YAK 54,Extreme Flight Rc från Autopartner RC

Started by Skymic, 2009-04-02, 11:12:37

Previous topic - Next topic

Mikael_Ingemarson

Hej Lennart

En av anledningarna till att man vill ha SWB istället för Hitec originalarmar är att man inte vill råka ut för att splinesen ger upp.
Vilket har hänt vid hårda belastningar.

mvh
Mikael

paroos

Håller med Mikael...
I \"normala\" fall tror jag inte det är nån större fara, då tror jag att plastsplinesen i armarna håller länge o väl.
Men Calle piskar ju skiten ur kärran i varje 3-D pass, dessutom flyger han mycket.
Skall man stressa prylarna så pass (det är inget litet sidroder) känns det tryggt med alu-armar som dessutom går att tokspänna äver splinesen.


Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Håller också med, fast jag tror att Hitec eller något annat känt märke inte skulle släppa ut armar som inte tål minst den kraften som sevona är specade för. Kommer faktiskt att använda \"plast armar\" på höjd och skev också, dock under mycket sträng uppföljning på glapp i splines mm.
http://www.ganz-klar-vitrinen.de/shop.php?id=26&start=5
Man får ju se till att kraften blir så rakt emot servoplattan som möjligt och inte belastar splinsen med vridkrafter.

Här är de armarna som kommer på SU29 \" Bling Bling\" finare än SWB.
http://www.secraft.net/shop/step1.php?number=616
Nåväl.
Idag så har flygetyget provmonterats ute, och det mesta verkade passa OK. Nu är det inte så himla mycket kvar.
Konstigt nog så låg Tp exakt på vingröret, så piporna fixade lite jämnvikt till den tunga motorn.
/ Lennart

Image Insert:

77.53 KB

Image Insert:

76.48 KB

Image Insert:

98.13 KB

Image Insert:

90.4 KB

Image Insert:

78.31 KB

Henke F

Hej Lennart.
Var har ni su29an??? är den såld eller blivit prio 2?

Mvh//Henrik (som önskar att han var på gotland idag)
 

Aeroparts

Hej. Efter Velox haveriet så fick det bli en funderare på vilket som gick snabbast att få fart på, och det kändes som EF YAKEN skulle gå snabbast. Kanske fel val men det blev så i alla fall.
SU 29 ligger i röret efteråt, Det blir väl lagom tills U. Svensson har fått skruvat in sin så jag slipper ändra på allt.
Det är en del funderingar kring anfallsvinklar och motorriktningar på den med för att den skall gå bra.
/ Lennart
(som också gärna hade varit på Gotland)

Henke F

är den inte \"riggad\" från fabrik?? eller har dom haft \"otur\" när dom gjorde det?
//Henrik
 

Aeroparts

SU 29:an är ett mycket fint bygge, men Krill har brister de också.
Men + och - , det kommer vi med på den tråden.
/ Lennart

harley007

Fick du TP på vingröret med eller utan ackar? Börjar bli orolig för min TP eftersom din motor väger ca 200g mer än en DA 100. Om ni vägde in med ackar, låg de bakom eller framför vingröret i så fall?

Hälsningar,
Jesper

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Aerobat

Har precis riktat upp motorn ca 0,5 grader till. Återkommer med resultat.
Tyvärr innebär det lite offset som är svår (men inte omöjlig att åtgärda).

//Ulf
quote:
Originally posted by Aeroparts

SU 29:an är ett mycket fint bygge, men Krill har brister de också.
Men + och - , det kommer vi med på den tråden.
/ Lennart




//Ulf S
Mvh Ulf

Aeroparts

#54
Jodå Ulf. Jag följer dig allt hur det går på FG-forumet,
vi får hoppas att vi kan hitta en bra setup på vinklar mm.
Den står och gnager mig i ryggen i garaget.
/ Lennart

Aerobat

Hoppas den gnager ordentligt[;)]
Jag är väldigt sugen på att se vad Calle kan göra med den.

//Ulf

quote:
Originally posted by Aeroparts

Jodå Ulf. Jag följer dig allt hur det går på FG-forumet,
vi får hoppas att vi kan hitta en bra setup på vinklar mm.
Den står och gnager mig i ryggen i garaget.
/ Lennart




//Ulf S
Mvh Ulf

Aeroparts

Hej Harley.
TP var utan accar, jag mäter aldrig med accarna för de anser jag vara trimvikter, det är ju minst ett halvt kg som går att flytta +- 50cm från Tp. Mätningen var också med tom tank.
Sedan tror jag nog att min motor väger betydligt mer än 200 gram mer än en DA (Weight: 5.57 lbs (2.53 kilos))ca 700 gram mer är nog mera rätt. Så det blir inget fjäderlätt flygplan till slut.
Men det visste jag om redan innan.
Tillbaks till garaget...
/ Lennart

Skymic

#57
Någon typ av byggar fnatt fångade mig i morse vilket resulterade i attdet mesta av motor och dämpar installation blev klart.


Japp då var motorn på plats.
Image Insert:

55.54 KB

Som alltid med ARF så finns det ingen set up som stämmer från början,
givetvis hamnde spantet precis där avgasröret skall gå ut.
Fram med sågen bara.
Image Insert:

50.65 KB


Image Insert:

38.16 KB


Image Insert:

38.83 KB

Vad skulle man göra utan Knuckel headers från MTW,US Composit.
Bara att böja till och sedan löda.
Image Insert:

52.01 KB

Image Insert:

37.55 KB

Image Insert:

48.82 KB

Image Insert:

49.13 KB

Image Insert:

41.89 KB

Image Insert:

47.44 KB

Image Insert:

46.9 KB

Image Insert:

41.09 KB

Image Insert:

45.99 KB

Image Insert:

48.88 KB


Sådär ja då var de på plats, en hyfsad enkel operation.
Image Insert:

47.88 KB

det var morgonåpasset
Nu får vi se om bygglusten tar fart i kväll igen.

Yellow and Black Get your self a Yak.

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Tommy

Gött Micke men vad har du gjort med insuget till förgasaren?
 

Skymic

Väntar på ett nytt från 3W[:)]

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke