YAK 54,Extreme Flight Rc från Autopartner RC

Started by Skymic, 2009-04-02, 11:12:37

Previous topic - Next topic

paroos

Är detta en \"Special\" MVVS 116cc??
Eller är det så det går till varje gång?
Man tänker ju sig att de har ett gäng färdiga på hyllan menar jag.


Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#76
Onej, inget special annat än MVVS eget special.
De NIKASIL behandlar cylindrarna i Italien och gör detta i batcher
tyvärr verkar det som de arbetar lite som de tycker i detta ferrarins land, faktiskt så har Ferrari F50 V12 NIKASIL behandlade cylindrar. Vi hade samma problem med vår 80:a de cylindrar som kom gick åt till de nya 152:orna. Vi hade bara oturen att precis missa den sista 116 motorn och fick vänta på nästa batch, det tog en månad. Kolven har förresten en \"high silicon alloy piston with molybdenium coating\"vilket gör att de skitar ner flygplanet de första 25 literna men det går ju fort med denna. Jag vet motorer som inte ens gick att få överhuvudtaget (känt USA märke).
/ Lennart

Aeroparts

Maskinen fick lite luft till under vingarna idag, vi tänkte vänta tills ekot från Jönköping ekat ut.
Carl får ju inte bli övertränad heller.
Fixat till batteribox. Emcotec installationen etc.
Annars inget ändrat från första start.
Jo förresten bytt propeller, Xsoar 30x12 utbytt mot Engel 30x14 samma som de stora grabbarna har på sina 150-160cc, vad hände då.
Jo denna inte inkörda motor drar Xsoar propellern med 5450rpm och Engel propellern med 5720 rpm, och om ni kommer ihåg mitt tidigare resonemang gällande piporna och de långa headrarna, så var det här jag ville ha kraften. Och den finns där var så säker, vad som däremot inte finns där är oljud. Vi får väl se vad publikum tycker när det blir dags. Engel sound of silence.
Fyller väl på med lite äckliga bilder.
/ Lennart

Image Insert:

76.08 KB

Image Insert:

73.26 KB

Image Insert:

84.01 KB

Image Insert:

79.48 KB

Aeroparts

#78
Mera Yak samt Motor och propeller.
TP läget som vi har nu är mitt i det av EF rekommenderade området, maskinen flyger helt utan höjdroder trim +/-. Lite höger sidtrim just nu, men är motor relaterat och kommer att nollställas till förmån för motor/sidroder mix istället. Sjunker svagt i inverterat samt inverterad stigande 45 grader helt acceptabelt
Drar något mot huven i vertikalen samt i vänster knivegg.
Rollar runt centrum men snabbare åt höger än vänster.
I väntan på att den nya propellern skall dyka upp hade jag en kontakt med vår MVVS guru i Holland (Pe Reivers)och han hade lite nya data på vår propeller etc och med våra mätdata på varv etc så blev detta svaret.

\"Hi Lennart,
Thanks for the update.
We have tested Xoar wood props as well. Being wood props, they are too noisy for F3Ax (IMAC) requirements, but apart from that are excellent props with good thrust.

30x14 Engel prop. These props have a very low power load, but are quite silent. The power load is just slightly more than a Mejzlik 30x10, so it is well suited for the MVVS116. The way you run the prop you have about 62 Lbs of thrust. A Mejzlik 30x10 would have 6 lbs more thrust, but be a little more noisy.\"


Det innebär att just nu så skulle vi ha något över 2:1 i dragkraft vikt förhållande statiskt, släng då på minst 500+rpm i luften så börjar det likna nått, skulle då detta fås med godkända dB värden samt ett OK i bedömd sound score så tycker jag att vi nått dit vi ville. Time will tell.



paroos

Jag har med mig öron-tops skall rensa noga innan Intermediate så att jag inte missar en enda oktav...[:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#80
Ja, om nu inte Engel ser till att få hit en 30x14 snurra till nästa tävling,så får väl en liten videosnutt visa hur det låter, och ungefär vilken prestanda en MVVS 116 med RE2 pipor oinkörd otunad etc ger med lånad Engel 30x14 av US composit.
/ Lennart
http://www.youtube.com/watch?v=eaVBt1Eu39Q

