GreatPlanes Extra 330S 27%

Started by paroos, 2008-06-19, 23:22:35

Previous topic - Next topic

paroos

Jaha...då kör vi igen![8)]

Först Yaken som dog[:(], sen gamla Smeck-Kines-Extran som f-n inte går att komma till tals med...[:(!]

MEN! Det finns hopp, och en marknad FULL av underbara modeller!

Nu kör vi vidare med den senaste i GreatPlanes performance series.
En Extra 330S 27%, spänvidd knappt 203cm, vikt tja, efter att ha kännt på alla delarna, mest luft!!
Inte mycket trä för pengarna numera[:D]
Men synd att klaga, jag förväntar mig en slutvikt på ca: 6kg...[^]

Valet föll på denna då jag hade alla grejor att stoppa i. (Jo självklart har man ändå köppt lite nytt också..)
Framörallt för att kärran är designad efter min numera inkörda O.S.160FX med Bisson Pitts dämpare.
JR PCM mottagare och en 6V 2000mAh acce.
Skevar (och throttle): Hitec 625MG, 6,8kg, 0,15sek -6V
Höjdar: Hitec digitala 5625MG, 9,4kg, 0,14sek -6V
Sida: Hobbico digitalt CS-150, 14kg, 0,21sek -6V

Modellen då...tja GreatPlanes kvalité rakt igenom, ni som har dem vet redan vad jag menar. Denna modell är ytterliggare ett steg i utvecklingen. De har tänkt på ALLT! Varje detalj är genomtänkt till 110%. Det är stort A i ARF. Inget att fundera över, bara att bygga.
Några exempel:
-Hjulkåporna i glasfiber har redan islagsmuttrar inlaminerade för infästning på stället.
-Rör inlimmat i kroppen att dra antennen i.
-Olika färdiga plattor för acce, radio etc beroende på var man vill placera den i kroppen för tyngdpunkten. (Elmotor, Glöd alt. bensin)
-Valbart och klart att montera sidoservona antingen bak eller pull-pull inne i kroppen. (tyngdpunkten)
-Redan utmärkt på motorspantet för O.S.160FX, Fuji43cc bensin. Bara att borra och montera.
-1000 pryttlar att använda beroende på motorval. Elmotorbox, tändsystemhållare, div. plywood bitar för att staga upp ex. rör m.m.

Klädseljobbet är perfekt. Träkvalite top. Tillbehör, nästan överdivet bra. Rejäla doningar till allt, horn, linkar, pinn-gångjärn, stor tank, feta servo horn i alu till sido linkaget, etc.
Man får t.om. kardborrband att fästa saker i.
Trevligt också att en fet alu-spinner ingår med adapter till O.S.

Jag tror f-nimej att ALLT ingår...t.o.m. änd-pluggar till slangarna.

Snygg är den också...så tja...flyger den hälften så bra som den ser ut är jag nöjd![:p]

NOG SNACKAT!!! NU SKALL DET BYGGAS I EN J---A FART![}:)]
Det blir mest bilder och kanske en o annan kommentar om jag hinner.

In i CA-dimman...




Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos



Image Insert:

114.98 KB


Image Insert:

142.67 KB


Image Insert:

108.66 KB


Image Insert:

140.43 KB


Image Insert:

138.47 KB


Image Insert:

128 KB


Image Insert:

111.62 KB


Image Insert:

117.26 KB


Image Insert:

147.13 KB


Image Insert:

148.13 KB


Image Insert:

123.83 KB


Image Insert:

114.92 KB


Image Insert:

116.29 KB


Image Insert:

138.32 KB


Image Insert:

136.53 KB


Image Insert:

127.84 KB


Image Insert:

99.85 KB


Image Insert:

105.28 KB


Image Insert:

144.55 KB


Image Insert:

144.48 KB


Image Insert:

149.24 KB


Image Insert:

135.93 KB


Image Insert:

128.9 KB

Vingar klara, stabbe (pust) inlimmad.
To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

frasrobert

Härligt Herr Roos!
Ser mycket bra ut! Förhoppningsvis så är kvalitén betydligt bättre än på Krazy Kent\'s YAK. Man vill ju gärna att vingarna skall vara intakta igenom alla manövrar..hehe!!
Såg bara en grej som du kanske borde se till lite extra noga. I tredje kropps-boxen (från nosen räknat) där vingbakkanten möter kroppen så är det ganska vekt. I min Extra 300 från CA-Models så påpekar dom extra noga vikten över att detta parti skall vara starkt då man har ett väldigt stort moment där från sida/höjd. I min extra så är det stagat rätt friskt i den boxen. Såg också på en Extra från Full Kontroll som kraschat att det helt klart var en vekt område. Något att filosofera över.

Ha en skön sommar och framför allt en lyckad premiär.

