1% avdrag för saknad pilot/instrumentbräda

Started by imacse_peter, 2006-09-22, 06:09:17

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Lite \"inside information\"...

Denna regeln var ju föreslagen att slopas till nästa år men jag har hört att AMA tydligen inte godkände det[V].

Så för att undvika 1% avdrag får vi allt sätta dit en gubbe OCH en instrumentbräda.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

myran

hallå!

moste de va en skala gubbe? och moste programet finnas på panelen?
 

imacse_peter

6.6. A realistic three-dimensional
human pilot and viewable instrument panel shall
be appropriately installed in all Scale Aerobatic
aircraft. (A one [1] percent flight score penalty
will be assessed for noncompliance.)

Observera att detta gäller EJ Basic-klassen.
För att undvika 1% avdraget skall det således vara en \"skalenlig\" tredimensionell pilotgubbe OCH instrumentbräda. Det funkar inte med ett foto i profil.
Något flygprogram behöver inte vara på instrumentbrädan och det är inte heller specat hur detaljerad den ska vara...

Se vidare i denna tråden: http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51
____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

myran

ockej va bra då behöver jag inte instalera de den här sesången...[:D]
 

Calle_aeroparts

Hej. Funderade lite bara på den här regeln och hur den har bedömts i Sverige.
6.6. A REALISTIC three-dimensional
HUMAN pilot and VIEWABLE instrument panel shall
be APPROPRIATELY INSTALLE in all Scale Aerobatic
aircraft. (A one [1] percent flight score penalty
will be assessed for noncompliance.)

Man kan tolka en regel hur som helst men personligen tycker jag att om nu regeln finns så ska man inte förlöjliga den. Dessutom borde domarna följa den. Vi flyger ju faktiskt skala flygplan, i viss mån;)
 

brauer

Får väl ta åt mig lite av det där då jag säkerligen har Sveriges minsta pilotdocka och tunnaste instrumentpanel [:D]
Som Calle skrev, det är en tolkningsfråga om vad som är realistiskt men då det inte finns något bedömingsvärde i HUR skalalik inredning och pilotdockan är (mer än om det finns eller inte), ser jag inte varför den ena dockan skulle vara bättre än den andra och därmed generera poäng eller inte. I så fall får det väl finnas en bra bedömningsgrund för vad som är godkänt eller inte godkänt?
För vad blir definitionen av en realistisk pilotdocka när huvuddelen av dem bara är halvfigurer? [:)]
 

Clarence

Bör inte storleken på pilotdockan vara inom 10% gränsen som gäller för övriga mått på flygplanen? Annars är den väl inte realistisk?

just my 2 cents...