Hur räknas det ihop?

Started by Lonsan, 2008-06-03, 22:04:25

Previous topic - Next topic

Lonsan

Eh, hittar kanske bara inte det...[:I] men:

I en deltävling, hur funka det med strukna omgångar?
Stryke man en HEL omgång, dvs programmet x 2?

Hur räknas deltävlingar ihop, dvs hur många behöver man
minst vara med i för att ha en möjlighet totalt?

Hur räknas ljudnivåpoängen med i det hela?

Ja, det var nog allt jag undrade.



ensam elektriker
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

De mesta (utom cup-reglerna som är vår egna) står i reglerna...[:D]

Men så här är det:
Man räknar sekvenser, inte omgångar. En omgång kan bestå av antingen 2 sekvenser eller helt enkelt endast 1 sekvens.
Det antal sekvenser som stryks beror på hur många man hinner flyga.
1-2 flygna sekvenser => ingen stryks
3-5 flygna sekvenser => sämsta stryks
mer än 6 flygna sekvenser => 2 sämsta stryks. Så för senaste tävlingen i Helsingborg där vi hann flyga 8 sekvenser är det således de sex bästa som räknas.

När det gäller sammanställningen i cupen så är det de fyra bästa deltävlingarna som räknas ihop. För att placera sig i cupen måste man också vara med på finalen i Brännebrona. Tävlingen måste dock inte räknas som en av de fyra.

Slutligen när det gäller ljudnivåpoängen är det en subjektiv bedömning från domarna. Poängen ges i tre steg, 0= för högt, 5 = OK, 10 = mycket lågt. Liksom alla manövrar har den en K-faktor. För Basic är den 1, Sportsman 2 och Intermediate 3. Det gör altså ingen jätteskillnad på slutpoängen. En detalj att påpeka dock, strikt enligt reglerna så får en pilot som får 0 (för högt) av båda domarna inte flyga nästa omgång utan att godkännas vid en ljudmätning.

Hoppas det klarnar ![:)]


____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

#2
Kan bara tillägga att vi förutom poängen på flygningen och ljudet har ASC=Airspace Control Score. På svenska: Flyg presentations poäng. Dvs domaren sätter en subjektiv poäng på hur bra eller dåligt man utnyttjat flygutrymmet (Aerobatic Airspace, tidigare Aerobatic Box)och \"presenterar\" programmet.  Har piloten varit i grannkommunen och flugit så att domarna knappt såg planet (låg poäng), eller var det lagom kompakt med mitt-manövrarna mitt framför domarna ex? (hög poäng)
ASC är en bra indikation för piloten om man gör rätt eller bör försöka ändra var man placerar sin flygning.

Det sista som bedöms av domarna är om det finns en synlig pilot och instrumentbräda i cockpit eller ej. Yes or No på protokollet. Om ja får man inget avdrag. Om nej så får man 1% avdrag på flygpoängen.

Sammanfattning, domarna bedömer: 1. Flygningen, 2. Ljudet, 3. ASC och 4. om man ser pilot och instrumentpanel i cockpit (kollas i depån)-OBS från sportsman och uppåt!.

MVH

Patrick

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se