Varning?? A123 trubbel...

Started by Lonsan, 2009-04-05, 12:11:02

Previous topic - Next topic

Lonsan

Hej ursäkta att jag gör en ny batteritråd.

Jag har trummat för de förträffliga A123 cellerna tidigare men måste delge er ett problem jag nyss haft!

Jag fick ett antal tjuvstopp på min motor förra helgen. Sista stoppet slutade i dålig nödlandning (stället gick av) så någon vidare koll av motorn blev det inte då. Igår när kärran var på banan igen så strulade motorn big time igen. Efter ett nytt tjuvstopp på backen var det omöjligt att starta. För att göre en lång historia kort:
En av cellern till tändingen hade drabbats av intern glappkontakt så när motorn gick, bröts tändningen.
Hemma igen så fick jag acken att funka igen men inte helt 100% prestanda. Det verkar som att pluspolens knopp helt enkelt inte har full kontakt med cellens inre. En omlödning av den redan perfekta lödningen på + polen gjorde att acken fick kontakt igen, troligen för att värmen i sig \'ruskade om\' polen lite grann.

Hade varit intressant att veta hur pluspolen vekligen är ansluten vidare inåt cellen.

Jag har bytt till NiMh på tändningen nu men kör vidare med A123 till radion, har DPSI, men håller extra koll så klart.

Tändacken satt ganska utsatt framme vid motorn och kan ha varit i direkt kontakt med någon hård del, trots skumgummi inpackning.



kortsluten ack luktar illa
Max 300 tecken, 272 återstår