Tävlingslicens 2009

Started by imacse_peter, 2009-02-03, 23:16:29

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Även i år är en tävlingslicens obligatorisk för att få vara med på våra tävlingar. Var noga med att ange att den ska gälla för IMAC och sök den i god tid. Förhoppningsvis blir det nämligen som så att licenspengarna går direkt tillbaka till grenen och vi kan använda dom på bästa sätt.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aeroparts

#1
Då bör de väl ändra på ansökningsblanketten för på den står det ju bara gren modellflyg.
Eller finns det någon annan licens än FAI licensen???
Har man FAI licensen så gäller ju den modellflyg, sedan anmäler väl tävlingsarrangören vilka som tävlat i vad och då ser man ju hur många som tävlat i just IMAC. Jag förstår inte vitsen med separat IMAC license.
// Lennart

imacse_peter

OK, så här ligger det till...

För enbart nationellt tävlande (inom Sverige altså) behövs ingen FAI-licens. Då är det en nationell tävlingslicens som gäller och den ansöker man om via sin SMFF-anslutna klubb. Här är det mycket viktigt att ange IMAC som klass. Denna licensen kostar 150kr och de pengarna går tillbaka till grenen. Licensen ger också tillträde till alla övriga tävlingsklasser i Sverige som kräver tävlingslicens, man behöver således bara teckna en även om man är med i flera olika grenar.

För internationellt tävlande (som NM i Norge t.ex) krävs en FAI-licens. Denna söks tydligen via Flygsportsförbundet och det är hög tid att göra det redan nu.

Sammanfattningsvis så måste en tävlande kunna visa upp en licens (nationell eller FAI) för arrangören. Om inte så får man inte delta. Skulle arrangören vara \"snäll\" och tillåta tävlande i alla fall så blir hela tävlingen ogiltig. Arrangören kan även bli ersättningsskyldig om det inträffar en olycka och den som orsakar olyckan inte är försäkrad (vilket bevisas med en licens).

Så sök licens i god tid (NU)



____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Skymic

Tack för bra information

/Micke
//Micke



Clarence

Då undrar jag om någon på rak arm vet följande: Jag har tänkt vara med på NM i Norge, några IMAC tävlingar i Sverige, samt SM i F3P-A (inomhus). Skulle det räcka med en FAI licens för att få vara med på dessa tävlingar?

/Clarence
 

imacse_peter

Ok, inte lätt det här, men många mail fram och tillbaka så har jag nog bilden klar nu !

För att få en FAI-licens måste man först och främst ha en nationell licens från SMFF.

Så till Clarence fråga:
Nej du kan inte bara ha en FAI-licens eftersom den först och främst bygger på att man har en nationell licens.
Den nationella licensen (IMAC) som tecknas via SMFF gäller dock även för F3P-tävlingen.

FAI-licensen kostar för övrigt 50kr.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aeroparts

Hej Peter. Jag förstår att detta är knepigt,men var finna uppgifterna om att det är ett krav på nationell licens.
SMFF lyder ju under FSF och deras regler gäller väl.
Jag hittar inget på SMFF sida som upphäver eller ändrar på FSF regler.
FSF kan ju delegera till grenarna att utfärda nationella licenser
men om jag går till min förening och ber dom skriva på ansökan till KSAK om FAI licens som kan det ju inte vara ett krav på nationell
också. Detta förefaller mig mycket konstigt. Det känns mer som ett sätt att få pengar till specifik gren genom utfärdande av licenser mera än faktiskt deltagande i tävlingen.

Här är utdrag ur FSF tävlingsregler.

1. GENERELLA TÄVLINGSBESTÄMMELSER
1.1 Introduktion
(1) Dessa tävlingsregler skall gälla för samtliga grenförbund och sektioner anslutna till FSF.
(2) Förutom dessa regler gäller även följande dokumentation:
• FSF:s stadgar
• RF:s stadgar
• FAI Statutes
• FAI By-laws
• FAI Sporting Code General Section
• FAI Sporting Code Section 1 - 11
• Grenförbunds/sektions egna tävlingsregler
1.2 Organisationer
Följande grenförbund eller sektioner omfattas av detta regelverk.

(5) Modellflyg i ett grenförbund under namnet
SVENSKA MODELLFLYGFÖRBUNDET (SMFF)
----------------------------------------------------------------
3) Tävlande i individuella grenar tävlar för den förening och i den gren som framgår av
FSF nationella tävlingslicens eller FAI Sportlicens.
Med gren skall här förstås tävling var i
medaljer utdelas.
--------------------------------------------------------------------------------------------

3.1 Sportlicenser
(1) Sportlicens är en handling som visar vilken förening eller land man representerar.
Man kan endast tävla för en och samma förening under året i enskild tävlingsgren.
Sportlicens finns i två kategorier:
Nationell licens som utfärdas av FSF eller via delegering av aktuell sektion eller
grenförbund. Internationell licens, FAI Sporting Licence, utfärdas av KSAK.

