Batteri-Tråden!

Started by paroos, 2008-09-30, 12:30:25

Previous topic - Next topic

paroos

Är på G att köpa celler för att tillverka acke-paket till min nya kärra. Eftersom jag bara kommer att ha 5st digi-servo och alltså ingen speciellt behov av högt ström urtag så blir det NiMh celler.

Nu den eviga frågan: Vilket fabrikat skall man köpa???

Jag inbillar mig att alla NiMh celler är uppbyggda på samma sätt.
Att de tillverkas i ett fåtal fabriker, framförallt i Kina/Asien.
Att det kan mer eller mindre kvitta vad det står på utsidan.
GP, Coltech, Varta, Sanyo, Hama, Biltema, Duracell, Powebase m.fl m.fl. av de 100-tals \"fabrikat\" som finns...
Att det som vanligt är marknadsföring som avgör priset. Därför kostar ex. GP celler 30% mer än ex. Coltech. Men på båda står det Made in China...

Eller har jag fel? Finns det nån faktisk kvalitéts skillnad beroende på konstruktion, tillverkningsprocess, materialval etc.

Hade varit kul med lite diskussion/debatt...[;)]

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

roddan

Intressant tråd då jag är på jakt efter acc till min Cap. Jag hade tänkt att köra med NiMh eller liknande i den med. Har ju ett ställe med billiga celler här i Tyringe, men frågan är ju om man vågar anv. dom. Har använt dom till lite andra strömkrävande saker och de verkar hålla bra, men har inte testat hur bra de kan leverera. Hoppas det finns något proffs på detta, för det är INTE jag![:)]
 

Clarence

För ett halvår sedan gjorde jag lite grundforskning i precis detta ämne. Jag vill skaffa en tändacc som bestod av den nya generationens NiMH accar som har låg självurladdning, tål kyla bättre osv. Jag skaffade några accar och gjorde ett antal laddningar/urladdningar för att se vilket batteri som presterade bäst. Det jag sökte efter var ett batteri som hade så hög energi/vikt förhållande som möjligt, samt även en hög polspänning under urladdningen. För att göra en lång historia kort kom jag fram till följande resultat:

Celler som tillverkats i Japan (tex Sanyo Eneloop) är bäst. De har högre energitäthet, och levererar en högre polspänning än celler som kom från Kina.

Celler med högre kapacitet (mAh) lämnar en lägre polspänning under belastning (högre inre resistans).

En långsamladdning (0.1C i 14-16h) fyller cellen mer, än en snabbladdning som bryter med dV metoden.

De celler jag provade var Sanyo Eneloop, Duracell ActivePower (made in Japan, samt made in China, finns olika!), Powerbase Instant (samt även GP1800, GP2300 från generation 1).


/Clarence
 

paroos

#3
Intressant. Har själv funderat på det där med högt Ri.
\"Celler med högre kapacitet (mAh) lämnar en lägre polspänning under belastning (högre inre resistans). \"
Det är logiskt då de har fler \"element\" för att då kunna lagra mer (högre kapacitet i mAh).
Man tillverkar ju dessa celler för olika elektronik appliaktioner varav de flesta inte har kontinuerligt högt krav på energiuttag eller där det inte påverkar. Typ att driva ett tändsystem är nog inte prio ett vid design...
De skall ju lämna lagom med effekt länge, ex i en digitalkamera, cd-spelare etc. Dvs konsumenten upplever att deras \"batterier varar länge\". Hmmmm frågan är var gränsen går för kapaciteten/högre Ri innan spänningsfallet blir påtagligt? 1800mAh, 2100mAh, 2300mAh, 2500mAh?
Man kanske skall skita i de mest packade nya cellerna, 2500 och 2700mAh?
Eller skita i det helt och köra LiPo...[:D]

Jag kör PowerBase Instant, 2100mAh, 5celler, 6V i Extran.
Det är generation 2 celler som du beskrev. Med dessa har man ju försökt få in vanliga Lithium cellers egenskaper som väldigt låg självurladdning etc.
Dock har jag upptäckt att mina laddare inte riktigt lirar 100% med dessa celler. Har fått lite lustiga resultat. Typ som att cellernas egenskaper \"lurar\" laddarna ibland.

