Regler 2007-2008

Started by imacse_peter, 2007-02-28, 09:12:34

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Nedan har jag översatt några av de grundläggande reglerna. Jag kommer att fylla på med mer efterhand som det dyker upp frågor eller försöka förklara mer ingående.

Competition Regulations  2007-2008

Sammanfattning av IMAC-regler 2007-2008
SCA-1, 1.1 – Hänvisning till sidnummer samt stycke i orginaltext.


SCA-2, 1.
Syfte. Att efterlikna full-skala-aerobatic med mindre radiostyrda flygplan på ett realistiskt sätt som både är en utmaning för de tävlande och intressant för åskådare.

SCA-2, 2.1
Säkerheten för de tävlande, funktionärer och publik är av högsta vikt. Osäker flygning över kontrollerade område resulterar i omedelbar diskvalificering av flygningen. Upprepas det diskvalificeras piloten från tävlingen.

SCA-2, 4.3.
Gyro eller andra hjälpmedel är ej tillåtna.

SCA-2, 4.4
Piloten behöver inte ha byggt modellen själv.

SCA-3, 5.4
Ljudpoäng. Varje sekvens ska bedömas efter hur modellen låter, "För högt", "OK" eller "Mycket tyst". Båda domarna måste vara eniga om beslutet "För högt" eller "Mycket tyst" annars är det "OK". Får piloten betyget "För högt" måste modellens setup justeras till nästa flygning och kontrollmätning.

SCA-3, 6.5, (det står som punkt 6.6 men även nästa är 6.6 så denna punkten borde heta 6.5).
Spännvidden på modellen avgör skalan. Modellens "outline" ska inte avvika mer än 10% i skala. (Detta gäller ej Basic där alla modeller är tillåtna).

SCA-3, 6.6
En realistisk tredimensionell pilot och synlig instrumentbräda ska finnas i cockpit. Om något saknas blir det 1% avdrag på flygpoängen, (gäller ej Basic).

SCA-3, 7
Hantverksskicklighet. Tävlingsledaren har rätt att neka piloter att starta om modellen, enligt TL åsikter, har brister i radioinstallation, material eller annat rörande säkerheten.

SCA-3, 8.2.
För att kvalificera sig och flyga i klassen Freestyle måste man deltaga i någon av de ordinarie klasserna (Basic-Unlimited).

SCA-4, 9.1.
Den tävlande får börja i valfri klass. Man får dock inte "gå ner" en klass utan skriftligt intyg från styrgruppen.

SCA-4, 10.1.1
En officiell flygning av det kända programmet består av två sekvenser, dvs. programmet flygs två gånger vid varje start. Se vidare punkt 11, tävlingen flygs ju i mer än en officiell flygning, men vid varje start flygs programmet två gånger.

SCA-4, 10.2.1
En officiell flygning av ett okänt program består av en sekvens, dvs. programmet flygs endast en gång.

SCA-4, 11
Antalet flygningar ska inte begränsas av annat än tillgänglig tid för tävlingen.

SCA-9, 4.3, denna regel är ny och är till för att hålla flygningen inom rimliga avstånd.
Airspace Control Score.  Varje sekvens ska ges en ACS-poäng mellan 0-10 (endast heltal). Höga poäng utdelas till piloter som kan visa på god skicklighet med att placera sin modell på ett optimalt sätt i luftrummet, där det syns på bästa sätt hela tiden och gör det enkelt för domarna att döma.

SCA-9, 5
Alla manövrar ska flygas vindkorrigerat och det är modellens flygbana som bedöms, inte attityd.

SCA-10, 5.3
De enda manövrar som inte kan vindkorrigeras är de som innebär någon form av stall, dvs. hammerhead, tailslide, spin och kvickroll. Det är bara under själva stallen som domarna ska bortse från eventuell avdrift pga vind. Upp och nergången i t.ex en hammerhead ska vindkorrigeras.

SCA-12, 7.1 d)
Avbrott i en sekvens. Även om det kostar en nollad manöver och lite avdrag så kan det vara värt att ibland ta ett "avbrott" för att lugna ner sig och komma i rätt spår igen.


När det gäller utförandet av enskilda manövrar och dess bedömning hänvisas till orginaltexten då det är många sidor.
http://www.mini-iac.se/dokument/scaleaerobatics07-08.pdf

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

Lite att fundera på till nästa år när vi troligen är ännu fler tävlande.
Detta måste vi bli lite bättre på, både att uppfylla själva och för tävlingsledningen att döma. Det kan verka grymt att bli nollad i en hel omgång men om vi på detta viset hinner med några extra omgångar så är det väl värt det!
Denna reglen är inte till för att bestraffa någon utan för att just undvika långa väntetider och för att alla ska få flyga så mycket som möjligt.

SCA-4
13. Tidsbegränsningar

13.1  Den tävlande har två (2) minuter på sig att starta motorn och komma i luften. Om den tävlande efter två (2) minuter inte lyckats starta sin motor flyttas han sist i startlistan för den omgången. Om den tävlande misslyckas även med det andra startförsöket får han noll poäng i den omgången. (Han får således inte flyga)

13.5  Innan man påbörjar programmet tillåts den tävlande att utföra några utav följande trim och positioneringsmanövrar: svängar, ½ cuban (eller omvänd) med endast en enkel ½ roll på 45° linjen, ½ loop upp eller ner och med endast en enkel ½ roll vid in eller utgång, en enkel ½ roll precis innan man påbörjar programmet. Dessa manövrar får inte utföras på låg höjd eller precis framför domarna. Inga andra manövrar tillåts direkt efter start (utom i 4min Freestyle).
Efter att man avslutat programmet får endast följande positioneringsmanövrar utföras: svängar, ½ loop neråt med endast en enkel ½ roll vid in eller utgång, en enkel ½ roll till rättvänt, som förberedelse för en säker landning.
Inga andra aerobatic-manövrar är tillåtna. Varje avsteg från denna regeln bestraffas med att omgången nollas.


____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Clarence

Hej,

Jag tycker att tidsbegränsningarna är bra, då det ser till att vi får flyt på tävlingarna och att vi alla kommer att få flyga flera omgångar. Dessutom slipper dommarna sitta o vänta (o kanske frysa som jag tror dom gjorde en gång). IMAC bygger mycket på disciplin, vilket vi även ska kunna visa vid start och stopp.

Tycker även att \"trimvändor\" inte ska tillåtas, utan när man startat ska man flyga en medvindssväng för att sedan direkt starta programmet. Jag tror F3A flygarna gör så...

/Clarence