YAK 54,Extreme Flight Rc från Autopartner RC

Started by Skymic, 2009-04-02, 11:12:37

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Okej då da, det var för många lådor i Mickes bil.
Detta var i resterande lådor inklusive Intermediate Piloten puppen.[^]

Image Insert:

73.24 KB

Aeroparts

Now we are talking POWER!!![}:)][}:)]


Image Insert:

78.46 KB

Aeroparts

När man inte väljer motor som ser riktigt ut som de andra får garage verkstaden träda in.
Lite motor installation samt Throttle och choke reglage.
Det är en tung spis med mycke power.[;)]


Image Insert:

75.34 KB

Image Insert:

66.55 KB

Image Insert:

53.7 KB

Image Insert:

60.29 KB

Image Insert:

76.17 KB

Skymic

Det här handlar inte om en vanlig 110 tums Yak det blir en
EF 110 Brute Power Olsson Edition with PIPES

Mycket snygg intallation Lennart, jag får nog omvärdera mitt motorval, kanske en 3W 106 CS blir lite klen[;)],


/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


paroos

#19
Lennart, funderade lite på det här med pipor och 3D flygning...
Vet att MVVS pipor är mycket exakt avstämda för sin motor.
Pipan till 26cc motorn gick in och ut exakt vid ett visst varvtal.
Vid vilket varvtal går dessa piporna in?
Antar att ni räknat ut att då Calle ex. hovrar så ligger han under pipan...
Tänker även på att om piporna väger mer än ex. cannisters så är ju den vikten bara död-vikt förutom då pipan är aktiv på toppen av registret. Fast den vikten kan ju iofs kvitta i en kärra av denna storleken.
En fin bi-effekt med pipor är att de även dämpar bra och ger ett härligt ljud.[8D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Ja det är klurigt med pipa. På vår MVVS 26 tror jag nog att alla som hört den gå inte märkt när pipan går in. Det finns ingen märkbar gräns. Det gäller ju att anpassa hela piplängden inklusive header så att det hamnar på de varvtalen som du vill ha. Just därför så är det 18/6 som gäller om vi vill ha max statiskt drag och 18/8 för lite högra fart fart. Då hamnar max vavtalet där vi vill ha det ca 8200-8600 rpm för pipan med 12cm header. Pipan ger ca 1000 rpm tillökning, men med en mjuk ökning.
Propeller valet gör också att motorn spolar upp lättare.
Vi kunde slängt på en 16x12 eller liknande och fått en raket men med dålig statisk dragkraft och säkert lite större problem med pipan.
Pipan med lite extra lång header ger ett bredare spektrum och peakar inte så det märks. Pip designen gör ju sitt till också. MVVS gör bra pipor men alldeles för tunga.
MTW däremot gör superbra lätta pipor vilket kommer att sitta på 110\" YAKEN. MTW RE2 piporna väger knappt mer än canistrarna och efter lite kontakt med vår motorguru Pe Reivers i Holland vilket är den som jag helt och hållet litar på vad gäller MVVS så kommer dessa pipor med 400 mm långa headers (vilket är ca 8 cm längre än MTW tycker)att ge en hyfsad bra kurva eftersom jag vill proppa motorn för runt 6000-6500rpm utan att nå peaken på kurvan. Dvs runt 30x10-31x10 tvåbladig. Det gäller ju att motorerna är portade för pipa också.
Här är liten kurva som förklarar lite, se på kurvan med RE2 pipa med 400mm header mot 300mm. För visso MVVS 58 men det är ju en halv 116 med samma portning etc.


Image Insert:

136.58 KB

Kent

På min Extra har jag två lägen: fullgas eller tomgång, så jag har en del att förbättra vad gäller throttle kurvan....eller? [8D]

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Jo, fullgas o tomgång är ju IMAC flygning...men Calle skall ju även flyga 3D så han måste ha nåt mellanregister också![:D][:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

harley007

#23
Hej alla,

Ny på forumet och ny \"på\" IMAC. Tänkte se om jag kunde få några korta kommentarer från er erfarna rävar på min EF 110\" setup. Är precis i tagen på att beställa och har främst frågor kring elen i kärran.