Skymic

#81
Ja ha ja, då fick man en lugn stund i garaget
passade på att limma dit lite hål, varmluften skall ju ut någonstans


Image Insert:

55.98 KB

skruvade dit sporrhjulet



Image Insert:

54.43 KB

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Skymic

#82
Kåpan inpassad så att det blir ett spel mellan den och huven.
Kunde inte låta bli att se hur det blir när Blinget kommer på.
Fet 6\" CFK Spnner med 3 bladig snurra, alu gälar.... oj oj jag blir alldeles snurrig, Patrick hjälp, dags för skylten..........[}:)]





/Micke
Teampilot Autopartner RC

Image Insert:

70.46 KB

Image Insert:

79.7 KB

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


paroos

#83
Finns ingen skylt i världen som hjälper på \"Inspector Gadget\"[:D][:D]
För den killen är det helkört för lääängesedan...[:p]

Ser grymt ut!![}:)]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

#84
Lika bra att inse det hela, skylten hjälper inte på mig[:D][}:)]

Just det undersidan blev ju klar här om sistens.
Lite roligare än att bara skära hål i plasten, också håller det
ju bättre i längden.

Delade av tunneln då jag ej skall ha pipor.


Image Insert:

69.94 KB



Image Insert:

73.45 KB

Image Insert:

66.02 KB

Image Insert:

72.62 KB

Image Insert:

64.97 KB

Image Insert:

80.63 KB

Image Insert:

69.14 KB



/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Calle_aeroparts

Det ser ju fin fint ut Micke[:)]
Och 3-bladig + 3W kommer å bli en symaskin! (Inget illa menat alltså[:p])
 

Aeroparts

#86
OK dags för ett låååångt inlägg.
Samman ställning av vad jag har fixat till på vår röd/vita fågel..innan den kom i luften vilket kanske också förklarar varför det inte var ett 14 dars flygplan.

OBS. Flygplanet är inte på något sätt annorlunda än andra trä ARF:er och har en hög bra standard, mycket bättre än många andra jag sett, det är bara min egen standard som är annorlunda när det skall upp i luften mer än en gång och se likadant ut som innan första gången. Tyvärr är det så lite över lag att monterar man bara ihop och kör så håller det inte i längden. I stort sett så påverkar inte de ändringar jag gjort flygegenskaperna utan de är mycket bra från början men jag vill gärna att de skall vara så under längre tid.

Vingarna.

1.Limmat fast pinnarna som hindrar vingarna att vrida sig då de var lösa.

2.Slipat ur glasfibervingrören då kolfiberröret inte gick att få dit utan att förstöra vingarna.  Lätt och snabbt gjort med lite slippapper på ett slitsat papprör. Hellre bra passform än att behöva tejpa glappa rör.

3.Kortat de inre skevroderhornen, Skevrodren blir tunnare mot spetsen vilket gör att hornen blir ca 4mm för långa vi roten eller tvärt om, och enklast var att korta de inre. För vi vill ju ha lika långa roderhorn, vilket underlättar servo setupen något.

4.Höjt servona ca 1.5mm så att servo armarna inte tar i vingen.

5.Bytt alla gångjärnen mot Graupners kraftigaste platta typ och använder en enda lång gångjärnspinne. Varför? Jag har ingen bra erfarenhet av pinnarna, så jag valde att göra så här och så har jag möjligheten att ta bort alla roderytor.

Stabilisator/höjdroder.
1.Fastsättning, borrat upp de gamla hålen då de inte passade på två ställen och satt in bussningar.

2.Bytt gångjärnen även här mot Graupners kraftigaste platta typ och använder en enda lång gångjärnspinne.

Fena/sidoroder.

1.Bytt gångjärnen mot Graupners kraftigaste platta typ och använder en enda lång gångjärnspinne.

Kropp/motorinstallation.

1.Under de två 90 graders aluminium fästena till landstället var det 1mm mellanrum till plywooden, vilket innebär att när stället dras fast så belastar man kroppsidorna där vinklarna är skruvade, så att sidorna kommer att deformeras. Lätt löst med lite 1mm ply instoppat under samt limmat.

2.Under sidan avklädd och botten på piptunnel ersatt med 0.4mm ply med utsläpp för kylluften, fästen (flyttbart) fram och (fast) bak för RE2 piporna är också monterat.

3.Motor spantet har fått ett stort hål i mitten för MVVS 116 IRS förgasaren samt standoffer i bokträ.

4.Det bakre stödspantet till motorkåpan har justerats så att inte kåpan tar i huven, samt att riktningen och formen på fästena till motorkåpan i det främre stödspantet har justerats. Kåpan har även fått kolfiber väv på de främre fästena samt kolfiber rowings runt framkanten för att förhindra sprickor.

5.Huven har fått sina fästen justerade både i vinkel samt bredd så att de passar utan att man drar huven snett så den går sönder samt att bussningar insatta i kroppen där huvens skruvar sitter så att man inte drar sönder kroppssidorna.

6.Även i kroppen så har jag slipat ur glasfiber röret som kolfibervingröret går i p.g.a för snäv tolerans.

7.Offseten på ¼ " på motorns infästning har jag ändrat till 3/8" p.g.a att jag vill ha motoraxeln i centrum på flygplanet och det som tillverkaren har markerat samt föreskriver i manualen tycker jag inte stämmer. 2,8 graders sidriktning och 7-5/8" till propellerflänsen blir inte hos mig ¼".

Klädsel.

1.Alla ställen som klädseln inte har fullt färgschema t.ex. i roderspalter mm så är detta tillrättat.

I övrigt.

Så har den fått de vanliga efterbehandlingarna som de flesta ARF:er behöver.
•Sträckning av klädsel
•Efterlimning av känsliga ställen.
•Lackning med epoxy (motor och tank utrymme) samt golvlack i (piptunnel)som skydd för bränsle, olja mm. för att den skall tåla att användas mer än en gång.
•Integralhjälms piloten har ju också naturligtvis bytts ut...mycket viktigt.

Flygplanet har nu varit i luften ca 20ggr under 3 tävlingar och har fungerat tillfredställande.
Inget i installationen har lossnat eller på något sätt konstrat.
Motorinstallationen fungerar bra, skall bara montera kylbafflar,
spinner samt spatsen till hjulen.

Flygmässigt så är den flygbar enligt pilot in command.
TP på rekommenderat centrum eller strax bakom.
Drar något mot huven i en lodrät dykning vilket åtgärdats med 1% throttle/elevator mix från 50% till idle, syns inte ens på rodret men tar bort problemet.
Möjligen behövs något mer höger riktning av motorn, eller så löser vi det med throttle/rudder mix, då det inte är mycket.
En mera utförlig utprovning av 3D etc, kommer senare när motor mm är inkörd samt slutgiltig setup.

Setup just nu.
EF 110" YAK 54
MVVS 116 IRS
28mm MTW knuckle headers(400mm långa) samt MTW RE2 pipor.
Emcotec mini magic 5 och Emcotec RCS
Flightpower EON-X 2200
Engel 30x14 super silence (senaste mätta  6090 rpm ger ca 75 pounds i statisk dragkraft)
Topmodel spinner 125mm
Expert model 125mm hjul


Vikt? Har inte vågat ehh...väga då vår EF 74" YAK som väger 6300 gram flygklar, enligt expertisen inte skall flyga bra [;)].

Speciellt tack till leverantörerna som hjälp oss, ibland med mycket kort varsel med flygplan och utrustning.

Autopartner RC
HAB
US Composit
Flightpower UK


En nöjd pilot med stor och liten YAK.
Image Insert:

65.14 KB

Skymic

japp då var tankinstallationen klar



Image Insert:

45.5 KB

Image Insert:

39.28 KB

Image Insert:

44.88 KB

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Tommy

 

Skymic

japp! 1 liter för att vara exakt[:)][:)]

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke