Två mottagare/ 1024 vs 2048

Started by Skysurf, 2009-02-12, 22:00:12

Previous topic - Next topic

Skysurf

Jag håller på att sätta ihop en ny maskin och har lite funderingar kring val av mottagare. Jag kör fortfarande med 35MHz och har två Futaba 5114 mottagare liggandes. Har aldrig haft några problem med mina mottagare tidigare. Bör man använda två mottagare, känns som det blir väldigt mycket sladdar och burkar?

Har även kollat lite på Weatronic\'s mottagare (2 mottagare i en burk) men de har bara 1024 upplösning. Känns lite som att ta ett steg tillbaks. Vet inte heller om man får tävla med denna mottagare då den har ett (eller fler) integrerat gyro?

/Jesper
 

Aeroparts

Vi har Weatronicen i vår velox, har fungerat bra för oss
alla har inte haft den turen.
Gyrot/Gyrona går ju att koppla ur, vi har haft datorn med för säkerhetsskull så att vi har kunnat bevisa att de är ifrån ifall
någon vill kontrollera.
Och det måste väl vara så i alla andra länder där de tävlar med dessa.
// Lennart

yak55sp

Hej
Har själv flygit med dubbla mottagare i två år. Både JR och Futaba.
Jag tycker inte att det är nödvändigt med två mottagare.
Men om du har mottagar över så skall du självklart använda dessa.
Har du möjlighet att köra 2048 så är väl det att föredra.

//Ulf

Image Insert:

116.5 KB

Image Insert:

102.96 KB
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

felix

Har du redan två mottagare hemma och vill göra en setup med dubbla mottagare tycker jag att Powerbox Systems RRS är ett alternativ som du kanske ska ta en titt på. http://www.dual-power-control.com/e/powerbox_systeme/powerbox_rrs/start.php

Kommer att testa en sådan i min Extra i år och kommer att ha 2st Futaba 617FS 2,4 mottagare kopplade till RRS\'en.

Mvh

// Fredrik



Fredrik \'Felix\' Månsson
Växjö RC-Klubb www.vaxjorc.se


Fredrik \'Felix\' Månsson
Växjö RC-Klubb www.vaxjorc.se

yak55sp

Ett annat alternativ är DPSI twin.
Finns några olika beroende om du vill ha spännings regulering eller inte.
http://emcotec.e-vendo.de/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A12070&t=6&c=705&p=705

Image Insert:

60.42 KB
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Skysurf

Felix, det var den enheten tillsammans med en Power Box Evolution som jag hade tänkt mig från början.

yak55sp, efter att ha tittat lite närmre på Emcotec\'s DPSI Twin, tycker jag att den verkar väldigt tilltalande, känns som ett bra alternativ. Någon som känner till några nackdelar med denna?

/Jesper
 

felix

quote:
Originally posted by Skysurf

Felix, det var den enheten tillsammans med en Power Box Evolution som jag hade tänkt mig från början.

/Jesper



Det är precis en sådan setup jag kommer att ha i min Extra [:D]



Fredrik \'Felix\' Månsson
Växjö RC-Klubb www.vaxjorc.se


Fredrik \'Felix\' Månsson
Växjö RC-Klubb www.vaxjorc.se