Följande är tänkt att beställas:

* DA100L med orginal \"dämpare\", börjar testa utan kannor eller pipa. Behövs mer krut eller om det dånar för mycket får jag komplettera.

* 28x10 Mejzlik (hoppas kunna köras både på inkörning och efter inkörning). Eventuellt blir det en Vess 27 a eller b också för att testa.

* 8 x Hitec 7955TG + trottelservo

* 4,5\" hjul, är dessa lagom?

* 1,5\" swb armar till skev och höjd. 3\" och en 4,5\" dubbelarm till pullpull setupen (2 servo)

* Eventuellt längre titanstänger (3\") eftersom jag läst att de som medföljer är något korta till höjdroderlänkaget. Någon som kan kommentera detta?

* En hel del annat mindre lull lull som jag \"tror\" jag har koll på [:)]

Nedanstående är sådant som inte riktigt är bestämt än, kommentarer mottages gärna:

* Spektrum 9100. 9100:an verkar vara en bra mottagare, den har också en \"powerbox\" lösning som ska orka med att driva alla servon. Men, den enda lösningen jag ser med en 9100 är att använda y-kablar eller matchboxes, inte sugen på något av det.

* Spektrum 9000 + Emcotec RV Mini 5 Magic. Anledningen att jag här funderar över 9000:an är för det verkar kunna bli lite problem att mata ström direkt från powerboxen in i 9100 mottagaren. Läst lite olika trådar om detta och kommit fram till att det är bättre att köra på något som man vet funkar. 9000 mottagaren har dock bara 2 satelliter jämfört mot 3+1 som 9100 har. Något som stör mig något [:)]

* DPSI Micro RCS RV tändnings/mottagar regulator

* 2x Hyperion G3 VX - 2S, 2200mAh, mottagarackar genom mini 5 magic:en

* 1x Hyperion VZ - 2S, 1200mAh, tändningsacke (lånar mottagaracken från min 74\" el yak [:)])

Om jag skulle kört på en 9100 mottagare hade det blivit 2x2300 duralite a123 ackar till mottagaren. Detta var det som jag från början tänkte köra på, men som sagt, y-kablar och matchboxar verkar meckigt. Missar en del lull lull som man får i emotec lådan också.

Den stora fördelen som jag ser det med 9100 lösningen är att man får bort en del elektronik som kan gå sönder. Det hade nog blivit en snäppet lättare lösning också jämfört med lipo setupen. Men i slutändan talar vi om typ 50g +-.

Nåväl, kommentarer från er som har koll efterfrågas [:)]



When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra!
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Aerobat

Hej,

Låter som om du kommer att få en mycket bra modell med en fin setup.
Det jag kan kommentera är radiosetupen. I mina 2 modeller (1 QQ 86\" Yak och en Krill SU29 33%) använder jag Spektrum AR9100. Jag är mycket nöjd med den, enkel och väl fungerande.
I min SU29 kör jag AR9100+2st 2200 LiPo med 8 st Hitec 7955, 2 st höjd, 4 st skev, 1 sida, trottel. Servona får väldigt bra prestanda om du kör LiPo direkt
Skevservorna är skarvade med y-kabel eftersom jag ännu bara kör Spektrum DX7 sändare där det inte finns möjligheter att mixa 4 skevservon. Jag har istället kört med Hitecs servoprogrammerare. Är du nogrann blir det bra även om det tar lite tid. Servona står inte och gnisslar mer än singelservon.
Problemet som vissa framhåller är att man bara kan ställa ändlägena vilket kan orsaka problem om de olika roderhornen ej är mekanisk lika. Då kan lägen mellan 0 och fullt hamna lite olika. Detta kan man ju justera med multipoint mix. Jag har varit väldigt noga med hornen så det är inget problem. Tänk också på att om servona väldigt svagt motverkar varandra blir du av med ev glapp. Visserligen kommer det att dra lite ström, men det är ett mindre problem.
Jag planerar att köra en JR 12x och då kommer jag att köra servona på separata kanaler. Men jag tvivlar på att det kommer att göra någon större skillnad.