Hur testade du? Klassiska med med voltmeter över polerna under urladdning?

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Clarence

PA: Jag laddade ur cellerna med en Schulze laddare kopplad till datorn, då får man kurvor och data man kan granska. Jag laddade ur med 800 mA (ca 0,4C) efter att ha långsamladdat cellerna. Jag körde 4 celler i serie. Här kan man se Instant vs Eneloop:

Image Insert:

110.91 KB

Image Insert:

111.74 KB

Här kan man se att polspänningen är högre för Sanyo, och att medelspänningen var 4,64 resp 4,72 Volt. Cellerna lämnade 1563 resp 1558 mAh. Det intressanta är Energin som är 7.26 resp 7.36 Wh, alltså högre för en cell märkt med 2000 mAh än en cell med 2100 mAh. Sist men inte minst så skiljer vikten: 105 gram jämfört med 113 gram för 4 celler. Detta ger ca 64 Wh/kg för Instant, och 70 Wh/kg för Eneloop. Sen skiljer ju priset lite också...

/Clarence
 

paroos

Kanon...då har vi i alla fall påvisat lite skillnad mellan två fabrikat.
Dock en marginell skillnad, nästa fråga blir om den egentligen är märkbar i vårt nyttjande av cellerna i en tändacce[?]
Skulle vara mycket intressant med ett mera omfattande pris/prestanda test...typ där alla \"kvalitets\" tillverkare OCH \"budget\" finns med.
Har hittat några på webben, men tycker inte att man blir klokare!
Skillnaden verkar faktiskt vara marginell mellan olika tillverkare.
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/batterier/
http://www.popphoto.com/popularphotographyfeatures/5398/aa-battery-test-test-results-page2.html




Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Vaa??11

En \"batteri-tråd\" som jag inte tittat på på en hel månad!

Ännu mer pinsamt, jag har ju för tusan en Schulze laddare med Akku-Soft och interface men har aldrig testat det. CC, vad visar den oranga kurvan egentligen (trappstegformad).

Jag ska ta och koppla upp mina A123:or till detta.

kortsluten ack luktar illa
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Hej på batteritråden, jag följer den med spänning....[;)]
Är det någon som har koll på om Powerbox eller Emcotecs grejor fungerar med A123:or.
Jag har inte hittat något själv än, men jag är lite intresserad att använda detta i nya maskinen.
// Lennart

Clarence

quote:
CC, vad visar den oranga kurvan egentligen (trappstegformad).


Jag har för mig att det är temperaturen, i detta fall tempen inuti laddaren. Om man ansluter en tempgivare till laddaren så kan man även mäta accens temp (och avbryta när det blir för varmt).

 

Bergstrom

Hejsan

Både Emcotec och Duralite/Powerbox anger på sina hemsidor att det går använda A123 (Li-Ion celler). De ena säljer även A123 batterier.

Är det någon som har provat A123 celler ännu?
Tycker själv att det verkar bra.
Finns det några nackdelar?

//
Jonas

mds

A123 är tyngre än lipo i mtsvarane storlek..
mvh mathias

paroos

Nån som har några bra länkar till info om A123 celler?

Var köper man? Hur ligger de i pris?

Patrick Roos
IMAC Sverige
5 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Graupner har, Duralight har.
De finns med på Duralights hemsida de har även powerbox där de skriver att det är endast för en specifik typ inställd på NiCa.  Men jag hittar inget på powerbox egna sida om A123.

Var står det på Emcotec sida om A123 celler? jag hittar inget.

