Powerbox Batteri 2800 mah

Started by Daniel, 2009-02-09, 22:35:17

Previous topic - Next topic

Daniel

Tjena
Jag har funderat på 2 x powerbox batteri 2800 till min powerbox.
Vad har ni för erfarenhet?
Vad är det för livslängd på batterierna för en normal söndagsflygare?

Jag tycker det verkar enkelt och fältmässigt, inga balanserare eller andra grejer bara att stoppa i kabeln och så fixar det sig! Sedan så verkar det bra med monteringsra

 

paroos

Hej,

Detta är fina grejor men ack så dyra...1200kr/paketet.
Mao 2400kr + frakt för 2 pack.
För de pengarna får du väldigt mycket \"vanliga\" LiPo celler...
De väger ungefär som ett 6V 2700mAh NiMh paket.
För de pengarna får du 7-8 såna paket om du löder själv.

I övrigt, vad menar du med livslängd?
Om du tänker på hur många cykler så är det samma som för alla andra LiPO celler.
Om du tänker på förbrukning så beror det på 1. Hur många servo har kärran? 2. Flygstil.
Starka digi servo drar en del ström. Många starka digiservo drar ännu mer...
Kolla specen på servona så ser du deras rating.
Lugn flygning belastar servona lite och drar alltså lite ström. Aggressiv 3D flygning belastar servona mycket och drar således mycket ström.

Om vi tar en \"normal\" 50cc kärra med 5st servo som exempel (+ett mindre till throttlen).
Du har 2x2800mAh=5,6Ah till förfogande.
Då kan du tanka upp på morronen o flyga tills du stupar på kvällen typ en dunk senare...[:D]
Även med 8 (+1) servo kommer du att kunna flyga massor på en laddning.

I den 50cc kärra jag bygger nu (5+1) har jag 2x1800mAh=3,6Ah.
Bara det är overkill i massor! Typ lätt 10 IMAC pass (10-12min) på en laddning.

Alltså, fina grejor men dyra!



Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

Det är därför som jag frågar!

Så vad kör ni med för setup?

Det jag är på jakt efter ska passa till Powerbox Evolution, dvs 5 vanliga celler eller 2 lipoceller.

Det jag är intresserad av att veta är vad ni kör med för laddare + balancerare + batteri?

Det ska driva 8 st 5955 i hård flygning!

Emcotec har ju lipoceller och en speciellt framtagen laddkabel med balancerare, kan det var något?

Eller vad finns det mer?
 

Daniel

Någon som kör på A123?

Wildhare rc talar gott om dom!
 

paroos

#4
Allright!

2st 2C LiPo standard paket a 1800mAh styck, 7,4V

MPX kontakter pålöddade.

Pluggade rakt in i en Emcotec DPSI BIC. Från BIC, matning till mottagare via två separata kablar. BICen matar mottagaren med 5,5V konstant. Alla servo i mottagaren.
5st Hyperion DS20-UMD (14kg) + 1st Hitec HS625MG.

Vidd laddning ut ur BIC, anslutning av varje paket till varsinn Swallow advanced laddare.

Thats it![8D]


Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#5
Just det!

8st 5955or...med 5,6Ah gissar jag på en hel dags flygande utan problem.

Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

Balancerar du inte när du laddar eller fungerar det ändå?
 

Skymic

Hej!
i 50cc kärran
2x 1800 Above All,Laddar med Balanserare.

I 100cc kärran
2X2300 Hacker, som laddas med balanserare

Har doch funderingar på A123 celler både till tändning och servo.
framför allt verkar de tåla kyla bättre.

/Micke
//Micke


Daniel

Ja, framför allt om man vill flyga på isen på våren.
Men A123 behöver väl inte balanceras, men finns det färdiga paket?
 

Vismund

#9
Jag har en Evolution som jag tidigare matade med 2x2400 Li-Ion till 7 x 5944 plus trottel och choke. Dessa funkade bra sommartid, men tappade lite väl mycket spänning vid minusgrader (tillräckligt för att PB\'n skulle börja varna). Jag gick istället över till 2x2200 Lipo, och problemet var helt borta. Jag flög ca 8 flygningar mellan laddningarna.

Denna PB sitter numera i en större kärra och matar 9x5955 + trottel & choke, och matas nu med 2x5200 Li-Ion från Fromeco. Skitnöjd med setupen. Väger lite, klarar strömpeakarna, även i kyla, och samtidigt tåligare än Lipo (vågar ladda i kärran).
 

Mikael_Ingemarson

Hej Daniel

Jag har en AeroWorks YAK 54 100cc.
I den sitter det 4x5955 och 4x 5985 + ett Mutiplex digitalservo till gasen.
Jag kör med Emcotec Longo safe 2x3300 kostar 890:-/st hos US Composit. Finns även 2000 mAh för 790:-.
Dessa laddar jag med Emcotecs balanseringskabel.
Funkar kanonbra och känns säkra för att vara LiPo, strömmen räcker till många flygningar.

//Mikael Ingemarson



Daniel

Okey, något av ovanstående låter bra, vad kör ni med för laddare?
 

paroos

Hej igen,

Tja balanserare eller ej, det är frågan?

Det finns olika åsikter i frågan som vanligt.

Vissa hävdar att det är nödvändigt andra inte.
Andra att det beror lite på hur ackarna används, typ som drivacke eller som mottagaracke. Dvs tar man ut ström i många små uttag, eller krämar man ur dem tomma varje gång.
Som mottagaracke tar vi ju ut en liten mängd uppdelat på kanske
5-10ggr innan det är dags att ladda. Dessutom långt inom gränserna för vad ackarna pallar med typ 20-50A. Vi kan ju ha relativt höga uttag, men endast som \"spikar\" typ om du vevar på med alla roder.

Vissa menar då att om ackarna inte är 100% balanserade så spelar det ingen roll.

Nån som kan mer i ämnet???




Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Hej igen Daniel

Jag har en laddare Simprop Intelli Control v3.1 som är några år gammal.
Inget märkvärdigt alls.

//Mikael Ingemarson