Mvh Ulf


//Ulf S
Mvh Ulf

Aerobat

En sak till förresten. Jag rek kanistrar för ljudets skull. (jag kör också DA-100L) Sedan flyger jag på 27x10 XOAR. Det blir lite bättre fart med den, suveränt svar och drag. Rippar dock en del. Men 28x10 kan kanske passa Yaken som antagligen flyger lite långsamare. Däremot har jag provat 27x10 Mejzlik, den drog bra men varvade väldigt segt. Ej att rekommendera för 3D och lät lika mycket som XOAR. Intressant om andra har kommentarer kring detta.

//Ulf


//Ulf S
Mvh Ulf

harley007

#26
Tack för dina kommentarer Ulf!

Passade på att höra mig för på giantscale forumet också och de har liknande kommentarer som du, alltså förslag att köra AR9100 lösningen. Efter dessa kommentarer lutar jag nu åt att köra 2 x a123 duralite 2300 accar in i en 9100. Hitec servorna är väl inte garanterade att klara 7,4v? Jag vet att du är långt ifrån ensam att köra lipo rätt in utan regulator dock [:)]

Till detta blir det 3 Y-kablar (skev samt sida) och programmerare som du föreslog. Som jag skrev tidigare lutar jag fortfarande mot en emotec kill switch/regulator tillsammans med lipo.

Jag har inte uppgraderat radio heller, kör på en pcm 9XII och lyckas inte få trimmen att följa de 2 extra skevkanalerna. Det innebär att t ex skev diff heller inte funkar. Möjligt att problemet ligger i den som programmerar och inte i radion dock.

Propeller frågan är inte heller helt lätt. På jänkeforumen hittar jag liknande kommentarer som du skrev, dock är det rätt många som just landar på 28x10 Mejzlik. Helst hade jag haft en propp som funkat både för IMAC och 3D. Prioritet 1 är dock IMAC, har min lilla 74\" el yak för 3D än så länge [:)]

/Jesper

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra!
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Mikael_Ingemarson

Hej

Jag tycker inte du ska testa med originaldämpare.
Köp riktiga canisters med en gång.
Många har provat ochh alla vet att det låter för mycket ur amerikanska standard dämpare.
Angående strömförsörjningen hade jag valt DPSI, det har jag själv bara goda erfarenheter från.

//Mikael

imacse_peter

Jag säger som Mikael, hoppa över \"orginal\"-avgasriktarna och satsa på ordentliga ljuddämpare på en gång, ex MTW, Krumscheid, m.fl. Det sparar öron, flygfält och tid/pengar när du ändå sätter dit riktiga dämpare senare[8D]

____________
Peter Schmidt


// Peter Schmidt

harley007

Var lite orolig för ljudet, tack för feedbacken!

Anledningen till att jag valde standard \"avgasriktarna\" var främst pga vikten. Dessa ska också ge ett bra mellanregister \"out of the box\". Men med tanke på era kommentarer får jag kanske tänka om.

Problemet om jag inte går på \"standardlösningen\" är att jag har beslutsångest för pipa eller canister. Om det blir canister så har jag kikat på MTW 75. Vet inte vad som passar bäst här dock, avgaspip i fronten (utgång i motorkåpa) eller i aktern (utgång i kroppen). Lutar åt pipar som går ut i motorkåpan för att ha möjligheten att migrera till pipor längre fram. Behöver ju ändå ett ganska stort luftutsläpp i kåpan för att lösa kylningen verkar det som.

50mm headers verkar funka med DA100 i denna kärran, någon som kan bekräfta?

Men som sagt, om jag nu överger \"standardlösningen\" så är ju MTW RE2 piporna ett alternativ till canisters. Samma vikt men mer effekt. Det som talar \"mot\" detta är injustering av längd och trixande för att få en jämn och bra effekt. Förslag och kommentarer mottages gärna [?]

/Jesper

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra!
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec