Main Menu

3W Extra

Started by Henrik, 2006-11-22, 10:57:06

Previous topic - Next topic

Henrik

Hej
Har en 3w extra 32%(240cm)som det sitter Multiplex profi digi mc-v2(5.5kg).Har tänkt börja flyga lite 3d i sommar men är osäker om servona håller eller om man bör byta ut dem?Många kör med hitec 5645/5945 men går man in på hitec hemsida så står det upp till 1/4 skala plan.http://www.hitecrcd.com/Servos/spec_sheets/hs5945.pdf.
Kan det vara så att det är växellådan som sätter begränsningen?
 

imacse_peter

Hej Henrik, välkommen till IMAC-sidan!

Jag hoppas andra och mer kunniga också svarar på din fråga.
Det lilla jag kan bidra med är just rekommendationen 1/4 skala modeller!!! Det är ju ganska ointressant egentligen hur stor modellen är, det är ju belastningen på roder/servo som är avgörande. En 1/4 skala Cub klara sig nog med väldigt enkla servo medan en 1/4 skala Mustang antagligen kräver betydligt bättre (starkare) servo.

Många (inklusive mig själv) använder nämnda Hitec-servo i 33% (260cm) modeller, och det fungerar och håller. Det är ju metall-låda i dom och det ska väl mycket till innan den ger upp. Om man använder för små servo tror jag man märker det på att man tappar roderverkan eftersom servona helt enkelt inte orkar hålla emot, förutsatt att växellådan inte rasar förstås.

Jag känner inte till Multiplex-servo men i dagens skenande jakt på kg och msec, är det nog ingen som rekommenderar 5,5kg servo till en så stor modell. De flesta vill nog ha lite mer, för säkerhets skull...

Men, som sagt, jag hoppas fler tycker till...

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt