Alternativa ackar till tändsystem

Started by Lonsan, 2008-09-09, 18:55:54

Previous topic - Next topic

Lonsan

Hej, har konstaterat att tändsystemen till bensinmotorer har lite
olika krav från olika tillverkare och kanske också årgångar.
Enligt DA\'s manual så är det 4-5 NiXX celler (4,8 - 6,0 V) som
gäller. 3W\'s nyare grejor (?) ska också klara 2xLiPo, dvs 7,4 V.

Det finns ett annat alternativ, LiFePO (A123 System) celler.
De är på typ 3,2 V/cell. De går att använda (2s) till DA\'s system, se nedan.

Kan rekommendera dessa celler också som mottagarceller, finns som
2,3 Ah (70gr) eller 1,1 Ah(38gr).
De lämnar 30/50 C (dvs skitmycket, peak för 2,3 Ah är 120 A[:D])
Det bästa av allt, de kan laddas fulla på 15 minuter!!![:p]

Ännu bättre, de används i en del elbilar (alltså riktiga), vilket borgar för att de är säkra och håller länge.

Ja just det, de lämnar ström ända ner till -20 grader celsius.
Funkar alltså för vinterflyg också. Ni som kör LiPo, passa er för vinterflyg med sådana!

Jag ska inhandla 6 st 1,1 Ah celler, 2+2 till mottagare, 2 till tändning. Den kanske något klena kapaciteten kompenseras av att jag
kan ladda fullt under tiden som jag tankar upp kärran[|)]

***********************************************
Pontus,

You can use A123 cells directly in to our ignitions.  Our ignition  
will work fine without a regulator on those cells.

Thanks,
Jeff
Desert Aircraft



Quoting Pontus.Claesson@skf.com:

> Hello, I\'ve read the manual abuot using 4 or 5 cells (4.8 to 6.0 V nominal
> voltage) for the ignition.
>
> I understand a 2s LiPo is far outside spec (7.4 V nominal) but what about
> the
> 2 x A123 cells (LiFePO4) at 3.2 V nominal?
> Love those cells, charges in 15 min or less and barely loose charge at
> storage.
> There is no problem to go from 5 x NiXX to 2 x A123 for a receiver system.
>
>
> Pls. let me know your opinion/experience.
>
>
> BR
>
>
> Pontus
>



kortsluten ack luktar illa
Max 300 tecken, 272 återstår

Clarence

#1
Låter ju helt rätt! Klart intressant...

Maxspänningen är 3,65 Volt/cell på en fulladdad acc, dvs 7,3 Volt för en 2 cells.

/Clarence
 

Lonsan

Ja, det stämmer. Tydligen ingen fara med maxspänningen heller, i praktiken sjunker den snabbt till 3,2-3,4 V (beroende på belastning)
och ligger sen väldigt konstant under hela urladdningen, typ som för
ett klassiskt NiCd batteri.
Nyligen såg jag att Hyperion specar tillåten spänning på sina servo
på följande sätt:

Die Engangsspanung ohne Last darf maximal 7,8V, unter Last 6,25V betragen.

Någon som sett motsvarande uppdelning av spänningstålighet för andra servo/fabrikat?



kortsluten ack luktar illa
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Rapport:

Har testat A123-1100mAh nu.

1. Laddade ur med 7 A, de blev knappt jumna.
2. Utan avsvalning, direkt till laddning med 5,5 A (5C)
Fulladdat efter 14\'07\"!
3. Laddaren mätte inre resistans till 58 mohm, att jämföra med
de GP2700(5s) packar jag hade innan, de höll ca 400 mohm.(!)

Ovants. betyder t ex att om man drar säg 8A peak så sjunker
spänningen från GP2700 med 0,4x8=3,2 V!!! Säg att de ligger på ca 1,35 V/cell obelastat och nära fulladdat, då blir det temporärt bara
(1,35 x 5)-3,2 = 3,55 V kvar! Ooops!
Har man 2 packar GP2700 (vilket är att absolut rekommendera för 2 m och uppåt kärror) så blir det iofs bara 4 A per packe av en 8A peak.
Men ändå, bara 5,15 V kvar, servonas \"6V-prestanda\" uteblir...

OK, samma räkneövning med A123-1100 ger;
6,6 V - 0,068 x 8 = 6,06 V@8A (1 packe)
6,6 V - 0,068 x 4 = 6,33 V@4A (2 packar)

PS, LiPo med regulator är givetvis fortfarande ett fullgott alternativ gällande både spänning och kapacitet om man inte bryr
sig om det intressanta snabbladdningsmöjligheterna.

kortsluten ack luktar illa
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Mycket intressanta uppgifter.

Vad väger cellerna? De ser ganska maffiga ut...

Patrick Roos
IMAC Sverige
7 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Hrrmm...
quote:
Originally posted by Lonsan

Kan rekommendera dessa celler också som mottagarceller, finns som
2,3 Ah (70gr) eller 1,1 Ah(38gr

Pontus

kortsluten ack luktar illa



____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Daniel

Vilket fabrikat på cellerna är det och vad laddar du med?
 

Daniel

 

Lonsan

Oj, ursäkta att jag inte bevakt tråden bättre Daniel[:I]

Först vill jag nämna att jag haft ett problem med dessa ackar.
Använde 2 celler som tändack och redan efter ett mindre antal flygningar så lade det paket av. Har inte fått rätsida på vad det berodde på men teorierna varierar mellan överhettning vid lödningen, vibrationer (satt nära motorn) till att det skulle vara högspänningspikar från tändsystemet som denna typ av ackar inte tål.
Bytte tillbaks till NiMh för tändingen efter det.
Mina övriga 3 packar använda som mottagarceller har dock fungerat klanderfritt genom ca 30 snabbladdningar (4-5 A in i 1100mAh celler) och 100-talet flygningar.

A123 cellerna behöver inte balanserings-laddas men man bör (tycker jag)
ändå ha polerna åtkomliga för att kunna kontroller balansen då och då.
Ett fulladat A123 håller 3.6-3.65 V men tar ingen skada av att överladdas ända upp till 4.2 V per cell eller tömmas ner till ca 2V per cell. Risken för skadade celler pga överladdning/urladdning är alltså väldigt liten. Men om det skulle uppstå en stor obalans är risken dock att man inte laddar fullt, om en cell (av 2) är på 4.2 V så kan i värsta fall den andra cellen ligga på bara 3.1 V när laddaren stänger av (7.3 V) och då har man en full cell och en nästan tom.
Detta är ett extremfall som nog aldrig kommer att inträffa om man inte gör bort sig ordenltigt, typ lödar ihop en tom och en full ack.

Om man kollar då och då och det inte skiljer mer än typ 0,1 V så är det lugnt. Skiljer det mer kan man kompletteringsladda den ena cellen, räcker ofta men någon minut med ett par ampere.
Efter en sådan korrigering kan det vara bra att ladda fullt och sedan ladda ur igen för att mäta kapaciteten så att inte en cell är dålig.

/Pontus

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Daniel

Tackar det var utförligt. Finns det några färdiga paket som du köpt eller har du lött ihop paketen själv. Jag skulle helst köpa färdigt för att slippa lödningen då jag aldrig sysslat med det!

Men färdiga paket sitter det väl inga balanceringskablar på?