade av Mattias. Då hamnade CG rätt utan bly och maskinen blev lättare att hantera. Problemet var bara att jag inte mäktade med att starta den. Mattias hade inga problem. Man måste uppnå en viss hastighet över magneten för att få gnista. Detta för att minska risken för ofrivillig tändning. Man börjar bli lite seg >:(

Funderar på att sälja DLE120 med headers och canistrar och skaffa en DLE 170.  Kanske blir i vassaste laget. 170`an får plats där framme i alla fall.
Det tycks finnas möjlighet att använda rcexel tändsystem till DA150. Jag har försökt kolla upp hur man gör. Har inte hittat rätt info ännu.

Ska jag fortsätta med IMAC nästa år måste nån förändring ske. Nytt plan kanske?

Tacksam för råd/Kent
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767