YAK 54,Extreme Flight Rc från Autopartner RC

Started by Skymic, 2009-04-02, 11:12:37

Previous topic - Next topic

Aeroparts

En \"YAK\" har släppts ut på vårbete.[;)]
Man skulle nästan tro att det var en vildhäst....

Image Insert:

73 KB

Image Insert:

78.95 KB

Image Insert:

83.81 KB

Image Insert:

70.85 KB

paroos

#151
Snygga bilder!

Micke vågar inte posta längre, han vet att jag räknar ner till stängning...Moahahahahahahaha![}:)]
(Får kanske börja räkna i Lennarts också, isåfall 8 inlägg kvar på sig att premiära...)
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Skit! Nu hjälpte JAG honom att få igång den 11:e sidan också...DAOH![B)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Larsson

Det ryktas om att premiären är avklarad...[}:)][:p]

Rpm
Rpm

paroos

Aha...en så kallad \"smyg premiär\" eller \"dam premiär\" då?
Ja ja kommer kanske nån bild eller annat livstecken...[;)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

harley007

Nu har min EF Yak 54 110" varit i luften. Det var en något skräckblandad upplevelse med 3 viktiga lärdomar.

Jag hade kört motorn i 30 minuter på marken tidigare och allt fungerade perfekt. När jag väl kom i luften tyckte jag trotteln betedde sig konstigt efter en immelman. Jag tappade respons och precis efter jag vänt kärran efter halv loopen kom ett ofrivilligt gaspådrag. Min första tanke var radioproblem och började bli lite smånojig.

Efter ett par varv med intrimning där endast 10 steg (2048 upplösning) i höjdtrim behövdes för att få kärran neutral i både planflykt och inverterat gick jag upp på en vertikal och motorn stendog. Jag hann inte tänka så mycket utan gick ner för inflygning. Detta var första gången jag flög en "stor" modell och lärdom nr 1 var att stora modeller ser ut att gå långsamt när de i själva verket har ganska bra fart...

När jag kom in över banan hade jag alldeles för hög fart och försökte mig på att bromsa genom att få ner hjulen i banan. Efter en rejäl studs på första fick jag ner kärran igen men då var banan i stort sett slut. För att öka spänningen ytterligare slog det fjädrade sporrhjulet i backen vilket skickade upp kärran på väg mot en hjulning. Med lite flyt lyckades jag häva två tvära kast vilket resulterade i att jag blödde ut den sista farten och fick ner den på stället med mycket höjdutslag precis innan den gick in i det höga gräset. Kärran studsade och gick upp och touchade spinnern innan den föll tillbaka.

Jag hade grymt flyt och den enda skadan var en flisa och en liten spricka i ena hjulkåpans insida [:)]

Efter haveriutredning visade det sig att den bensinslang jag köpt från Al's Hobbies inte tålde bensin utan den blir extremt mjuk och töjer sig kraftigt. Lärdom nr 2 är alltså att inte köpa bensinslang härifrån. Vi har använt liknande slang inköpt från Sverige och den har alltid hållit formen. Eftersom slangen var extremt tajt och knappt gick att få på den "tandade" klunknippeln säkrades den inte med klämma. Nu när all slang togs ut ur kärran fick vi skära upp urluftningsslangar som inte varit i kontakt med bensin eftersom de var omöjliga att få av anslutningsrör utan att riskera skador.

Det som hade hänt var att när slangen helt tappade formen tappades klunken. Detta förklarar det ofrivilliga gaspådraget som sker om man stryper soppa, motorn "tunnas" ur och går upp i varv precis innan den dör. Det förklarar givetvis fördröjningar och "konstig" trottel också [}:)]

Lärdom nr 3 för mig blir alltså att alltid ha säkring på nipplar oavsett hur tajt de sitter, förmodligen en självklarhet för gamla "bensinrävar" som er. Nu är alla anslutningsrör konade och kommer att säkras med tunna stripes, bensinslang från fullkontroll kommer imorgon...

Film från den korta premiären: http://vimeo.com/12342531

Hälsningar,
Jesper

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

paroos

Neoprenslang skarvad med rör.
Neoprenslang/rör/slang/klunk. Säkrar mot att klunken kan ramla fram och fastna.
Mini strips eller ståltråd som säkring.
Inte foolprof men nästan.
Helst inte tygonslang (allmänt kallad bensinslang oftast gul) inne i tanken.
Tygonslangen blir hård/styv av bensinen efter ett tag.

Köper du ex. en 3W tank så kommer den komplett med nipplar, filtklunk och neoprenslang.

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Grattis till premiären Harley007.
Tur att det gick bra.
1.Säkra alla slangar.
2.\"TYGON\" slang blir inte alltid hård, vi har samma slang sedan -07 i vår \"lill yak\" fortfarande lika mjuk, kan möjligtvis bero på Aspen soppan eftersom vi inte kör på något annat. Men ta för vana att under lågsäsong kontrollera slangarna då speciellt klunk etc. Och även resten av maskinen.
/Lennart

Lager

#158
Grattis till premiären Jesper!

Gott att det slutade bra. Ska nog också kolla över mina slangar-man blir ju lite nojig när man ser sånt.

MVH
Jonny
 

harley007

#159
Tack för gratulationer och info, guld värt! Blir nu en \"3W installation\" istället. Ska se om jag hittar neoprenslang i närheten, annars får det bli tygon till klunken så länge.

Behöver man oroa sig för att få luft i systemet vid långa vertikaler neråt? Soppan åker fram i tanken och klunken blir utan soppa, beroende på hur full tanken är såklart (Lennart postade en video om detta i en annan tråd här).

Är det någon som haft några problem, eller kan man släppa denna \"tanken\"?.

Den reserv man har om klunken blir utan soppa är ju själva klunken, slang fram till förgasare samt de extra kamrarna i förgasaren. Alternativet är ju en cashetank som man använder på t ex helikoptrar. Men jag har aldrig sett en sådan installation på RC flygplan.

/Jesper

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Aeroparts

Du kan nog vara lugn, vad gäller soppa torsk vid manövrar som skulle kräva rotation av flygplanet så att soppan kastas fram mot fram ändan av tanken. Det enda gång som detta händer under längre tid är väl förmodligen vid kniveggsspinn där motorpådraget är högre än tomgång och våra motorer har inte stannat under dessa förhållandena än. Men det är klart startar du en kniveggs spinn på 1000m och har mycket kort slang och fullgas så kanske det skulle gå...[;)].
Appropå något helt annat så verkade våra vingar klara Freestyleflygningen under NM, utan att få nya skador inuti. Jag såg till att limma fast webbarna ordentligt mot vingröret vilket resulterade i mycket styvare vingar, tänker du Flyga 3D vilket jag tror du avsåg så kolla detta noga i vingarna.
/Lennart

harley007

#161
quote:
Men det är klart startar du en kniveggs spinn på 1000m och har mycket kort slang och fullgas så kanske det skulle gå....


Mental note till mig själv rörande detta [:D] Å andra sidan ligger inte kniveggsspinnar på agendan för denna kärran denna säsongen [:)] Mina mindre kärror tappar höjd rätt fort i denna manöver, så man brukar inte bli kvar i spinnen superlänge, hade inte varit skoj att gå torsk på motorn just då iof [:I]

När det gäller vingarna så såg limmningen mellan webbar och röret bra ut. Det första som gjordes när jag kom hem från Simmelsberga var dock att limförstärka ytterligare. Kom inte åt längre in i vingen, men jag lös ner och det såg ut som om det var bra limmat även där.

Gott att höra att era vingar nu tålde Calles \"abuse\" [;)]

/Jesper
---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

paroos

Soppan i förgasaren, slangen o klunken e plenty.
En stor filtklunk är alltid \"laddad\" med en hygglig mängd.

Aspen är inte så aggresivt som bensin, kör du bensin så använd neoprenslang, mitt tips i alla fall.

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

harley007

quote:
En stor filtklunk är alltid \"laddad\" med en hygglig mängd.

Låter bra, jag kör på dubroklunken som följde med 1 liters tanken, vet inte den klassas som stor, men ser ut som motsvarande den filtklunk som var på 3W installationsbilden.

quote:
Aspen är inte så aggresivt som bensin, kör du bensin så använd neoprenslang, mitt tips i alla fall.

Japp, någon som vet var man enklast får tag på neopren, används tydligen i motorsågar och röjsågar och dylikt också, så nån återförsäljare till dessa kanske har? Eller säljs det på \"vanliga\" mackar måntro, någon som vet? [:)]

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

paroos

Finns hos eller kan tas hem av alla hobbyhandlare.
Ex. DuBro har i bitar eller på rulle (metervara) i olika grovlek.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se