//Full Fräs

Fräs
Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de

Kent

Se bra ut Patrik

Måste själv ha nåt snabbt som komplement till Extra 260\'an.

Det lilla jag hann känna på Yaken visade att Aresti flygandet blir
mer avkopplande när man slipper ta sats inför vertikalerna.

Great Planes har ju också en Yak 54 25%, se nedan.
Tror ni min överblivna DL 50 blir för stor i den?
Finns den att få tag på i Sverige? Östersunds Hobby hade den inte.
OK en trämodell, men jag tror på GP. Min Pitts som jag sålde var av bra kvalitet.

Sitter just nu apatisk i min Bygg Friggebod [:o)]


Image Insert:

62.66 KB

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

imacse_peter

Kent,
GP Yaken med en DA50 har jag själv flugit ett par gånger och det går fint. Har även sett en GP Yak med just en DL50 och den
verkade gå precis lika bra. Finns det något som heter \"för stor motor\"[:I]
Har även testat en QQ Yak med DA50. QQ Yaken är ju lite större men med samma vikt så den är nog strået vassare, men dyrare
förstås...

Ursäkta trådkapningen, tillbaka till Patrick\'s Extra[:)]

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Kent!

Om du har all utr. till en 50cc kärra, varför inte AboveAll Extra 260 IMAC? Flyger ju bra som fan o kostar lika mycket som en GP kärra. (Fast den e större)

//Patrick

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Jaha här kommer en summering av helgens arbete i bilder.
Allt stort arbete klart. Nu återstår finliret = tank+slangar, mottagare+brytare+acce+fästa kablar, kåpa+huv+hjul.
Sen e det klart!
Även om vädret är riktigt pissigt får man ändå köra på o tokbygga, måste ju blir flygväder nån gång!?!

Här kommer lite bilder utan text, ni fattar ju...[8D]
PS.
Vad tror ni, orkar en inkörd O.S. 160FX dra en XOAR 19-8?
DS.


Image Insert:

148.59 KB


Image Insert:

139.48 KB


Image Insert:

130.26 KB


Image Insert:

145.19 KB


Image Insert:

131.2 KB


Image Insert:

130.78 KB


Image Insert:

94.86 KB


Image Insert:

90.15 KB


Image Insert:

141.47 KB


Image Insert:

133.73 KB


Image Insert:

133.99 KB


Image Insert:

136.65 KB


Image Insert:

129.79 KB


Image Insert:

142.99 KB


Image Insert:

135.8 KB


Image Insert:

144.54 KB


Image Insert:

89.71 KB


Image Insert:

129.53 KB


Image Insert:

140.51 KB


Image Insert:

137.49 KB


Image Insert:

143.27 KB


Image Insert:

129.45 KB

To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Så grannt, så grannt...[:)]
Sidroderservot kom rätt andra gången såg jag[;)]

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Ja, var tvungen att flytta till bakersta facket...vajrarna räckte inte annars!![:(!]
Ändå utnyttjade jag hela.
Ja ja gick ju bra[:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Jaha, ett mycket raskt hopp i handlingen senare kom den så ÄNTLIGEN i luften...Tack till Peter S för prov/in flygningen (fick tvinga honom att landa![:D])

Image Insert:

131.11 KB
Image Insert:

147.89 KB
Image Insert:

127.91 KB
Image Insert:

141.02 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Calle_aeroparts

Snyggt Patrik!

Den ser ju finfin ut:)
Vore kul att se den flyga, kommer du till Jönköping?

//Calle
 

paroos

quote:
Originally posted by Calle_aeroparts

Snyggt Patrik!

Den ser ju finfin ut:)
Vore kul att se den flyga, kommer du till Jönköping?

//Calle



Med mitt liv är osvuret alltid bäst[8)]
Men om ödet vill och det blir tillfälle/väder för en del träning så kommer jag. Du vet, vissa av oss har det ju inte i generna[:D]

I övrigt är det bara att gratulera GreatPlanes, de har hittat en grym formel med dessa modeller. Flyger skrattretande stabilt och går inte att provocera till några dumheter. Full höjd och den trackade perfekt runt runt i en mini loop. Hänger mot vinden på tomgång utan att stalla...spin blir en nöt att knäcka. Detta är min första \"stora\" modell och Peter undrade när jag skulle sluta flyga med full gas. Jag märkte det inte ens, tyckte att det gick långsamt...är ju van vid mindre snabbare modeller.[8D] Nu skall bara motorn tunas in för max kraft också skall jag byta prop till en APC 18/6 Wide. Bättre drag och framförallt mer broms!


Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Ang. flygning med ny modell, prognosen:[xx(][:(][V]


Image Insert:

60.17 KB

Suck...vad f-n hände med sommaren?!?!

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se