För internationella tävlingar krävs FAI Sporting Licence.
För nationella tävlingar krävs nationell eller internationell licens.
För tävlande som ska representera Sverige och tidigare har haft utländskt medborgarskap
och FAI sportlicens för detta land skall ett intyg från berört land lämnas vilket visar att
den tävlande har tillåtelse att representera Sverige. Detta krävs inte då man i
internationella tävlingar representerar sin förening.
(2) Sportlicens är ett bevis på vilken förening man representerar. Detta är i första hand
avsett att förhindra att tävlande byter förening under pågående säsong men visar också
att förening som undertecknat ansökan intygat att vederbörande innehar tillräckliga
kunskaper och är en god representant för föreningen.
(3) Ansökan om sportlicens sker på härför upprättad blankett och enligt de anvisningar
som finns angivna på blanketten. Ansökan ska undertecknas av representant för berörd
förening.
(4) Avser ansökan förnyelse av sportlicens skall detta ske på blankett avsedd för detta.
Ansökan ska undertecknas av representant för berörd förening.

//Lennart

imacse_peter

Ja, jag kan inte mer än återge Rolf Pålsson\'s (som sitter i SMFF styrelse och även är RC grenchef) svar på mina direkt frågor.

\"Hej !
Grundläggande är att du måste ha en nationell tävlingslicens för att kunna ta ut en FAI-licens.
För att få en nationell licens måste du vara medlem i SMFF.
När vi rett ut ovanstående så har du i princip svaret på dina övriga frågor om licenser. En FAI licens kostar 50:-

När du skall ha en FAI-licens:
När du tävlar utanför Sverige och i tävlingar som är utlysta/sanktionerade
som internationell oavsett var dessa går av stapeln.\"


____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Mycket bra info grabbar!!

Tänkte bara försöka förtydliga så långt det går, mao här kommer:

\"Tävla IMAC lathund\" eller \"IMAC tävlingskrav for dummies\".

1. IMAC är en gren inom SMFF. Därför måste man vara medlem i SMFF för att få tävla.
1.2 Därför är det bara SMFF anslutna klubbar som får arrangera OFFICIELLA / SANKTIONERADE tävlingar.

2. För att kunna tävla i vilken gren som helst tillhörande SMFF skall man lösa en s.k. tävlingslicens. Du behöver bara lösa EN licens, EN gång, sedan får du tävla hur mycket du vill under ett år, i hur många olika grenar du vill. (Skala, IMAC, Combat, Segel etc..)
Tävlingslicensen kostar f.n. 150kr

3. Tävlingslicensen är dock administrativt kopplad till en viss gren. Detta för att SMFF skall veta hur många som är aktiva i en viss gren/klass. Även för att pengarna som kommer in från tävlingslicenserna skall fördelas tillbaka till resp gren/klass.
Mao en gren med många aktiva är stor och skall rättmätigt också ha mer pengar till sin verksamhet.  

4. Man kan alltså lösa tävlingslicensen för grenen Segelflyg, men ändå tävla IMAC. Men, det mest logiska (med tanke på pengarna) är att man löser licens för den gren man är helt eller mest aktiv i.
Eller helt sonika, man löser licensen i den gren som man vill skall få ens 150kr!

5. OM du är helt eller mest aktiv inom IMAC, eller helt enkelt bara vill stödja IMAC, så skall du säkerställa att just DIN LICENS LÖSES FÖR IMAC.

6. Det är viktigt för IMAC som gren då det dels påvisar att IMAC är en stor gren inom SMFF (berättigar till mer stöd) och dels att IMAC som gren får stöd genom just dina licenspengar.

7. Okej, du är medlem i SMFF. Du har löst en tävlingslicens (oavsett gren) och nu får du tävla på officiella tävlingar i Sverige!
Om du nu vill tävla utanför Sverige, så är du utanför SMFFs område. Nu är det FAIs regler som gäller. (FAI är det internationella flygförbundet som SMFF är med i genom FLygsportförbundet och Riksidrottsförbundet) Därför måste man då också lösa en FAI licens.
Denna kostar f.n. 50kr

Summa summarum: Om du skall tävla IMAC och vill gynna och stötta IMAC så löser du licensen för IMAC!

Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Hej.
Citat Paroos:
\"Summa summarum: Om du skall tävla IMAC och vill gynna och stötta IMAC så löser du licensen för IMAC!\"
Jag kan bara meddela att detta går inte just nu det finns ingen form för detta enligt SMFF expedition.
IMAC kommer att hamna under Huvudklass F4 och det är vad du kommer att få på din licens, de kommer att på något sätt utgallra IMAC flygarna senare.
Som sagt allt enligt SMFF expedition (Elisabeth) idag.
Vi fick nämligen F3A på våra licenser.
Är jag förvånad.... nä.
Däremot så var FAI licensen helt korrekt med Aeromodeling.
/ Lennart