En 2300 acc A123 väger ca 170 gram ca 50 gram mer än en motsvarande Li-po. Men de går att ladda med 4C, tål att dras ur, många fler cykler,och skall tydligen tåla kyla bättre det räcker för mig.
// Lennart

Bergstrom

Hejsan igen

Insaxat från Emcotecs hemsida:
Se den fet markerade texten.


Characteristics of the DPSI RV family:

Dual power supply with controlled voltage for receivers AND servos
Output voltage adjustable in 4 stages from 5.0 volts to 5.9 volts (per jumper)
Compliance with all manufacturer specifications for RC receiving stations
Continually constant servo controlling torque from constant power supply
Lilon / LiPoly / LongGo batteries can be used
5, 6 and 7-cell NiCd / NiMH batteries can be used
Only 0.3 volts loss of voltage (Drop Out)
Electronic, fail-safe on/off switch with additional connection option for external LED voltage displays
Short circuit-proof servo pulse amplification in power-saving APP technology (Advanced Push Pull)
HFIB (High Frequency Interference Blocking), blocking of injected high frequency interference from long servo-cables (separate for each servo)
Having a maximum load of up to 56 amps peak current
12 receiver channels with current distribution to 32 servo-connections for the DPSI RV
5 receiver channels with current distribution to 8 servo-connections for the DPSI RV Mini 5
6 receiver channels with current distribution to 7 servo-connections for the DPSI RV Mini 6
Extra Servo Power (full battery voltage output for DPSI Mini ESP systems)
IVM (Intelligent Voltage Monitoring) – intelligent voltage monitoring with acoustic status indicator for four different types of batteries (programmable)
Cable-free system, i.e. all inlets are pluggable and are therefore replaceable at any time
Trouble-free operation from two receivers possible
Special grounding concept for trouble-free operation and maximum safety
High-quality plastic housing with integrated holding clamps for the battery connector plugs
Large-surface cooling elements for deflecting heat loss
Each system 100% inspected and provided with a unique serial number
Recommended by the best pilots in the world
Registered design protection
Developed and produced by the market leader of double power supply of this type (Made in Germany)


More information about the DPSI RV family:

Several versions of the DPSI RV are available to cover all categories  


//
Jonas

imacse_peter

quote:
Originally posted by Bergström

Hejsan

Både Emcotec och Duralite/Powerbox anger på sina hemsidor att det går använda A123 (Li-Ion celler). De ena säljer även A123 batterier.
//
Jonas



Jonas, dom skriver väl inte A123 utan Li-ion[?]
Den typ av Li-Ion som avses är en äldre variant som har en nominell spänning på 3,6V per cell (nästan samma som LiPo som har 3,7V). Dessa Li-Ion celler klarar inte att leverera så mycket ström heller, 2C kanske. Det har i bl.a Norge resulterat i krascher med stora modeller.

A123 är enligt datablad också en typ av Li-Ion men kallas mest för Li-Fe och har en nominell spänning på 3,3V. Dessa kan laddas ur med nästan 30C kontinuerligt !

På Emcotec väljer man 2S LiPo eller 5,6 eller 7 celler NiMh som matning. 5S ger ju 6,0V och 6S 7,2V. 2S A123 hamnar ju mitt emellan så i teorin borde det väl fungera. Det som bråkar blir kanske att den varnar för låg spänning antingen för sent (om man väljer 5S) eller för snabbt (om man väljer 6S) !

Här lite mer matnyttigt om A123 / LiFe / Li-Ion/ LiFePO4... eller vad dom nu heter

http://media.hyperion.hk/dn/a123/A123-1100.pdf

http://media.hyperion.hk/dn/a123/123-brief.pdf

Datan är ju minst sagt imponerande:
Fulladdadde celler på 15 min (5C)
Klarar 1000 cykler vid laddning med 5C
Arbetstemp -30°C till + 60°C
och framförallt : i princip omöjligt att få dom att explodera eller brinna...
____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt