YAK 54,Extreme Flight Rc från Autopartner RC

Started by Skymic, 2009-04-02, 11:12:37

Previous topic - Next topic

paroos

#195
GRATTIS TILL DENNA TRÅD! Som är den i forumets historia med mest tittningar! Jag råkade göra den 21000:e titten...[^]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Då är det väl ombyggnaden i stort sett klar och montering av utrustningen på gång.
Troligtvis blir det manuell choke denna gång tyvärr, då det är mycket smidigt med servostyrd men lite svårt med placeringen då headrarna redan är krökta och försvårar installationen då jag inte vill ha ett servo i motorutrymmet.
Har lödat dit nya röknipplar som går att ta bort för rengöring och när jag ändå funderade på gaslinkaget så gjorde jag två varianter en stång och ett vajersystem. Vilket det blir får vi se men båda har fördelar.
/Lennart






Aeroparts

Ja, det är det bara att vänta på nya pipfästen. Den gamla lösningen var MTW:s egna med plywood och silikonslang, men trots att jag var mycket noggrann med längden på dessa slangar så har det blivit hög belastning på piporna så ett visst slitage har uppkommit. Jag kommer därför att byta till KS fästen vilka i mitt tycke är bättre då de stoppar rörelsen även i längsled på piporna. Man kan ju även sätta en slangbit bakom piporna så att de stoppas. Teflon kopplingarna blir ju rejält varma och mjuknar upp såpass att de har töjt sig ca 5 mm.
Jag beslutade att använda vajer till gasen, då det underlättade installationen.
Så nu får den vila till sig innan motorkörning och vårputs.[8D]
/Lennart
(Ja, jäklar det fanns ju en maskin till.....[xx(]pååt igen.







Image Insert:

Aeroparts

Motorbytet klart, väntar på väder att motorköra.
Under tiden fixades lite annat underhåll såsom glapp i röret till stabben som jag tyckte blivit större. Gjorde en snabbfix inför NM 2012 med att dra ur kolfiberröret och lägga på lite cyano men tyckte inte att det hjälpte. Orsaken var inte slitage i/på rören utan kinesernas blandning och limning med epoxi visade sig inte vara riktigt bra då ena sidans epoxi har pulveriserats troligen på grund av fel blandning och sedan har ej glasfiberröret inte gjorts rent från släppmedel som vanligt så det satt inte fast och hade gjort hålen i plywooden \"något\" för stora.
Rengöring av ytterröret samt borttagning av gammal epoxi (det som fanns kvar) och nylimmning med bädd av flox så har vi en glappfri stabbe igen.
/Lennart















Aeroparts

#199
Ja som alla vet så fick vi tillbaka våra märkliga motorstopp igen i Tierp och bestämde i stort sett att inte flyga(tävla)förrän det problemet är uppklarat på ett ordentligt sätt inte en massa chansbyten etc.
Just här(pilen) kunde vi med hjälp av MPX flightrecordern och MPX mottagarens inbyggda loggfunktion fastslå att våra motorstopp ej var relaterade till:
Sändaren
mottagaren
strömförsörjningen av mottagaren
LQI (dippen till 70% är när mskinen deadstickad står på backen långt bort med nosen mot sändaren)
Emcotec mini magic 5:an
Tändsystemets strömförsörjning hela linan
Emcotec killswitch
onormala temperaturer på tändningen

Allt detta har fungerat helt OK, men motorn har stannat ändå
intermittent helt oberoende av flygtid,flyglägen samt effektuttag
kvar finns endast tändningen själv samt bränsleförsörjning vilken har varit väl genomgången så det lutar åt det första.
Varför har det tagit så lång tid 2.5 år att få fram detta...?
svaret på det kräver en hel del förklaring som jag skal plita ner när vi är helt säkra efter fler flygningar.

MVVS 116NP motorn går för övrigt helt perfekt med samma kraft som hos den förra. Inte inkörd helt än men drar en Engel 30x14 statiskt med 6100 och ca 6700 WOT planflykt. Den går mjukare och har inga problem med negativa belastningar som var ett problem tidigare.

Nu handlar ju denna tråd igentligen om EF 110\"YAK 54 och den har ju fungerat sedan -09 och kommer att fungera länge till.
Kräver som alla trä ARF:er tankar vid \"bygge\" och omsorg därefter.
Det är visst en edition II på gång hos EF.
/Lennart


Johan

Hej Lennart!

Ang. motorn som du har problem med. Såg att du har en väldigt lång slang kopplad till \"bälgen/membranet\" på förgasaren. Har du testat att köra utan slangen? Denna nippel är kopplad till membranet som trycker mot flottörarmen, så kanske den långa slangen skapar någon form av undertryck/övertryck som kanske kan vara orsaken till dina oförklarliga motorstopp? Walbro\'s förgasare har t.ex. rationalliserat bort denna nippel som skall avlufta membranet och har bara ett simpelt hål i täckplåten.
Kan ju vara värt att testa i alla fall. [:)]

//Johan Å
//Johan

Aeroparts

#201
Tack för tipset, det är en potentiell felkälla  men jag känner att jag har ganska mycket kött på benen i just detta område ( tyvärr)[;)] för att redan nu säga att det är/var det inte.
Du kan få en hel avhandling om just detta hål på förgasaren och hur man löser problemen med difftrycket som kan uppkomma, samt hur man lär walbroförgasaren att flyga vilket den inte är designad för och just WB 27 problemen vilka är speciella då mvvs utrustade den med conjet system från början.
Vill du fördjupa dig i detta ämne så skall du plöja igenom forumet som Pe reivers ägnat lång tid att hjälpa andra innan han tragiskt gick bort nyligen.
Han special tillverkade T.o.m en walbro förgasare till oss för att mildra de tendenser den hade vid negativa belastningar bl.a. P.g.a membranets vikt och placering.
Varför vi har en lång slang är att den var tidigare kopplad till ett pitot rör med bara utgång för statiskt tryck på den förgående motorn som hade förgasaren bakmonterad, vilket är det absolut bästa sättet att ta bort just problemet med difftrycket, om man har detta problem
Här är länken till forumet som finns kvar och som har mycket annat läsbart vad gäller
Motorer etc
/Lennart
http://prme.nl/forum/viewforum.php?f=7&sid=6c6dce7011be886725ba36f25aeabf02

Vad gäller nippeln så har nog inte walbro rationaliserat bort någonting, möjligen har beställaren valt att inte köpa en med, jag monterar alltid dit en.